Öppna kategorin

Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handlingar

100 inlägg 11223 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Jani Melender  
#571876 Mycket nonsens och klimatförnekande i den här tråden, tyvärr. Jag kan en hel del om klimatvetenskap, men istället för att rätta allas...... ja, killgissningar, så vill jag påpeka en viktig sak:

Forskning ska kontras med forskning, inte youtube-videor, bloggar och påståenden utan källhänvisning. Det är väldigt lätt för oss vanliga dödliga att hamna i fällor när vi går på vad folk säger, om detta folk inte är tvättäkta klimatforskare.

Så min poäng är: Klimatforskningen är spikad. Det finns inga tvivel längre om att vi har stora problem, att de beror på CO2-utsläpp i huvudsak, och att dessa problem bara blir värre och värre ju mer vi släpper ut, då CO2 ackumuleras i atmosfären. Dvs. den försvinner aldrig, utan byggs bara upp, år efter år, och blir värre och värre.

För att visa vilka Gigantiska mängder CO2 vi släpper ut, titta bara på den här bilden: https://images.theconversation.com/file ... 0&fit=clip

Så mitt absolut bästa tips för att avgöra vad som gäller och ej låter faktiskt lite löjligt, men stämmer väldigt väl om man bara gör en snabb Google-sökning: "Om det ifrågasätter klimatvetenskapen, var skeptisk, för i så gott som alla fall är det fel eller någon form av vinkling".

Som exempel (bara ett). Någon postade för 2 inlägg sedan videon "Climate change - What's so alarming?". En titel som alltså ifrågasätter klimatvetenskapen. Och, en snabb googling på namnet Björn Lomborg, som presenterar videon, visar att han är betald av oljeindustrins absolut rikaste bröder, Koch-bröderna.

https://thinkprogress.org/bjorn-lomborg ... 8dab8cf68/

Bara som exempel. Ha det bra nu, skogsarbetare. :) (Någon som vet om det är svårt att gräva ett djupt hål i marken mitt ute i en typisk svensk skog? Ca: 3-4 meter djupt, 2 meter brett och 6 meter långt. Med en typisk grävmaskin.)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

halvproffs  
#571877 Beror på vilken som sitter bakom spakarna.
Lätt för ett proffs. Förresten hur kom det sig att du kom in på skogsforum och gick ut stenhårt med första inlägget efter några minuter?

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Jani Melender  
#571878 Försökte se om GDs artikel hade börjat sprida sig viralt, och hittade den här tråden. Lyckligtvis verkar skadan vara minimal, och på GD:s facebook-sida råder nu upploppsstämning bland kommentarerna, då många reagerat starkt på den, ja, rena smörja som GD publicerade, till synes utan att faktakolla. Mitt första inlägg här (sidan 2) innehöll ett mejl jag skrev till GD:s journalist.

Han ignorerade dock mig, samtliga argument och sa "Jag hittar inga faktafel. Ha en bra sommar!". Liksom...... 😤

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

filijox  
#571883
Jani Melender skrev:Forskning ska kontras med forskning, inte youtube-videor, bloggar och påståenden utan källhänvisning.

...

För att visa vilka Gigantiska mängder CO2 vi släpper ut, titta bara på den här bilden: https://images.theconversation.com/file ... 0&fit=clip


Och var är DIN källhänvisning?

Klimatforskningen spikad? Varför då går 31.000 FORSKARE inom klimatsektorn ihop och säger att inga slutgiltiga bevis finns för klimatpanikismen?

Här är min källhänvisning:

https://www.wnd.com/2008/05/64734/

Men men,nu är jag väl en klimatförnekande kill-gissande nonsens-spridare eller något annat nedlåtande du kan kalla mig för att undvika bemöta faktamässiga uppgifter, av vilka du presenterade väldigt få.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Hema  
#571885 Mitt Youtubeklipp är fullt med källhänvisningar i beskrivningen.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

isteskog  
#571886 Ännu en som har det självklara svaret och vi andra är som vanligt korkade, faktaresistenta klimatförnekare ...... eller som i en viss Ulfs fall kalhyggeshyllare ..... För vissa finns det bara svart eller vitt på färgskalan, jag tycker grått i olika nyanser också är vackert ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

filijox  
#571887
isteskog skrev:Ännu en som har det självklara svaret och vi andra är som vanligt korkade, faktaresistenta klimatförnekare ...... eller som i en viss Ulfs fall kalhyggeshyllare ..... För vissa finns det bara svart eller vitt på färgskalan, jag tycker grått i olika nyanser också är vackert ...... 😉


Påminner mig om en jag känner som "vet allt" om miljön för han har studerat teoretiskt halva sitt liv. Att höra honom prata om skogsägare är som att höra en ljushyad rasist prata om mörkhyade människor. Hua, de som framhäver sig som godast verkar oftast ha allra mest fördomar. Märkligt hur det har blivit...

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Jani Melender  
#571888
filijox skrev:
Jani Melender skrev:Forskning ska kontras med forskning, inte youtube-videor, bloggar och påståenden utan källhänvisning.

...

För att visa vilka Gigantiska mängder CO2 vi släpper ut, titta bara på den här bilden: https://images.theconversation.com/file ... 0&fit=clip


Och var är DIN källhänvisning?

Klimatforskningen spikad? Varför då går 31.000 FORSKARE inom klimatsektorn ihop och säger att inga slutgiltiga bevis finns för klimatpanikismen?

Här är min källhänvisning:

https://www.wnd.com/2008/05/64734/

Men men,nu är jag väl en klimatförnekande kill-gissande nonsens-spridare eller något annat nedlåtande du kan kalla mig för att undvika bemöta faktamässiga uppgifter, av vilka du presenterade väldigt få.

Och precis som jag sa, en snabb googling på "31000 researchers" får fram motbeviset. Är man inte källkritisk alls så kan man luras.

https://skepticalscience.com/OISM-Petition-Project.htm

Jag förstår att du bara kommer hoppa över den här kritiken och komma med ännu fler länkar ur din bokmärkessamling som är döpt "BEVIS EMOT KLIMATHYSTERIKER" nu, men jag har redan en gång visat att du alltså inte är källkritisk alls, så jag hoppar över eventuella svar. Hade gött! :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

filijox  
#571892 suck...

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

isteskog  
#571896 Vi har tydligen fått en Ulf2 på halsen ...... 👎

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Camaro1969  
#571902 hahahaha
här var det livat..

det är nog ulf1 som skaffat ett till konto =)

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Jani Melender  
#571904 Mitt namn har varit Jani Melender hela mitt liv, så vitt jag vet....... eller vänta. Min mor hette nog Pasanen i efternamn en kort stund innan hon gifte sig.

Nåja, skicka ett SMS till mig om du vill bekräfta att jag är jag. Numret finns där ute.

Jag gissar att Ulf bara var en person som kunde sig på lite klimatvetenskap, som han lärt sig om på fritiden. Det är inte alla som kan, men visst, det låter väl "identiskt" bland de som gör det, då fakta är fakta, och det bara finns en sanning....

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Camaro1969  
#571905
Jani Melender skrev:Mitt namn har varit Jani Melender hela mitt liv, så vitt jag vet....... eller vänta. Min mor hette nog Pasanen i efternamn en kort stund innan hon gifte sig.

Nåja, skicka ett SMS till mig om du vill bekräfta att jag är jag. Numret finns där ute.

Jag gissar att Ulf bara var en person som kunde sig på lite klimatvetenskap, som han lärt sig om på fritiden. Det är inte alla som kan, men visst, det låter väl "identiskt" bland de som gör det, då fakta är fakta, och det bara finns en sanning....


precis, fakta är fakta, återkom när du är påläst.

har du riddarrustning när du sitter vid tangentbordet?

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571908 Så är uttryckte sig "Ulf 2" i sitt första inlägg:
Så min poäng är: Klimatforskningen är spikad. Det finns inga tvivel längre om att vi har stora problem, att de beror på CO2-utsläpp i huvudsak, och att dessa problem bara blir värre och värre ju mer vi släpper ut, då CO2 ackumuleras i atmosfären. Dvs. den försvinner aldrig, utan byggs bara upp, år efter år, och blir värre och värre.

Därmed har han visat att han inte förstår fotosyntesen som är grunden för allt liv och skälet till att det existerar både skog och skogsforum. Det är allvarligt om klimatdebatten bara förs av högljudda men okunniga alarmister. Frågan är värd mer seriös diskussion.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Palakangas  
#571912 Ulf 2 är nog utsänd av foliehattarnas förening.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).