Skogsekonomi

Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hektar?

59 inlägg 34634 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Tralsmo  
#572100 Stämmer bra med va jag betalat.
Men dom funkar bra, inte många som som går bort, kanske 1 procent max. Bortsett från 2018 förståss.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572101 Brukar köpa medelstora plantor...

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Vedproducent  
#572102 Torbjörn har ju förresten skrivit ett reportage om plantor och planthantering. Ser också att det är helt andra kostnader som det skrivs om där. Mycket mer i linje med verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Fredrik Reuter  
#572119 Hej,
Som jag skrev i början av tråden så gäller dessa siffror storskogsbruket och deras egna skogar. Ex Sveaskog och Stora Enso. Jag tror de förhandlar duktigt och tror ni inte att det i princip avser 100% täckrot?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572133
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Som jag skrev i början av tråden så gäller dessa siffror storskogsbruket och deras egna skogar. Ex Sveaskog och Stora Enso. Jag tror de förhandlar duktigt och tror ni inte att det i princip avser 100% täckrot?


Stora firmor med oftast utländsk arbetskraft, det är nästan endast då man kan ligga så lågt i ersättning.
Sveaskog äger ju dessutom svenska skogsplant, så där bör de ha lite bättre pris från början....

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572144 Bergvik har ju egna plantskolor. Undrar hur debiteringen sker mellan Bergvik och Stora.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Contårta  
#572146
Skogsola skrev:Bergvik har ju egna plantskolor. Undrar hur debiteringen sker mellan Bergvik och Stora.


Stora har köpt ut plantskolorna och jag skulle tro att när Bergvik hade dem så fick nog Stora och Billerud plant till ”självkostnadspris”. De sätter nästan enbart täckrot vad jag vet och ofta behandlade.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Contårta  
#572147
vinterrojarn skrev:
Fredrik Reuter skrev: Stora firmor med oftast utländsk arbetskraft, det är nästan endast då man kan ligga så lågt i ersättning.
Sveaskog äger ju dessutom svenska skogsplant, så där bör de ha lite bättre pris från början....


De följer väl gällande avtal och certifieringar? Jag vet inte vad en utländsk plantör tjänar iof :?:

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572149 Det är väl lite si och så kan ja tänka mig.

Men det är inte många år sedan jag såg rubriker om, 39 öre i timmen.

Men de flesta är seriösa.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

halvproffs  
#572154
vinterrojarn skrev:Det är väl lite si och så kan ja tänka mig.

Men det är inte många år sedan jag såg rubriker om, 39 öre i timmen.

Men de flesta är seriösa.


39 öre timmen? Hade du bråttom igen?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Ent  
#572160 Jag antar att priserna i listan är exklusive moms?

Hur ser ni som har erfarenhet på priserna för röjning? Har tre hektar där det börjar bli dags, norra Sverige, alldeles nära väg, avverkat 2011 så slyn är väl 1-1 1/2 meter hög.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572163
Ent skrev:Jag antar att priserna i listan är exklusive moms?

Hur ser ni som har erfarenhet på priserna för röjning? Har tre hektar där det börjar bli dags, norra Sverige, alldeles nära väg, avverkat 2011 så slyn är väl 1-1 1/2 meter hög.


En normal röjning,,, tar ca 6-8 timmar/ha.

350 kr/timme, gånger 6= 2100 kr exklusive moms.

350 kr gånger 8= 2800 kr exklusive moms.

Helt okej, när kan jag komma?

=)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572165
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Det är väl lite si och så kan ja tänka mig.

Men det är inte många år sedan jag såg rubriker om, 39 öre i timmen.

Men de flesta är seriösa.


39 öre timmen? Hade du bråttom igen?


Nej då, det var fillipinska röjare som fick detta, år 2011 av en av stora Ensos entreprenörer.
Vid kontroll så hade de betalat, "normal" ersättning till entreprenören, som i sin tur hade en under entreprenör.

Jag har inte bråttom jämnt heller. :d
Är väl kanske som de där "sneögda näverborrarna" som du nämnde förut och jag ville ha mera info om...

Alla har hört talas om de, men ingen har sett dem.

Som Jesus. :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 20 jun 2019, 07:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

isteskog  
#572167 Finns flera trådar om låga ersättningar på forat. Afrikanska planterare är en.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar markberedning, plantering och röjning per hek

Avslutat-02  
#572168
Ent skrev:Jag antar att priserna i listan är exklusive moms?

Hur ser ni som har erfarenhet på priserna för röjning? Har tre hektar där det börjar bli dags, norra Sverige, alldeles nära väg, avverkat 2011 så slyn är väl 1-1 1/2 meter hög.


Kan väl kanske tycka att ersättningen är ganska normal för bolag, men åt helvete egentligen, då den är baserad på alldeles för låg ersättning.

En entreprenör idag bör ha ca 350 kr i timmen, minst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).