Öppna kategorin

Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handlingar

100 inlägg 11107 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Vardon  
#571742 Om du säger emot någon och har rätt har du väl motbevisat? För jag antar att du bygger din rätthet på någon form av bevis och inte bara hasplar ur dig att så är det inte.

Och jo det finns många som säger emot tex elektriker och väldigt många av dem är farliga för sig själva eller andra som går nära deras installationer tex.
Senast redigerad av Vardon mån 17 jun 2019, 18:39, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

svampbob  
#571743
Vardon skrev:
svampbob skrev:En faktor som tillkommer är att bebyggelsen har spridit ut sig och väderstation som tidigare stod ute på landet nu är omgiven av bebyggelse och det i sig ger mildare klimat.
Är den faktorn med i beräkningen?

Någon som vet om det överhuvudtaget har slagits några absoluta rekord det senaste årtiondet?


Det är ganska hårt definierat hur temperatur ska mätas, så i så fall är det nog det från 1933 som lika gärna kan ifrågasättas än hur bebygelsen ändras. Men detta får jag anta att SMHI har koll på.

personligen skräms jag mer av längre perioder med varmt väder, att medeltemperaturen ökar än huruvida något enskilt rekord någon enskild dag uppnås. Eftersom en lång period med värme som tex den 2018 ger större problem för växtligheter och annat.

Samtidigt som det finns massor med forskning som tyder på att detta ska bli vanligare. Det skrämmer mig.


Förändring är det naturliga. Jag brukar tänka på att havet under homo sapiens livstid har varit både har varit trehundra meter högre och trehundra meter lägre än vad det är nu och får då lite distans till våra små krusningar på ytan.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571745
Vardon skrev:Om du säger emot någon och har rätt har du väl motbevisat? För jag antar att du bygger din rätthet på någon form av bevis och inte bara hasplar ur dig att så är det inte.

Och jo det finns många som säger emot tex elektriker och väldigt många av dem är farliga för sig själva eller andra som går nära deras installationer tex.


Nja om jag säger emot någon och har rätt i det jag säger så har jag argumenterat, med rätta.

Om jag däremot hade lagt fram bevis och argumenterat för min sak då hade jag motbevisat.

Men nu ger jag min personliga syn på mitt förhållande till klimatet, och om detta har jag ju skrivit det jag anser.

Jag har inte skrivit att Greta är si och så, utan vad jag anser..
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 17 jun 2019, 20:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571750
Vardon skrev:Om du säger emot någon och har rätt har du väl motbevisat? För jag antar att du bygger din rätthet på någon form av bevis och inte bara hasplar ur dig att så är det inte.

Och jo det finns många som säger emot tex elektriker och väldigt många av dem är farliga för sig själva eller andra som går nära deras installationer tex.



Vet inte inte om att jag skulle säga att säga emot en behörig elinstallatör är att ha sunt förnuft, däremot en elektriker skulle jag utan problem kunna säga emot.... Då dessa inte är behöriga...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Vardon  
#571752 Vi lämnar det.

För jag kommer anse att man argumenterar inte med forskare eftersom de inte argumenterar. De mäter, beräkningar, gör studier etc. Däremot kan man motbevisa dem, tex genom att deras underlag är fel, eller slutsatsen är fel etc. Men har de fel har man liksom motbevisat dem.

Därför gjorde jag tolkningen som jag gjorde. Hade du istället för forskare sagt målare blir det skillnad om man ska ge sig på alla målare där de inte har samma krav på opartiskhet, repeterbarhet etc.

Men nu vet jag hur du resonerar och då var min kommentar kanske onödigt elak.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

tallen100  
#571762
Flisaren skrev:Du är duktig dryg, du har förmodligen ingen koppling till skog så vad gör du här förutom att provocera?? Just det, du är ju krigare för klimatet...

Mycket sannolikt, blev medlem idag och går ut så hårt på en gång och bara i den här tråden, verkar en aning lurt. :-bd
Folk brukar inte bli "varma i kläderna så fort" :d

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

jannee  
#571764 Är det ingen som tänkt på att solens strålning kanske har ökat = utsätter vår kära jord för mer solstrålning.
Är det så "enkelt" kan inte vi människor alls påverka vårt kommande klimat.
Finns det över huvud taget någon statistik som visar om solinstrålningen har förändrats under de senaste seklen.
Ett varmare klimat borde följdriktighet sett öka mängden med vatten i atmosfären (eftersom varm luft orkar bära mer vatten) och vattenångan är den gas som mest påverkar både solinstrålning som likväl värmeutstrålning = klimatet.
Ex regnskogen i Amazonas med all den fuktiga luft som gör att klimatet är uthärdligt medan däremot Sahara är väldigt otrevligt, hög hög värme dagtid och inte sällan flera minusgrader nattetid.

Är själv en enkel person som märkt att om en dag är mulen är det oftast svalt men försvinner molnen kan temperaturen snabbt stiga ett flertal grader.
Kan undra varför :?:
Kan det vara så simpelt att just vattenångan (molnen) förhindrade solinstrålningen :oops:

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571766
Vardon skrev:Vi lämnar det.

För jag kommer anse att man argumenterar inte med forskare eftersom de inte argumenterar. De mäter, beräkningar, gör studier etc. Däremot kan man motbevisa dem, tex genom att deras underlag är fel, eller slutsatsen är fel etc. Men har de fel har man liksom motbevisat dem.

Därför gjorde jag tolkningen som jag gjorde. Hade du istället för forskare sagt målare blir det skillnad om man ska ge sig på alla målare där de inte har samma krav på opartiskhet, repeterbarhet etc.

Men nu vet jag hur du resonerar och då var min kommentar kanske onödigt elak.



Jag har lite extra skinn så jag tål.
Det är lite kul ibland att munhuggas lite...
Men inte när vår nyfunne vän börjar använda ord om blötlagda våtmarker och annat smått oförskämt.

Nåja, så är det. Vi är alla vänner ändå
Men tack ändå Vardon.
Vi lämnar det min vän.
🤗 🤗

   TS
Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571768
Palakangas skrev:
Vardon skrev:Men nyss sa du ju att forskare kan motvevisas med sunt förnuft. Ungefär som när ulf1 försöker bevisa att slu lars har fel...

Jani och ulf 1, vilket radarpar alltså. Whaoo...



Nu kanske någon tycker att jag är dum, men jag tror att Ulf inte ens skulle ta i denna herre med tång.

Denne Jani verkar vara en riktig förståsigpåare. Och jag vill då inte höra dessa ord som skrevs igen.

Hade jag sagt eller skrivit något sådant när jag växte upp, då hade jag inte fått det roligt, det kan jag tala om.

Nä, karl om du nu är det, och inte bara stymmeltomte, ta och rätta till kragen och vet hut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

svampbob  
#571770 För övrigt så verkar just klimat forskarna fått mer än sin beskärda del av avslöjat forskningsfusk.
Jag läste senast idag att Al Gore klimatfilm för att nu få visas för elever krävde ett långt förord om alla grova felaktigheter den innehåller.
Det känns lite som att en lärare skulle få lämna ut en felaktig multiplikation tabell så länge som han innan talar om att den är felaktig.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571772
svampbob skrev:För övrigt så verkar just klimat forskarna fått mer än sin beskärda del av avslöjat forskningsfusk.
Jag läste senast idag att Al Gore klimatfilm för att nu få visas för elever krävde ett långt förord om alla grova felaktigheter den innehåller.
Det känns lite som att en lärare skulle få lämna ut en felaktig multiplikation tabell så länge som han innan talar om att den är felaktig.


Låter ju väldigt skumt om nu dessa personer är så himla seriösa och inte bara ute efter en stund i rampljuset.
Hur tusan har detta kunnat få fortgå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Palakangas  
#571774 "Stymmeltomte", det var något nytt. Är det som "omadöma"?

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

maltex  
#571775 Al Gore klimatforskare?

Användarvisningsbild

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

svampbob  
#571776
vinterrojarn skrev:
svampbob skrev:För övrigt så verkar just klimat forskarna fått mer än sin beskärda del av avslöjat forskningsfusk.
Jag läste senast idag att Al Gore klimatfilm för att nu få visas för elever krävde ett långt förord om alla grova felaktigheter den innehåller.
Det känns lite som att en lärare skulle få lämna ut en felaktig multiplikation tabell så länge som han innan talar om att den är felaktig.


Låter ju väldigt skumt om nu dessa personer är så himla seriösa och inte bara ute efter en stund i rampljuset.
Hur tusan har detta kunnat få fortgå?


Vi människor har en historia av i vetenskapens namn fängsla och tortera dom som hävdade att jorden var rund och staten kunde med vetenskapens hjälp identifiera häxor och bränna dom på bål för samhällets bästa.
När jag växte upp förundrades jag över hur dumma och okunniga forntidens folk var numera är jag inte lika säker på att vi har blivit så mycket klokare.

Avatar Fallback

Re: Forskare inte helt övertygad om denna regeringens handli

Avslutat-02  
#571777
Palakangas skrev:"Stymmeltomte", det var något nytt. Är det som "omadöma"?

Stymmeltomte är ungefär som en person, som bara beter sig som om hjulet snurrar men hamstern är död.

Ortsmål för pucko, idiot mm. Men det låter bättre.
:lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).