Virkesmätning och Matrisfub

10% avdrag för dubbskador...

28 inlägg 11769 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57210
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Så här står det på VMR:s hemsida (citat därifrån):

Rådet för virkesmätning och redovisning (VMR-rådet) utgör VMRs styrelse vilken sammanträder fyra gånger per år. Landets tre virkesmätningsföreningar utser vardera tre ledamöter. Dessa ska representera skogsägarrörelsen, sågverksföreningarna respektive Skogsindustrierna. Därtill utser Sveaskog samt ”andra” skogsägare varsin representant. Som adjungerade medlemmar ingår SDCs VD, virkesmätningsföreningarnas VDar samt VMRs chef och utvecklingschef. Dvs sammanlagt elva ordinarie och sex adjungerade medlemmar.


Länk till sidan som citerats: http://www.virkesmatningsradet.org/default.asp?id=1201

Notera (se länken ovan) att det enbart är Skogssällskapet som inte har industri ibland de 11 ordinarie ledamöterna (de andra, suppleanterna, ska ju egentligen bara kallas in vid frånfälle av ordinarie ledamot).
Då kan man snacka om minoritet...

Men vi kanske kan bena ut detta ytterligare, VMR håller väl på att göras om till VMK/VMU (skulle väl vart klart egentligen aug 2008), kanske några ändringar är på gång då...?!


Jag tror inte att vi skall förväta oss några förändringar. Jag pratade med Christina Lundgren i december 2008 och hon var inte intresserad av att ta i dessa frågor fast hon är chef för VMR.
Den här frågan ställde jag till henne
Vilka representanter som inte har egen industri finns i respektive mätförening? Hur kan vi säljare utan industri bli fler?
Så här svarade hon
Jag tror att det skulle vara bra för dig att kontakta VMF direkt för få mer konkret information i resterande frågor. ( epostadresser till föreningarna är: info@vmfqbera.se eller vmf@vmfnord.se ).

Användarvisningsbild

Re: Både köpare och säljare överens!?!

Skogshuggarn  
#57213
Niking skrev:Enligt en insändare från Qubera, så är både säljare och köpare helt överens om dubbavdraget http://www.skogsaktuellt.se/?p=30761&pt=108&m=1422
/Niklas


Den som vill och känner sig manad, kan kommentera styrkeförhållandet mellan köp/säljledet direkt på Skogsaktuellts hemsida.

(Se Niking´s länk ovan).

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57263
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Så här står det på VMR:s hemsida (citat därifrån):

Rådet för virkesmätning och redovisning (VMR-rådet) utgör VMRs styrelse vilken sammanträder fyra gånger per år. Landets tre virkesmätningsföreningar utser vardera tre ledamöter. Dessa ska representera skogsägarrörelsen, sågverksföreningarna respektive Skogsindustrierna. Därtill utser Sveaskog samt ”andra” skogsägare varsin representant. Som adjungerade medlemmar ingår SDCs VD, virkesmätningsföreningarnas VDar samt VMRs chef och utvecklingschef. Dvs sammanlagt elva ordinarie och sex adjungerade medlemmar.


Länk till sidan som citerats: http://www.virkesmatningsradet.org/default.asp?id=1201

Notera (se länken ovan) att det enbart är Skogssällskapet som inte har industri ibland de 11 ordinarie ledamöterna (de andra, suppleanterna, ska ju egentligen bara kallas in vid frånfälle av ordinarie ledamot).
Då kan man snacka om minoritet...

Men vi kanske kan bena ut detta ytterligare, VMR håller väl på att göras om till VMK/VMU (skulle väl vart klart egentligen aug 2008), kanske några ändringar är på gång då...?!


Dessutom är det väl så att Skogssällskapet köper in virke från oss vanliga skogsägare, vilket snarare gör dem till virkesköpare istället för virkessäljare - åtminstone i mina ögon!
/Niking

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Skogshuggarn  
#57272 Skillnaden med Skogssällskapet är att de lever på konsult/förvaltning och försäljningsuppdrag, utan egen industri.
De tjänar alltså inte pengar på skogsägaren i "2á led", men visst!,,,, de köper ju in virket och förmedlar det till
högsta dagspris "per sortiment", mot ett visst mäklararvode per fub.

Avatar Fallback

Re: Både köpare och säljare överens!?!

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57774
Skogshuggarn skrev:
Niking skrev:Enligt en insändare från Qubera, så är både säljare och köpare helt överens om dubbavdraget http://www.skogsaktuellt.se/?p=30761&pt=108&m=1422
/Niklas


Den som vill och känner sig manad, kan kommentera styrkeförhållandet mellan köp/säljledet direkt på Skogsaktuellts hemsida.

(Se Niking´s länk ovan).


Nu har jag lagt min kommentar, kollade lite på styrelsens sammansättning och var tvungen att ställa några frågor.

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Skogshuggarn  
#57833 En klok man (som faktiskt brukar delta här på forumet), skrev en gång att - citat:

"Skogsnäringen är en jävla rufflarbransch."

Därom är jag benägen att hålla med!.

Fö ska det bli intressant att se om man följer upp ditt genmäle, Jasi,,,,,

Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58300
Skogshuggarn skrev:En klok man (som faktiskt brukar delta här på forumet), skrev en gång att - citat:

"Skogsnäringen är en jävla rufflarbransch."

Därom är jag benägen att hålla med!.

Fö ska det bli intressant att se om man följer upp ditt genmäle, Jasi,,,,,


Min insändare kommer i nästa pappersupplaga. Då får säkert fler läsa den och kräva ett svar.

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Fredrik Reuter  
#58462 Vad spännande!
Hoppas dina frågeställningar får genomslag Jasi!
Återkom gärna med rapport, jag har tyvärr inte tidningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58506
Admin@skogsforum skrev:Återkom gärna med rapport, jag har tyvärr inte tidningen.


Tidningen finns ju på nätet där de bl.a. publicerar insändare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Både köpare och säljare överens!?!

Skogshuggarn  
#60399
Jasi skrev:
Skogshuggarn skrev:
Niking skrev:Enligt en insändare från Qubera, så är både säljare och köpare helt överens om dubbavdraget http://www.skogsaktuellt.se/?p=30761&pt=108&m=1422
/Niklas


Den som vill och känner sig manad, kan kommentera styrkeförhållandet mellan köp/säljledet direkt på Skogsaktuellts hemsida.

(Se Niking´s länk ovan).


Nu har jag lagt min kommentar, kollade lite på styrelsens sammansättning och var tvungen att ställa några frågor.


Hur gick det, Jasi?.

Har det publicerats något svar, eller lyckades man "tiga ihjäl" frågan?,,,,,

Avatar Fallback

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60421 Kommentarerna var med i senaste pappersupplaganförutom att de ligger på nätet. Inget svar ännu. Vad skall de svara? Att jag har rätt?

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Skogshuggarn  
#60721
Jasi skrev:Kommentarerna var med i senaste pappersupplaganförutom att de ligger på nätet. Inget svar ännu. Vad skall de svara? Att jag har rätt?


"Att tiga är att samtycka",,,, :wink:

Användarvisningsbild

Re: 10% avdrag för dubbskador...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60748 Om jag tolkar denna artikel rätt http://www.skogsaktuellt.se/?p=31191&pt=108&m=1422 så definieras skogsföreningarna (Södra, Mellanskog, Norrskog och Norra Skogsägare) som virkerssäljare, medan skogsbolagen inklusive Sveaskog definieras söm virkesköpare.

Ovanstående indelning känns minst sagt tvivelaktig, med tanke på att alla skogsföreningar har egna industrier (som de verkar måna mer om än sina medlemmar).
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).