Öppna kategorin

Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handlingar

100 inlägg 11101 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

anersimyra  
#571778
Flisaren skrev:
anersimyra skrev:https://www.svd.se/skolexempel-pa-hur-vetenskapsfornekare-arbetar. :-bd[/quote

Bakom betalvägg

Nej.. :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571779
svampbob skrev:
vinterrojarn skrev:
svampbob skrev:För övrigt så verkar just klimat forskarna fått mer än sin beskärda del av avslöjat forskningsfusk.
Jag läste senast idag att Al Gore klimatfilm för att nu få visas för elever krävde ett långt förord om alla grova felaktigheter den innehåller.
Det känns lite som att en lärare skulle få lämna ut en felaktig multiplikation tabell så länge som han innan talar om att den är felaktig.


Låter ju väldigt skumt om nu dessa personer är så himla seriösa och inte bara ute efter en stund i rampljuset.
Hur tusan har detta kunnat få fortgå?


Vi människor har en historia av i vetenskapens namn fängsla och tortera dom som hävdade att jorden var rund och staten kunde med vetenskapens hjälp identifiera häxor och bränna dom på bål för samhällets bästa.
När jag växte upp förundrades jag över hur dumma och okunniga forntidens folk var numera är jag inte lika säker på att vi har blivit så mycket klokare.


Är nog beredd att hålla med...
Men ändå, är jag väldigt fundersam om inte mycket av detta tok man läser och hör i media, är allt annat än vanligt sunt förnuft, och så svårt kan det väl inte vara att använda hjärnan?

Vi blir matade med en massa trams,,, och två veckor senare så kommer något nytt eller en annan forskare och medger att det var fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Bosse1  
#571784
svampbob skrev:
Bosse1 skrev:Åsså var det det här,trams skulle jag säga :wink:

https://www.umu.se/nyheter/krympande-gl ... -_5838023/


Det är väl ett belägg för att nästa istid är på G. Mellan alla våra istider så har det allra mesta av glaciärerna smält och det som har varit gömt därunder har kommit i dagen igen. Visst kan man som kreationist hävda att istider är trams och att jorden bara är 6000 år gammal.



Precis :-bd

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571785 Vilken rubrik,,,, gömda skogar, Jo ja tackar ja... Hur gömmer man en skog?🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

svampbob  
#571796
maltex skrev:Al Gore klimatforskare?


Nja snarare opinionsbildare som med vetenskapens hjälp försöker bevisa att det finns en global uppvärmning och därtill fick filmen Nobels fredspris. Varken han eller Nobelstiftelsen verkar ha ägnat sig åt faktagranskning.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571797
Jani Melender skrev:Klimatsans, Klimatupplysningen, Lars Bern, Lennart Bengtsson, Nils-Axel Mörner, Anna Wåhlin, Stockholmsinitiativet.

Detta är källor man bör vara extremt försiktiga med att "ta deras ord på", då de kritiserats väldigt ofta för att deras uttalanden inte gått ihop med gällande vetenskap. Och är man vuxen ska man faktiskt vara källkritisk till sånt här, men klarar man inte det som skogsarbetare så kan jag väl påstå:

HEJ! Jag är en Nigeriansk Prins! Swisha mig 150.000kr så får jag råd med en Western Union-överföring från mitt hemland, där mina rika föräldrar väntar på att överföra pengar till mig! Du får då igen 20x summan!

http://antianti.se/2019/06/06/grundlagg ... struktion/



Detta är källor man bör vara försiktig med att ta på orden....🤔.

Jasså men att lyssna på t,ex en tonåring som står och babblar om koldioxid och klimatpåverkan... Men ändå inte hittar mer rätt än t,ex Al Gore.

Hur kommer det sig att en person som står och babblar om detta får sån extrem hyllning, medans de som varje dag försörjer landet eller som bekämpar främlingsfientlighet möts av negativa känslor och tankar...?

Medans klimatet och koldioxidutsläpp, skogsavverkningar, renskötsel, mm anser som samhällets nutida kriser.

Jag blir då lika trött som vanligt, suckar och dricker kaffe eller en öl, reser mig och stänger av skiten.

   TS
Användarvisningsbild
Rot  
#571799 Våra problem beror på att vi är för många.
De fattigaste länderna ökar sin befolkning mycket fort. Vad vi har för skatt på utsläpp har absolut ingen annan betydelse än att staten får mer pengar att slösa bort på vansinnigheter.

Avatar Fallback
Avslutat-02  
#571803
Rot skrev:Våra problem beror på att vi är för många.
De fattigaste länderna ökar sin befolkning mycket fort. Vad vi har för skatt på utsläpp har absolut ingen annan betydelse än att staten får mer pengar att slösa bort på vansinnigheter.


Det är väl kanske en fråga som åtminstone jag tänker kan väcka ont blod i vissa, för det har då inte gått så bra att debattera den frågan,varken i media eller hemma.

Men en väldigt bra poäng finns det där.
Vilken tur att jag nu har fyra barn, så att klimatet förändras.
Alla gör vi vår del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

T Landström  
#571806 Det största problemet som jag ser det i denna debatten är att vi i Sverige ska vara bäst i klassen!
Om vi sänker våra utsläpp med x-antal procent så har vi ett stort land i väster och två i öster som släpper ut desto mer.
Ibland känns det som att staten använder miljön och klimatet för att skatta ihjäl sitt land!

I min värld så ligger sanningen någonstans mitt i mellan de bägge sidorna!

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

maltex  
#571808 Nobels fredspris har väl inget med vetenskap att göra.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571809
maltex skrev:Nobels fredspris har väl inget med vetenskap att göra.

Fick inte han det priset för att han inte hade gjort någon forskning, men som uppskattning för hans engagemang så fick han detta istället...? Kanske minns fel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

maltex  
#571813 Som dom flesta fredspristagarna alltså. Det är skillnad på fakta och åsikter men det är lätt att blanda ihop dom. Al Gore får väl i sammanhanget benämnas som miljöaktivist. Det är långt från klimatforskning och vetenskap.

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

svampbob  
#571814
maltex skrev:Som dom flesta fredspristagarna alltså. Det är skillnad på fakta och åsikter men det är lätt att blanda ihop dom. Al Gore får väl i sammanhanget benämnas som miljöaktivist. Det är långt från klimatforskning och vetenskap.


Men visst är det skrämmande att det har fått styra debatten i drygt tio år. Jag vill minnas att riksdagen såg den och Svt har visat filmen som en sanning. Var har alla seriösa forskare hållit hus alla dessa år? Jag misstänker att seriösa forskare håller sig ifrån klimatforskningen pga alla aktivister och pajkastare.

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

svampbob  
#571815 Här kommer en seriös och ödmjuk forskare som håller sig ifrån alarmism.


Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Hema  
#571816 För en alarmist är lösningar direkt kontraproduktivt.

Samt att miljörörelsen är emot Preems utbyggnad av sitt raffinaderi. Visst det ökar utsläppen lokalt, men borde inte bränslen som förbrukas i landet även tas fram där om man nu bygger ett nytt och modernt. I ett land med höga miljökrav? Nee det är bättre att importera från annat land, där antagligen kraven är lägre.

Skit i att tänka globalt, utan suboptimera så Sverige klarar sitt Parisavtal.. 👎 Sedan kan man ju tycka att andra är direkt oansvariga i sitt beteende.

Men det hela fick mig att tänka på detta klipp:


Håll till godo.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).