Motorsåg och handhållet

Köpa ny tändspole till gammal såg

42 inlägg 12239 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

Avslutat-02  
#572564 Var väldigt försiktig med att använda startgas, den kan ta bort den fina lilla oljefilm som finns på kolven vid start tillfället, och då kan det gå illa, bättre använda bensin i sprayflaska det gör samma verkan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

GPV12  
#572569 Nytt tändstift har jag.
Har gnista men den verkar vara svag.
Tänder inte ens med startas.

Vad jag inte har koll på så är det om det är läck i vevaxellagren (ramlagren) Hur kollar man det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

Avslutat-02  
#572571 Oftast så vantrar sågen upp och ner på tomgång, svår att varva ur, eller går på tomgång fast L skruven är i botten.

När man vrider sågen så ändrar den varv och läte.

Annars är det att plomba och provtrycka.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

johan eriksson  
#572575 Är det svag gnista så är nog spolen hel, däremot har nog kondensatorn gjort sitt. Och det är nog samma som på många mopeder.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

GPV12  
#572635 Som jag skrev början var, sågen när jag började pilla med den, omyggd till elektronisk tändning. Alltså inga brytarspetsar och ingen kondensator. Vad jag helst skulle vilja är att hitta en ny spole med inbyggd elektronisk tändning som mekaniskt passar i min gamla såg. Alternativet är att köpa en ny spole av ulsprunglig modell och kompletera den med elektronisk tändning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

GPV12  
#572637 Bra info det där med hur kolla läck i vevhuslagren och att spreja bensin istället för startgas funkar lika bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

GPV12  
#572638 Och att dålig kondensator leder till svag gnista (inte spolen). Så i mitt fall känns det som om det skulle vara den externa elektroniska tändningen som orsakar den svaga gnistan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

Avslutat-02  
#572641 Det brukar vara så ja, hör med Arne kring imorgon. Han har garanterat.

0271-34075. Knåda sport.
Hör med Anna-Lena eller Arne, de kan mest.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

guhra  
#572664 Har en 180s med brytartändning jag renoverar nu och den har den bästa tändning jag sett, ger en stark gnista bara man snurrar på svänghjulet för hand. Den har fungerat i snart 50 år.
Kört den i orginal skick ett tag och nu har jag portat cylinder, portmatchat insug och avgas och komphöjt den. 🙂

Jag har byggt den av ett par rep-objekt jag köpt, kanske du kan hitta en billig hva 140 du kan sno delar av?
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572668 Brytar tändning, rätt skött är svårslagen i prestanda.
Finns inte behov för hiskliga varvtal så funkar det utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

totte  
#572678 Till skillnad från de elektroniska så kan en brytartändning nästan alltid renoveras. Brytarspetsar är mycket sällan så dåliga att de inte kan räddas, även om det kan ta nån timmes filande och putsande. Kondensatorn kan behöva bytas, men det behövs inte original, bara man hittar en som passar på plats så funkar den.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

GPV12  
#572908 Nu när sågen sedan tidigare ombyggd till elektronisk tändning så det finns ingen kondensator. (Borde det trots det ha funnits det?)
Har nu lyft på svänghjulet och ser att de gamla brytarspetsarna sitter kvar och är i gott skick.
Kommer nu att återgå till tändning med brytarspetsar och kondensator. Men var skall kondensatorn sitta, finns inte plats innanför svänghjulet men det finns ett ny tommt runt hål under under den utvändiga tändspolen. Är det där den skall sitta?
Vilket värde skall kondensatorn ha. Microfarad? Spänning?
Och vilket avstånd skall jag ställa brytarna på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

totte  
#572925 Brytaravståndet skall vara 0,3 - 0,4 mm. Om brytarna skall fungera bra och hålla länge så skall de putsas tills de är blanka. Använd slippapper, börja med t ex 180 och sen allt finare för att avsluta med 1000. Sen ordentligt rent. Konsensatorn skall vara där ute ja, varje 2-takts tändkondensator som får plats kommer att fungera elektriskt om du inte kan få tag på originalet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

guhra  
#573046 Justerade tändningen på min såg efter instruktionerna här http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -pa-moped/
Försökte ställa förtändningen på cirka 28-30 grader

så här ser det ut på en hva 180s

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny tändspole till gammal såg

totte  
#573069 Jo de större Hva-sågarna från 70-talet har den klassiska Bosch-tändningen. Allt sitter på en platta undet svänghjulet. Plattan kan vridas för att ändra tändpunkt. På 140S är det bara brytarna som finns under svänghjulet. Förtändningen regleras enbart av brytaravståndet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).