Avverkning (slutavverkning)

FSC-standard eller PEFC-standard?

18 inlägg 7514 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FSC-standard eller PEFC-standard?

Zyrix  
#571969 Hej
Är ny skogsägare och har lite funderingar kring det här med certifiering.
Jag skulle önska läsa om era erfarenheter eller fakta om detta.

Bör jag certifiera eller inte?
- Om ja, varför
- Om nej, varför inte

Vilka fördelar får jag om jag certifierar min skog? (eller nackdelar för den delen)

Om jag bör certifiera skogen, vilken standard
- FSC-standard?
- PEFC-standard?

Vilka kostnader kommer med certifiering?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

jannee  
#571973 Min uppfattning är att man ej störs av en certifiering, kostnaden för en certifiering får man på sikt igen genom att man får något bättre betalt för virket.
Självklart finns det vissa regler man bör följa när man är certifierad, dessa är lätta och ganska självklara att följa om man är mån om sin skog.
Jag tror att certifieringen endast varar i 10 år om man senare vill göra något annat dumt radikalt, kanske jag i detta har helt fel men???.

Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

Mellberg  
#571975 Idag helt onödigt, räcker med svensk lagstiftning och div. EU-direktiv. Varför frivilligt välja en till som vill begränsa din ägande/brukanderätt :-ss

Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571976
Mellberg skrev:Idag helt onödigt, räcker med svensk lagstiftning och div. EU-direktiv. Varför frivilligt välja en till som vill begränsa din ägande/brukanderätt :-ss

Å andra sidan är vi idag i det läget att virkesprodusenterna har svårt att få bättre betalt för sitt certifierade virke. Men kan å andra sidan sälja sitt virke på de marknaderna som betalar bäst.
Det är snart inte läge att fundera om man ska vara certifierad utan om man vill sälja sitt virke.
Vi är inte där än men är man inte beredd för att certifiera sin skog bör man nog läsa tråden som Ulf1 startade så man kan lära sig om vilka möjligheter som kan finnas om man inte får ut sitt virke på marknaden.

Men alla kan välja sin väg och ingen ör tvingad till något.

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571988 I dagsläget verkar allt virke gå åt. Certifierat eller inte.

Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

dotcom  
#571993 Certifiera om du vill skriva under på att du tycker det är viktigt och stöda de former de i dag finns i, dvs PEFC eller FSC eller båda.

Låt bli om du känner att du inte kan stöda dem genom att upplåta din skogsareal till stöd och statistik.

Certifiera om du står i beredskap att göra en större avverkning och känner att det är värt pengarna att skriva under på stöda certifieringen.

Låt bli om det är viktigt för dig att markera att du tycker certifieringssystemen suger, dessutom kanske nästa virkesköpare kan ge dig lika bra betalt ocertifierad.

Jag tror du kan hoppa av certifieringen också, kolla om det är någon repressalie förknippad med att hoppa av innan du skriver på. Kolla om du utan repressalier kan straffs ut dig, vad som händer om du bryter mot den respektive vad det verkligen kostar dig i frivillig avsättning relaterat premie på avverkat virke.

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571997 Det är i vart fall inte bråttom. Du hinner sätta dig in i certifieringen efterhand. Tycker att det har blivit tystare om det där nu. Ett tips: PFCS togs fram som en något mindre byråkratiskt alternativ till FCS som är mest anpassat till bolagsskogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

Torbjörn Johnsen  
#572003 De tre nybildade skogsbolagen som bildades i klyvningen av Bergvik Skog, Gysinge Skog, Hällefors Tierp Skogar och Kopparfors Skogar, väljer alla tre att certifiera sig enligt både PEFC och FSC. I alla fall enligt pressmeddelande från just PEFC.

De nya bolagen väljer så kallad gruppcertifiering som innebär att skogsägaren tecknar ett avtal om anslutning till PEFC med en paraplyorganisation.

- Vi, liksom våra kollegor på Gysinge och Kopparfors, har valt att gå in som medlemmar i paraplyer som certifierar skogsägare enligt PEFC- och FSC-standarderna och vi har jobbat intensivt under våren för att sätta upp de rutiner som certifieringen kräver. Det handlar till exempel om att få avtal på plats som säkerställer att avverkningsorganisationer och entreprenörer lever upp till certifieringskraven, berättar Anders Jönsson.


Läs hela pressmeddelandet från PEFC här.

Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

DagL  
#572241 PEFC använder inte begreppet "plantageskog". FCS använder det och avser vidga vad FSC kallar "plantageskog". En semantisk studie angående bl a användningen av ordet "plantageskog" finns på http://downto.dagli.se/?p=406

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

jannee  
#572247 PRISTILLÄGG
Certifiering
10 kr/m3fub för certifierat virke enligt PEFC eller FSC,
vid dubbelcertifiering betalas 20 kr/m3fub.
Ovan är vad ett flertal sågverk betalar + Södra
Sedan kan du/ni räkna själv om certifieringen är värd detta.
Själv har jag fått igen pengarna jag lagt ut på certifieringen många gånger om, men beräknar du/ni inte på att avverka något inom den närmaste framtiden kan du/ni gott vänta.

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

boksson  
#572266 Där är väl en skillnad mellan de olika certifieringarna vad gäller acceptansen för hur mycket främmande trädslag som tillåts?

Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

HannuRöj  
#572850 Läste Metsälehti intervju av det här ämne. Köparemafian här i Finland säger, att de betalar flera euro mer, om man har PEFC, och en till om man har FSC. De som har FSC, har alla båda, i praktiken.
Privatsågaren säger, att virke är virke, är det certifierad eller inte. Priset av deras producter är samma, så är det samma med inköpspriset också.

Jag är med i PEFC, som alla medlemmar i Skogsägarna. Nu ska de auditera oss, och jag måste registrera mig som entreprenadör, för att jag röjar och planterar för Skogsägarna.
Endast för att certifierad köpare (Skogsägarna) måste kolla entreprenadörs (min, en av deras medlem) certifikat. :shock:
Nå, har ringt och frågat, det vad måste jag göra är att skicka min namn och företagsnummer till PEFC Finland....OCH BETALA 100-200€ /ÅR, ATT NAMNET STÅR I LISTAN!!!! :((

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

Hanatorp  
#667648 I Tyskland är bara 16% Certifierade i PEFC och några få % i FSC. Framförallt äganderätten är helig i normala länder som Tyskland. I Sverige däremot är det mer DDR kommunism som gäller.

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

nilsszzon  
#667656
jannee skrev:Min uppfattning är att man ej störs av en certifiering, kostnaden för en certifiering får man på sikt igen genom att man får något bättre betalt för virket.
Självklart finns det vissa regler man bör följa när man är certifierad, dessa är lätta och ganska självklara att följa om man är mån om sin skog.
Jag tror att certifieringen endast varar i 10 år om man senare vill göra något annat dumt radikalt, kanske jag i detta har helt fel men???.



jag tyckte jag läste att certifieringen varade i 5 år minst sen kan man gå ur , sen pratade jag med en inköpare som sa att certifieringen var på 15år

det jag hittat är att om man kraftigt missköter sig så riskeras man att bli av med certifieringen , inget snack om att återbetala eller på ngt vis få böter

jag ville ha lite mer info från en inköpare gällande vad jag kan satsa på i min skog för att kunna svara på ev frågor av ngn inspektör men fick svaret att de som inköpare gjorde ett inskick till cert.enheten och det räckte. jag blev lite missnöjd med den responsen

behöver man grön skogsbruksplan även för fastigheter under 20ha? skogsbruksplanen är väl undantagen dessa annars? ( man kan dokumentera själv )

kul om ngn är insatt i detta som kan säga med säkerhet

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

jannee  
#667664 Det finns inget lagkrav att du som skogsägare måste ha en skogsbruksplan. Däremot finns det i skogsvårdslagen bestämmelser som exempelvis när skogen tidigast får avverkas. För fastigheter större än 50 hektar produktiv skogsmark finns en ransoneringsregel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).