Skogsnyheter

Skogsägare borde in på rödlistan!

12 inlägg 3700 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare borde in på rödlistan!

Brozzlaren  
#529411 Enligt skogseko sid 5 har antalet skogsägare minskat med 16156 st på 10 år. Intressant att höra vad forumet tänker om detta.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

Brozzlaren  
#542058 Jag försöker igen. Enligt SS statistik ska vi bli 1600 färre skogstokar i år igen. Är vi ett hot mot oss själva med tillköpen, eller finns det någon möjlighet att vända trenden. Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

jannee  
#542060 Pengarna styr så är det bara, och så länge det mer fördelaktigt (ekonomiskt) för de som redan har skog/mark än för utomstående fortsätter nog trenden.
Man borde kanske återigen införa avdragsrätt på att renovera mangårdsbyggnader, om i så fall kanske fler utomstående skulle vilja vara med om att buda.
Eller införa ett speciellt skogsavdrag för de som ingen mark har, t.ex. få dra av 100 % under de första 5 åren.
- Men då skenar väl priserna ändå mer :mrgreen:
I dag står massor av mangårdsbyggnader och bara förfaller, ja även de andra byggnaderna åsidosätts.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

Brozzlaren  
#572705 Kan det vara så att det börjar märkas på de stora mässorna? Jag hittade inte tråden tog den här istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

charger  
#572876 I det av Sverige utskällda Ungern finns en begränsning för hur mkt areal en privatperson får köpa på sig totalt.
I Sverige finns ingen limit, det handlas friskt , sky is the limit, bland de stormrika.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

Mellberg  
#572886 Finns en hel del samägda skogsfastigheter, när samägandet upphör, blir med automatik antalet skogsägare färre. Inga tokbegränsningar, det fick vi nog av under jordförvärvslagens förtryck fram till 1987 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

charger  
#572891 För statens del är nog färre skogsägare med större arealer lättare att hålla koll på i framtiden.
Blir det möjligen en reduktion till den utfattiga staten i framtiden, karl den X1 gjorde det förra gången.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572951 - Urbanisering. Generationsflytt till städerna. När farsan dör hittar man inte rågångarna/ skiftena. Leder till att kontinuiteten i skogslivet bryts upp. 3 människogenerationer per skogsomlopp ju.
- Privata arbetsgivare i bygderna utslagna av fackföreningar, skattetryck, frihandel och global konkurrens.
Minskande/åldrande landsbygdsbefolkning. Det injiceras noll framtidstro genom den politik vi får levererad för världens högsta skattetryck. Mest avveckling och fäfotsläggning av bygderna.

Utbildningsinflation. Unga skall åka till städerna för studier och betala svindyra hyror till kapitalägare, ta studielån. Blir kvar borta.

- Färre arbeten i skogen. Mekanisering.

- Självverksamhet på en normalareal av fastighet blir idag i princip helt utan kostnadstäckning.

- Kroppsarbetet utdött i bygderna. Billig, fet och söt mat i affären. Ingen kroppsarbeteskultur kvar. Feta, sjuka och lata. Skjutsar runt feta rövar på fyrhjulingar och krökar lågprisöl. Det är i alla fall passande beskrivning för en god del landsbygdsbor.

Reala kassaflödet ur en skogsfastighet urholkat. Näringskedjans toppredatorer (oligopol/monopol) svältföder råvaruproducenten. Marginalimport av virke.
Politiken skiter i råvaruproduktionen och dess lönsamhet men gör hellre naturpolitik av massa ihopskattade pengar.


Idag krävs massa kontanter för att överhuvudtaget leva. Småbrukarlivet omöjligt utan lönearbete av ganska stor omfattning.
Såsom de sista kvarvarande småbönderna levde här i byarna, delvis till fram på 70-talet, är den överlevnadsstrategin nedlagd, för tillfället i alla fall.
Skulle jag hoppa tillbaka till min barndoms förhållanden och leva det livet, skulle SVT komma och följa mitt liv i 3 år och göra 2 avsnitt dokumentär. Hässjning, ta upp årets potatis med handredskap, häst och släpräfsa. Ingen motorsåg. Lejde för traktorkörning. Lie&häst istf gräsklippare runt husen.


Ja, rödlista skogsägare är redan aktuellt i inre norrland+dalarna och kanske runt Uppsala, för där finns det extra många välstuderade biologer som letar och hittar på nya rödlistor.
/Tankar på temat just nu.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

JörgenO  
#572959
Orsa skrev:-

Feta, sjuka och lata. Skjutsar runt feta rövar på fyrhjulingar och krökar lågprisöl. Det är i alla fall passande beskrivning för en god del landsbygdsbor.

.


Först skrattade jag åt formuleringskonsten... sen började jag tänka att det är en ganska ledsam observation.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

Avslutat-02  
#572961
Orsa skrev:- Urbanisering. Generationsflytt till städerna. När farsan dör hittar man inte rågångarna/ skiftena. Leder till att kontinuiteten i skogslivet bryts upp. 3 människogenerationer per skogsomlopp ju.
- Privata arbetsgivare i bygderna utslagna av fackföreningar, skattetryck, frihandel och global konkurrens.
Minskande/åldrande landsbygdsbefolkning. Det injiceras noll framtidstro genom den politik vi får levererad för världens högsta skattetryck. Mest avveckling och fäfotsläggning av bygderna.

Utbildningsinflation. Unga skall åka till städerna för studier och betala svindyra hyror till kapitalägare, ta studielån. Blir kvar borta.

- Färre arbeten i skogen. Mekanisering.

- Självverksamhet på en normalareal av fastighet blir idag i princip helt utan kostnadstäckning.

- Kroppsarbetet utdött i bygderna. Billig, fet och söt mat i affären. Ingen kroppsarbeteskultur kvar. Feta, sjuka och lata. Skjutsar runt feta rövar på fyrhjulingar och krökar lågprisöl. Det är i alla fall passande beskrivning för en god del landsbygdsbor.

Reala kassaflödet ur en skogsfastighet urholkat. Näringskedjans toppredatorer (oligopol/monopol) svältföder råvaruproducenten. Marginalimport av virke.
Politiken skiter i råvaruproduktionen och dess lönsamhet men gör hellre naturpolitik av massa ihopskattade pengar.


Idag krävs massa kontanter för att överhuvudtaget leva. Småbrukarlivet omöjligt utan lönearbete av ganska stor omfattning.
Såsom de sista kvarvarande småbönderna levde här i byarna, delvis till fram på 70-talet, är den överlevnadsstrategin nedlagd, för tillfället i alla fall.
Skulle jag hoppa tillbaka till min barndoms förhållanden och leva det livet, skulle SVT komma och följa mitt liv i 3 år och göra 2 avsnitt dokumentär. Hässjning, ta upp årets potatis med handredskap, häst och släpräfsa. Ingen motorsåg. Lejde för traktorkörning. Lie&häst istf gräsklippare runt husen.


Ja, rödlista skogsägare är redan aktuellt i inre norrland+dalarna och kanske runt Uppsala, för där finns det extra många välstuderade biologer som letar och hittar på nya rödlistor.
/Tankar på temat just nu.



En ganska sorglig men helt korrekt bild av samhället i stort. Tack för detta Orsa.

Man brukar säga att det var bättre förr, en sanning med modifikation, men å andra sidan så är det mycket som gått på tok med dagens samhälle och politiska mål.

Hur många är det som använder kroppsarbete mer än absolut nödvändigt?

Vi klipper inte ens gräs själva utan det gör ett nippon Pippon på gräsmattan...
Åker runt och har sig.

Vi slår inget gräs, skapar inga ängar, knappt så vi har fruktträd.
Vi planterar inte själva, vi sitter hellre hemma och tittar på datorn.
Vi fiskar inte, den köper vi i affären.
Vi lagar inget själva utan köper tjänster eller mat ute.

Än en gång tack Orsa.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

Brozzlaren  
#573038 stort och hjärtligt tack, ni fick med det mesta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare borde in på rödlistan!

charger  
#573202 Tja vi har goda tider nu och att jobba sig svettig i egen skog lockar inte den nya generationen.
Det går ju att tjäna pengar lättare på ett vanligt lönearbete.
Så länge de nu varar, dåligare tider lär ju komma förr eller senare.
I Italien o Grekland börjar en del yngre nu söka sig tillbaka till vinodling o jordbruk då det är mkt svårt
Att få ett fast jobb för många.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).