Friluftsliv, Naturturism

Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

12 inlägg 7293 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Fredrik Reuter  
#572693 Flygskam är i Norge ett samlingord för det vi i Sverige i mångt och mycket kallar klimatångest. Krasst sett så släpper flygresor ut mängder med koldioxid och vi börjar nu anpassa våra semestrar för detta och fler och fler väljer bort flyget på semestern.

I Norge är det just nu en uppåtgående trend att “hemestra”, alltså att semestra nära hemorten. Trots sin otroliga natur så väljer många Norrmän att åka till Sverige på semester. Det visar också statistik där antalet hotell-, B&B och campingövernattningar för Norrmän steg med 8,5% i Värmland 2018.

Trenden i att skippa flyget skapar ett behov lokalt och frågan är om vi alla underskattat detta behov? En (ganska stor) del i detta torde falla under naturturism och då börjar det bli intressant för skogsägare! Det borde alltså finnas ett gyllene läge nu att satsa på naturturism, frågan är bara hur och vad?

Tidigare i våras pratade jag med en skogsägare om naturturism. Frågan är om hans ord gäller flera inom skogsägarkåren:

“Visst, det vore säkert mycket lönsamt och så med naturturism men nackdelen är att man måste börja bli mer social; öppna käften och säljsnacka och sånt…”

Vad tycker du, stämmer det in något på hur dina tankar går om detta?

Så, det gäller alltså att först ha intresset som i sin tur skapar viljan och styrkan att dra igång något inom naturturism. Sedan är frågan vad? Det kanske inte behövs en hel nyrenoverad kursgård med 32 bäddar, kanske någon enkel upplevelse som just du kan göra unik?

Trenden är i alla fall att behovet av att turista och även hitta på något under sin vistelse kommer öka, kan vi tillsammans brainstorma om vad man kan hitta på?

SVT Värmland skriver om flygskammens effekter här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... er-sverige



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Vardon  
#572695 Onekligen är det annorlunda tror jag att syssla med turism än skogsbruk men det finns nog mycket potential.

Skogsforums skribent Ulf1 tar ju in pengar på stuguthyrning och vi är nog många som har fäbostugor som står tomma och idag är det ju ganska lätt att lägga ut saker för uthyrning. Man behöver knappt inte städa förrän man har en bokning. Bara man är ärlig i beskrivningarna så man får dit de som vill ha vedspis och inte någon som förväntar sig en fullutrustad bungalov.

Men det är klart det kräver ju andra saker, tillgänglighet, inspektioner och annat men jag tror nog man får upp bra timpenning på det om man vill göra det.

Men det ställer ju även allemansrätten i ett nytt fokus.

Användarvisningsbild

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

halvproffs  
#572707 Har läst att flyget står för ca 5%av utsläppen i världen. Kan der vara så att flyget får oförtjänt dåligt rykte ?Kolkraftutsläppen i Kina och Indien är den stora miljöboven. Sen kommer biltrafiken.
Jag är ingen säljare precis heller, börjar pruta mina egna priser innan köparen sagt något🤔.
Hade jag en hyfsad fin stuga vid något fiskevatten skulle jag inte vara främmande för att hyra ut.

Användarvisningsbild

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Fredrik Reuter  
#572798 Flygets klimatpåverkan kan nog vändas och vridas på i oändlighet, Naturvårdsverket säger att flygets klimatpåverkan är stor och sett till Svenskars flygresande så är denna påverkan (totalt) lika stor som personbilstrafiken.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... tpaverkan/

Personligen så får jag nog erkänna att jag mer eller mindre levt under en sten när det gäller detta, anledningen är att jag inte flugit så mycket sedan 15 år tillbaka när barnen kom. Men det märks när man reser nu att det är annorlunda. Tidigare var det något stort att flyga, ser man till hur det i alla fall varit fram tills nu (och det senaste decenniet) så har det blivit mer av ett transportmedel. Unga väljer AirBNB i Nice istället för en stuga i Norrtälje - det kostar ju lika mycket.

Jag tror det är i detta perspektiv man får sätta det, man är idag van att resa och har i viss mån blivit bortskämd. När flygskammen då sätter in så måste man hitta på något annat, här finns då möjligheter för skogsägare med flera - "spare no spences" kommer till "landet" ... typ.

En idé jag gillar är den som diskuteras i tråden Affärsidé? Självhuggning för hipsters

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

halvproffs  
#572820 Fredrik det blev äpplen o päron nu. Nu tog jag upp hela världens utsläpp och inte bara svenska utsläpp som du hänvisar till.
Det är billigt att flyga nuförtiden och vissa platser i europa är det väldigt billigt att semestra i så semestern blur inge dyrare än att vara hemma trots kronans låga värde. Albanien är ett sånt land, billigt,fattigt så dom behöver varje sekin som kommer in i landet.
Första flygresan jag gjorde var i mitten av 70talet till London och det var dyrt då.

Avatar Fallback

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Avslutat-02  
#572833 Flygskam? När folk knappt har skam, och sunt förnuft till vardags i kroppen.

Sälja in vad då?
En stug uthyrning i skogen?
Ja, kanske om man inte hittar på den kategorin där, de som ska ha el, tv, diskmaskin mm huserar.

Sedan är ju alltid en oro jag får så fort jag ska hyra ut något....
Kommunen, länsstyrelsen mm.
Alla dessa myndigheter och annat som kommer med krav och regler.

Sist var det någon här som inte fick hyra ut sin stuga, för där fanns inte toalett...
Ett utedass var inte okej....
Kommunen krävde honom på pengar om han använde detta ändå, och krävde en trekammarbrunn....

Avatar Fallback

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Vilsten  
#572871 När nya trender/mönster/idéer/tekniker kommer så kan man antingen se alla problem och hinder eller så ser man nya möjligheter och lösningar.

Avatar Fallback

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Avslutat-02  
#572885 Klimatångest, klimatdepression, klimatpanik.

Ja vissa saker har många namn, men är ungefär samma sak.

Vad är det vi skulle sälja?/hyra ut?
Stugor? Träd? Sälja barrplantor i kruka?

Virke med en deklaration över hur mycket koldioxid detta träd har sugit upp?

Vandringsturer i våra skogar?
Barkbröd och tallbarrste?

Visst det finns nog någon som inte har alla hästar inne i stallet, som skulle nappa på detta. men jag kommer då inte att satsa på detta tok.

Att sälja detta koncept till turister och stats folk är inte så svårt, det är bara att dra fram stora trumman och slå hårt på klimattrumman. Men jag är inte övertygad, och inte vill jag göra varken pengar eller framgång på andras tro.
Att sälja varor eller en verksamhet är en sak, men där tar det stopp för min del.

Folks allmänna oro och ångest är inget att tjäna pengar på, men som allt annat, alla verksamheter är fria.

Användarvisningsbild

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Fredrik Reuter  
#572890 Du missförstår nog röjarn. Det handlar inte om att kapitalisera på människors olycka. Det är en trend att semestra lokalt och det kommer troligtvis att växa kommande år, då finns en möjlighet för landsbygden.

Gällande idéer så kan det vara bra att gå till sig själv och tänka tillbaka på något häftigt man sett på semester, resa eller besök. Försök sedan vända det till något som finns "hemma" och vips kan man kommit på nåt.

Det är lätt att bli hemmablind, det du tar för givet kan vara en upplevelse för någon annan!

   TS
Avatar Fallback

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Avslutat-02  
#572894 Nä,men någon kanske missförstånd vad jag menade.
Jag menade på att det finns en marknad på detta med allt vad klimat heter.

Jag drog det lite långt kanske, men poängen är att folk har en panik över klimatet, naturen och allt annat.

Jag menar inte att man ska göra pengar på andras olycka, utan man gör det på deras panik, stress över klimatet.

Kolla i en butik, där finns allt möjligt som bankas ut för att vara klimatsmart.
Och det köper folk som tokar...

Men de köper också mat från någon hamburgarresturang och sedan kastar man skräpet i diket.

Man sitter i bilen, hör en reklam om att fly från vardagen, komma ut i naturen.
Men efter att ha tänkt över detta igen så åker man utomlands.

Man köper ekologiskt för att man har hört att det är jättebra, man bojkottar svenskt kött på annat sätt.
Man driver kampanjer, som är hårt vridna och riktade till att hjärntvätta folk om klimatet, använd huvudet och tänk själva, skaffa er en egen åsikt.

Jag odlar utan tungmetaller, utan en massa tok, jag köper ett djur, slaktar och styckar själv. Jag bevarar ängar och blommor som är viktiga för naturen, jag köper kött på affären, odlar egen potatis och rotfrukter.
Men inte har jag klimatångest, eller panik.
Tvärtom, jag sitter ner och tar det lugnt och lever mitt liv utan denna karusell.

Vill någon göra pengar på att hyra ut till folk med något med klimat att göra, varsågod. Det är säkert en bra idé, även om jag inte ser den av vissa anledningar.

Tänk bara på hur mycket dyrare allt blir bara för att det står miljövänligt,,,,,

Är det klimatsmart?

Avatar Fallback

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

Avslutat-02  
#572895 Någon av er här som trivs så mycket med att ha stadsfolk springandes över era ägor?

Jag brukar få dessa människor över gårdsplanen och i åkrarna. Så för min del så får denna trend gärna avta.

Jag blev nästan glad när vi skulle bli av med våran camping i Orbaden, men nä,,, även detta var någon tvungen att lägga sig i.

Men det är klart, jag kan ju dra in en eller flera tusen lappar på all pant som slängs i dikena efter riksvägen.
Miljövänligt?
Eller allt skräp efter vägarna, som kommunerna behöver städa upp, de skapar arbetstillfällen. Så det kanske inte är så dumt ändå, med lite klimatångest, och panik...

Användarvisningsbild

Re: Flygskam, en möjlighet för skogsägaren?

stegmaster  
#572980 "Tyvärr" Fredrik, så er det bara hos er i Sverige ni har flyskam, i Norge och Europa flyger vi alt mer. :d

https://www.dn.no/luftfart/rickard-gust ... 2-1-612240
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsl ... stadig-mer

Dessutan var ju detta ordet kårat til Sveriges nyord 2018, så hurvida det har sitt opphav i Norge vet jag inte. :o
Folk er ju på tok galna numera, lärar barnen at jorden går under innan 10-12år och annat dravel. 😈
Hoppas dock ni bollar idear på hur ni kan göra mere pengar på era egendomar, det gynnar ju alla, klimaskam eller ej.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).