Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236622 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563710
@Meonlyster skrev:Hur är Polaris Widetrak i djup lössnö? Kör man lätt fast? Har hittills kört med min gamla Skidoo safari med 40cm matta. Den har fungerat helt ok när det varit mer snöfattiga vintrar men tycker den är ostabil och lämnar lätt fast nu när det är mycket snö.

Nuförst såg jag frågan, nå om jag svarar såhär: Jag bor på ett ställe med mycket lössnö, jag är inne på min sjunde WideTrak och tänker fortsätta med det och när jag blir rik och berömd så köper jag en Titan åxå som komplement.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#563765 Har inte provkört, men en Titan måste väl vara det mest optimala och übercoola man kan tänka sig! Däremot har jag både hört och läst att de är rent überjävliga på att ta bränsle? 3,5-4 liter/mil utan nånting på dragkroken. Det blir dyrt att få hem årsveden...

Ni som prövat på Titan, stämmer det med den höga förbrukningen?

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563792 Jepp, den är nog svinigt frän helt enkelt, ungefär som en RMK som parat sig med en WideTrak.
Enligt ett par stycken som dragit mkt ledsladd så måste man vikta om variatorn för optimal gång
vid tung last och då tar den inte överdrivet mkt soppa.
Men är man ute efter att spara soppa ska man nog inte ha en skoter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#563803 Finns det egentligen idag någon skoter avsedd för tyngre jobb såsom timmer och vedkörning? Jag tvivlar de sista arbetsmaskinerna som tillverkades var väl Ockelbo 8000 och Aktiv Grissly, det var dragare det. Visserligen tunga klumpiga men stabila dragare. Själv har jag under 40 år nött ut 2 st Aktivs SC20 samt en Skidoo Valmont i skogsarbete, 🛠️ får nu hoppas att den Ockelbo 8000 jag nu har håller ihop så länge som jag behöver den

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#563805 Intressant fråga som även jag reflekterat över lite då och då. Det närmsta du kommer arbetsskoter är nog Yamaha Viking då den fortfarande har stålchassi som tex lynx å skidoo inte har..
Har kvar en Aktiv Nalle som tur är dock i behov av nya mattor :d

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564197 Samma är det med Polaris WideTrak LX, en riktig hårding helt i gammal god stil.
Tyvärr lär den inte finnas kvar nästa modellår enligt ryktet men 1988-2020 är ju mkt bra ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

skidoo  
#565550 Tjena!

Är det någon som vet ungefär hur tungt det går att dra med en skoter?

Och vilken typ som orkar dra mest av en lite äldre dubbelbandare eller en modernare bredbandare, typ en commander?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#565574 A & O är hur pass bra spår du har gjort. Du kan säkerligen om du förlänger stakarna få med dig 1 fub på ett lass. Problematiken är nedförsbackar som inte är roligt med för stora lass då det viker ihop hela lasset

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

tallen100  
#565590 Det mesta beror på terräng och fäste, tex över en sjö med några centimeter snö som är fastfrusen i isen kan du dra riktigt tungt bara du får "rull" på lasset. I kuperad terräng är det oftast mindre arbete att köra små lass flera gånger, istället för att bli stående med fastkörd skoter och stort lass som måste plockas av.

I nerför kan du ha hur mycket som helst, bara skotern går snabbt nog, och du inte behöver sakta in eller stanna :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#565624 Jag är på sätt och vis tacksam mot vädrets makter under senare år. Här har det blivit kallt på senhösten, börjat snöa och sedan fortsatt hela vintern utan en enda varmperiod. Det är ingen höjdare att hugga eller köra fram med skoter i 80 cm fluffsnö så jag försökte inte ens. Jag 'tvingades' därför att till slut motivera inköp av ATV och ett Kina-kranvagn med winsch. Numera hugger jag och kör fram på barmark i stället. Det bästa jag gjort, fy tusan för att slita och baxa med suroxarna för hand, eller när stöttingarna genar av från det uppkörda spåret och välter, osv osv. Skoter och stöttingar är dock en billig metod om man är i god fysisk form och kan ha god framförhållning med att köra upp spår. Man får ju en fräsch beggad bredbandare med stöttingar för under 20000. En ATV under 30000 finns knappt, sedan tillkommer kranvagnen för minst 10000 även om den är begagnad. Sedan har skotern ett värde i övrigt som nöje eller om man behöver ut och reka på vintern, så den lär bli kvar.

Förlåt om jag neggar i tråden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

skidoo  
#571862 Ni som är van och har kört mycket med doning. Har ni någon vinsch också som ni drar stockarna närmare doningen med? Då kan man ju köra på samma spår flera gånger tänker jag. Eller är det effektivast att bara använda en vanlig timmerdoning som den är?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#571880
skidoo skrev:Ni som är van och har kört mycket med doning. Har ni någon vinsch också som ni drar stockarna närmare doningen med? Då kan man ju köra på samma spår flera gånger tänker jag. Eller är det effektivast att bara använda en vanlig timmerdoning som den är?

Jag prövade aldrig med nån vinsch men det borde väl funka om man vinschar i doningens längdriktning. Skotrar generellt kanske har lite klent batteri men det bara ta med ett separat batteri.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571992
skidoo skrev:Ni som är van och har kört mycket med doning. Har ni någon vinsch också som ni drar stockarna närmare doningen med? Då kan man ju köra på samma spår flera gånger tänker jag. Eller är det effektivast att bara använda en vanlig timmerdoning som den är?

Jag skulle nog lägga mer tid på spårgörandet istf att flytta stora stockar med winch.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#572001
skidoo skrev:Ni som är van och har kört mycket med doning. Har ni någon vinsch också som ni drar stockarna närmare doningen med? Då kan man ju köra på samma spår flera gånger tänker jag. Eller är det effektivast att bara använda en vanlig timmerdoning som den är?

Det är mycket smidigare att preparera körvägarna nära skotorna eller träden som man skall köra ut, gärna någon eller några dar innan de skall användas

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#572007
ulfgustav skrev:
skidoo skrev:Ni som är van och har kört mycket med doning. Har ni någon vinsch också som ni drar stockarna närmare doningen med? Då kan man ju köra på samma spår flera gånger tänker jag. Eller är det effektivast att bara använda en vanlig timmerdoning som den är?

Det är mycket smidigare att preparera körvägarna nära skotorna eller träden som man skall köra ut, gärna någon eller några dar innan de skall användas


Preparera körvägarna är ett måste, men man lär ju inte ha körväg fram till precis vartenda träd man fällt. Det kan ju vara brant eller annars besvärligt att komma alldeles intill. Om man kan montera någon slags elvinsch så kan det säkert vara till hjälp.
Annars när jag inte orkade släpa fram tung-asen brukade jag kroka av doningarna, backa skotern mot stocken, fästa en lina och helt enkelt släpa fram stocken bredvid doningarna. Ett extra arbetsmoment förstås så det drog man sig för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).