Skogsekonomi

bankgiro

15 inlägg 3552 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bankgiro

Camaro1969  
#572681 kommer troligen bli tvungen att göra 1-2 fakturor per år där jag gissar kunden vill betala till ett bankgiro.

MEN jag vill inte betala banken 1000-1500 per år bara för att få ha ett.

tyckte min bank, Nordea kunde koppla på ett bankgiro till mitt befintliga konto eller skogslikvidkonto, men se nää det gick inte minsann...

har ni tips på alternativ?

sista utväg är väl att tvinga kunden betala till bankkonto men skulle vilja undvika det..



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: bankgiro

Fredrik Reuter  
#572685 Ja, ganska snålt av banken att iaf inte sänka BG-kostnaden.
Beroende på hur kunderna jobbar så kanske Swish kan funka?
Alternativet är att lägga in om amorteringsunderlag hos banken, då brukar de snabbt bjuda på både ditten och datten... 😤

Användarvisningsbild

Re: bankgiro

Camaro1969  
#572690 dom vill ju sälja på ett företagskonto med kort å allt annat jox... så det blir dyrt..

att lägga på ett bankgiro var de inte intresserad av... så jag vet inte om jag är så intresserad att fortsätta vara kund där heller =)

   TS
Avatar Fallback

Re: bankgiro

Nolarn  
#572697
Camaro1969 skrev:dom vill ju sälja på ett företagskonto med kort å allt annat jox... så det blir dyrt..

att lägga på ett bankgiro var de inte intresserad av... så jag vet inte om jag är så intresserad att fortsätta vara kund där heller =)

Avatar Fallback

Re: bankgiro

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572699 Är det någon stor nackdel med kontoöverföring eller är det mest personliga skäl?

Jag har i tolv år låtit alla mina inbetalningar ske via kontoöverföring till företagskonto.
Kanske 20 st om året, virkes- och höförsäljning samt f-skattande.

Användarvisningsbild

Re: bankgiro

Camaro1969  
#572704 ska fakturera ett lite större företag och gissar de knorrar om inte BG finns.. men ja får väl tvinga dem annars =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: bankgiro

JörgenO  
#572706 Kan man inte vända på det lite, hoppa över det där att kunden alltid har rätt?

När jag köper något brukar jag tycka att det är naturligt att jag betalar enligt säljarens anvisningar.

Om det är bank eller postgiro, SWISH eller PayPal, Kreditkort eller banköverföring... vad spelar det mig som kund för roll??? Kunden har säkert gjort resan att överge checkar och kontanter redan så det bör inte vara svårt att testa banköverföring. Det kan man ju gå in på banken och göra om man är teknikfientlig o inte vill ha mobiltelefon :-bd

Avatar Fallback

Re: bankgiro

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572716 Ett annat sätt är att byta bank

Avatar Fallback

Re: bankgiro

Axl  
#572728 Jag hade samma problem för 15 år sen och då skaffade jag ett privat PG, det kostade 150 kr har för mig.

Avatar Fallback

Re: bankgiro

ÅsaNisse  
#572729 Jag talade om för min bank ( Nordea) att jag inte var intresserad av att betala för att de ska få ha mina pengar att roa sig med. Passar det inte att koppla kort och BG till mitt konto så tar jag ut rubbet och går till annan bank. Se då gick det bra att fixa det och jag har inte betalt en krona för det.

Avatar Fallback

Re: bankgiro

Avslutat-02  
#572743 Jag gjorde samma sak som ÅsaNisse.

Jag bytte innan till Hälsinglands sparbank.

Användarvisningsbild

Re: bankgiro

Camaro1969  
#572803 ska ta det med banken när jag träffar dem..
på telefon var det svårare att förhandla..

byta bank har jag precis gjort... men kan lätt göra det igen =)

   TS
Avatar Fallback

Re: bankgiro

Vilsten  
#572873 Har skogskonto, bg-konto samt ett privat transaktionskonto som jag använder som företagskonto. Betalar 250kr Per år för bg-konto om jag minns rätt. Behövde egentligen ha företagskonto och internetbanken företag för att ha bg-konto konto, men det gick att lösa över telefon i alla fall. Dock kan jag inte se saldo på bg-konto kontot utan att gå till bankkontoret. Men pengarna står bara där en bankdag innan de automatiska flyttas till mitt transaktionskonto.

Gäller Hälsinglands Sparbank

Avatar Fallback

Re: bankgiro

MDin  
#572926 Va fn. 1500 för ett Bg. Jag betalar 250kr och har Bg:t kopplat till mitt företagskonto i Sparbanken. Fungerar perfekt.
Har även haft Pg men har sagt upp det. I dag betalar de flesta ju via Bg.

Användarvisningsbild

Re: bankgiro

Camaro1969  
#572973 250:- är rimligt.

men ni har ju även företagskonto och kanske betalar något för det?

meddelade iaf min långsiktiga kund igår att de får betala till bankkonto, så jag kör på det spåret =)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).