ATV och UTV i skogen

serva can am outlander 400 2008

14 inlägg 7174 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

serva can am outlander 400 2008

Camaro1969  
#572684 tänkte serva min atv lite..
olja + oljefilter har jag koll på, men bör jag göra nåt mer?

den har gått 160 timmar.

servades på "verkstad" vid 10-15 timmar, sen bytte jag olja i motorn vid 100 timmar om jag minns rätt..

nån som är haj på detta?

justera ventiler? byta kylvätska? byta bromsvätska?

nån som är haj på detta?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Camaro1969  
#572686 har kollat lite i manualen jag hittade på nätet..

så jag tänkte försöka göra följande:

byta motorolja + filter, det fixar jag

byta kylvätska, det tror jag att jag fixar, bra beskrivet i manualen

byta tändstift, borde jag klara...

byta bromsvätska, inget beskrivet, får man väl inte göra själv... hur gör jag?

justera ventiler, finns ingen info om... hur gör man och vilka spel ska man ha?

byta olja i diffar fram och bak, hur gör man, vilken olja? står inget i manualen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Camaro1969  
#572700 har vi ingen verkstadskille (tjej) här på forumet ?=)

eller är alla slitna efter midsommarhelgen? =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

halvproffs  
#572710 Jag är ingen expert men svarar ändå så nu darrar jag av rädsla för repressalier😊.
Strunta i att byta kylarvätska. Fyll bara på om det behövs. Likadant med bromsvätska.
Strunta i ventilerna om du inte hör missljud från dem.
Byte av oljor och tändstift gör det. Vet dock inte vilken olja det ska vara i diffarna.
Nu duckar jag och inväntar stormen😎

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Stampep  
#572712 Är inte heller någon expert[emoji6] men kylarvätska skulle jag nog rekommendera att byta vart 5e år iaf då den är med och smörjer och rostskyddar. Bromsvätska är nog inga fel att byta liknande intervall, nu är det ju ingen racermaskin så alltför ofta är inte nödvändigt men 10år känns definitivt tillräckligt.
På hojarna bytte jag när jag köpte dom och vartannat år men det är ju lite värre körning.
Brukar suga ur behållaren, fylla på och vacuumsuga samtidigt som jag ser till att det alltid är vätska i behållaren, suga tills man ser att det är ny vätska. Finns billig sug på Biltema.

Vet inte vad can am har för ventiler men startar den ordentligt och inte låter illa så borde det funka.

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

halvproffs  
#572715 Kylarvätska är ju mestadels vatten och när den blir gammal är vattnet dött och då rostar det inte.
Bromsvätska får i sig lite vatten som gör att det rostar och kärvar så där kan du byta vart 15onde år.
Vi får höra med erre, vår mekproffs om svar.
Hade en volvo 745 i 17 år och bytte aldrig bromsolja eller kylarvätska i den tex.
Aldrig haft så lite fel på en bil som den.
Har nu satt på mig hjälm o benskydd så...

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Stampep  
#572724 Okej, rostskydd är väl egentligen fel ord, korrisionsskydd kanske passar bättre[emoji6]
Visst har jag sett och haft bilar som aldrig blivit bytt kylarvätska eller bromsvätska på som fungerat, har dock även sett kylarkanaler som det gått hål i inifrån utan att bilen kokat eller andra konstigheter. Har dålig koll på can am men är tveksam till att det sitter en gjutjärnsklump till motor som en hederlig b230[emoji6]
Var man är salig sin tro, jag byter olja i motor och diffar varje år, kylarvätska och bromsvätska ca 3-5 år i fordon som jag bryr mig om. Sen lär det väl visa sig om 50år om det kanske lönat sig att strunta i det[emoji848][emoji6]

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

halvproffs  
#572727 Nja, jag är inte salig på nån tro. Servar min hjuling på märkesverkstad varje år så även ett par bilar. Men gamla bilar mm byter jag bara .motorolja och filter på och aldrig varit problem med något. Kollar nivåer också såklart.
Kul om tråden tar fart så vi får se hur andra gör.

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Stampep  
#572733 Polaris rekommenderar byte kylarvätska vart 5e år, stod inget om bromsvätskan[emoji848] intressant att se hur andra gör och vad som rekommenderas, jag gör det mesta enligt eget huvud, servar på verkstad tills garantin går ut.
Blir nåt oljebyte luftfilterrengöring och rundsmörjning mellan intervallerna.
Fast då är jag överseriös ibland det vet jag[emoji6]
Har kört enduro ett gäng år och skruvat lite trimmade bilar, service är billigt jämfört med ras.

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Erre  
#572755 När det gäller personbilar kör många märken 4 alternativt 5 år på glykolen.
Fräsch glykol skyddar mot rost/korrosion, höjer kokpunkten på kylvattnet, och den ska även smörja vattenpumpen.
Så byt någon gång ibland iallafall.
Om det blir 4-8 år mellan gångerna är nog inte så farligt. Men toppa inte alltid bara upp.
På många personbilar löser det sig med att man byter kamrem och vattenpump.
Då tvingas man tömma hela systemet.

Bromsvätskan är fantastisk på att dra till sig fukt. Så samma där, för att undvika problem så byt den någon gång iallafall.
Det blir rätt stor skillnad på hur pedalen känns när det är nybytt.
Bilar idag har ju ofta hydraulisk koppling. Den blir ofta bortglömd vid byte av Bromsvätska. Ofta bilar är mer trögkopplade när det är riktigt kallt ut.

Rejält sidospår men detta är hur det är på bilar.

Har du ingen sug för byte av bromsvätska så ber du någon bromsa, du öppnar luftningsnippeln och stänger igen fort. Helst med en liten slangbit på nippeln så vätskan kan ledas ner i någon flaska.
Personen som bromsar tar om taget (men inte innan du dragit åt nippeln.)
Se till att fylla på löpande i behållaren. Annars får du luft i systemet.

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Erre  
#572756 Ska se om jag kan hitta vad du ska ha för olja i diffarna imorgon.

Som sagts tidigare.
Oljan är billig mot att börja byta delar. 👍

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Erre  
#572766 Denna har jag haft i axlarna.
Går säkert att omvandla till något liknade som funkar bra.
1561438627_dsc_1199.jpg

1561438831_dsc_1200.jpg

Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Camaro1969  
#572771 tack alla för svar!

jag är en sån som hellre byter olja en gång för mycket än en gång för lite, det är en härlig känsla att ge en maskin, vad det än må vara ny olja etc.
och det är rätt kul om man lyckas göra det själv...

skadar nog som sagt inte att byta kylvätska, den är ju aldrig bytt på 10-11 år så...
och jag har bunkrat med destillerat vatten från torktumlaren som jag brukar använda till sånt :-bd

sen bromsvätskan, har förstått att den drar åt sig fukt, men då byter man bara som på en bil då, pumpar ur och fyller på eftersom....

olja i diffarna ska jag försöka byta med,, undrar om det gör något om man tar "standard" som man har till traktorn etc, 80w90 gissar jag den heter...

   TS
Användarvisningsbild

Re: serva can am outlander 400 2008

Camaro1969  
#581637 Bytt olja och kylvätska idag.

Såg även det var smörjnipplar på kardan så tröck i lite fett där..

Få ta tag i diffarna nästa gång jag byter olja tror jag:)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).