Motorsåg och handhållet

Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp.

32 inlägg 7388 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Sonofsnowman  
#571740
vinterrojarn skrev:
Nä, jag ställer in efter anvisningar, och själv tankar jag kedjeolja, inte raps.

Vad är då anvisningarna för en 572:a, det är ju det hela tråden handlar om!

Husqvarnas kundsupport verkar inte ha några iaf!

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571769
Sonofsnowman skrev:
vinterrojarn skrev:
Nä, jag ställer in efter anvisningar, och själv tankar jag kedjeolja, inte raps.

Vad är då anvisningarna för en 572:a, det är ju det hela tråden handlar om!

Husqvarnas kundsupport verkar inte ha några iaf!


Nä min vän, men service support för återförsäljare har.

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Sonofsnowman  
#571783 Så du menar att man skall åka och lämna in sågen till återförsäljaren varje gång man skall byta mellan olika svärdlängder?
Det kan jag ju behöva göra flera gånger på samma dag!
Är det detta som kallas för service där du håller till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571787
Sonofsnowman skrev:Så du menar att man skall åka och lämna in sågen till återförsäljaren varje gång man skall byta mellan olika svärdlängder?
Det kan jag ju behöva göra flera gånger på samma dag!
Är det detta som kallas för service där du håller till?


Min vän du verkar lite irriterad eller upprörd?
Nä, det var inte det jag menade utan så här:

Husqvarnas kundservice kan svara på vissa men väldigt få frågor om själva produkterna.

Sen har vi teknisk support, som hjälper oss återförsäljare i vissa frågor.

Sedan är det ju så att om man har frågor som kund så är det bästa att kontakta oss, för vi ska kunna våra produkter.

En del återförsäljare bryr sig inte om detta med oljepumpen, då det oftast står i manualen man för med sågen...

Men eftersom jag har pratat med min support om dessa pumpar då jag hade en som strulade, så fick jag höra om dessa inställningar.

Hoppas detta hjälpte något... 🤗

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

anersimyra  
#571788 Nu har jag kollat manualen gällande justering av oljemängden på 572. Där nämns INGENTING om några klicklägen. Vad som står är att mängden ökar eller minskar beroende på om den regleras mellan plus eller minus.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

anersimyra  
#571789 Själv skulle jag förstås öppna skruven för maximalt oljeflöde oavsett svärdslängd då skillnaden mellan högsta och minsta flöde är försumbart.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571790
anersimyra skrev:Själv skulle jag förstås öppna skruven för maximalt oljeflöde oavsett svärdslängd då skillnaden mellan högsta och minsta flöde är försumbart.. :-bd


Kedjeolja eller rapsolja är ganska billigt i jämförelse emot annat så ja, det skulle nog vara ett bra råd.

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

anersimyra  
#571795 Tilläggas ska att i manualen för 572 står att för att kolla att man får ut rätt mängd så ska svärdet riktas mot en stubbe med gasen intryckt till en 3/4 .. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

anersimyra  
#571802 http://service.webec.husqvarna.net/docu ... 277-10.pdf Och att det är rätt oljemängd ska man kunna konstatera efter EN MINUT.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Sonofsnowman  
#571804 Helt rätt @anersimyra! Jag har naturligtvis också läst manualen, och kommit fram till samma som du! Att flödet minskar och ökar beroende på hur man skruvar justeringen, men hur mycket man skall skruva står ingenstans! Uppenbarligen så sitter ju @vinterrojarn på den informationen men vill inte avslöja den,öklart varför! Sitter det i pengar så kan jag ju swisha över en summa! Egentligen tycker jag att den här typen av Basic information borde tillhandahållas kunderna om man köper en såg som kostar i storleksordningen 13'!
Rent upplysningsvis kan ju tilläggas att klicklägen finns, det är ju bara att vrida på skruven så känner man dom! Att göra som vissa rekommenderar: skruva till max! känns lite konstigt, för jag tror inte att Husqvarna har konstruerat en helt ny pump om man skall bortse från dess funktioner!

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571805
anersimyra skrev:http://service.webec.husqvarna.net/documents/HUSO/HUSO2018_EUsvEUdaEUnoEUfi/HUSO2018_EUsvEUdaEUnoEUfi__1154277-10.pdf Och att det är rätt oljemängd ska man kunna konstatera efter EN MINUT.. :lol:


Ibland är det allt man behöver... :-bd

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571807 Nä, jag sitter inte och håller på någon mer information, och jag vill inte ha betalat för något som jag nyss talat om....

Men om det nu är så att pump inställningen
Inte står helt utskrivet, så tycker då jag att detta är dåligt.

Men gör så här då: montera ett svärd som du vet du kommer att använda ofta.

Vi tar 15" som exempel..
Och då ställer du pumpen på ca halva mängden på skruven.

Om du då har en 15 cm lång och ca 1-1.5 bred remsa med olja på stubben eller pappbiten, då vet du ju att pumpen ger bra med olja, skulle den ge mindre, öka på lite, ger den mer, ja minska eller låt bli.

Vad mer vill du att jag ska göra?
Om Husqvarna inte vill dela med sig av denna information, så vet ju inte jag varför, jag är bara återförsäljare åt Jonsered, men kommer åt Husqvarnas sortiment.
Jag har bara försökt att hjälpa till men men,,,,
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 17 jun 2019, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Sonofsnowman  
#571810 Tack, @vinterrojarn, jag skall testa det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571812 Gör så, och hör av dig om det strular.
:-bd 🤗

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571839
Sonofsnowman skrev:Helt rätt @anersimyra! Jag har naturligtvis också läst manualen, och kommit fram till samma som du! Att flödet minskar och ökar beroende på hur man skruvar justeringen, men hur mycket man skall skruva står ingenstans! Uppenbarligen så sitter ju @vinterrojarn på den informationen men vill inte avslöja den,öklart varför! Sitter det i pengar så kan jag ju swisha över en summa! Egentligen tycker jag att den här typen av Basic information borde tillhandahållas kunderna om man köper en såg som kostar i storleksordningen 13'!
Rent upplysningsvis kan ju tilläggas att klicklägen finns, det är ju bara att vrida på skruven så känner man dom! Att göra som vissa rekommenderar: skruva till max! känns lite konstigt, för jag tror inte att Husqvarna har konstruerat en helt ny pump om man skall bortse från dess funktioner!

Ta ett djupt andetag och läs tråden igen. Rätt länge sen du fick svar om antal klick.
Att jag sa att pumparna ska vara på max är helt riktigt men då menar jag att de ska ge max mängd olja, inte hur de ska vara ställda i varv, klick eller annat. Detta eftersom jag mena det generellt på alla såg och olika såg ställs på max på olika vis.
Är man osäker kan man se oljemängd komma ur sågen och testa lite olika inställningar. Oftast är det inte pumparna som begränsar utan skärutrustning.
I de flesta fall är det flödespumpar så de bygger inte upp nåt betydligt tryck (med få undantag) utan mängd regleras i flödet.
När skärutrustning kommer in bilden blir det oftast där det begränsas flöde mest.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).