Motorsåg och handhållet

HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

29 inlägg 11748 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Avslutat-02  
#568998 Nja 10 mm är ju inte mycket att hurra för, men som det ser ut på filmen så följer ju några 5 cm och uppåt med.

Så bra jobbat.... :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569041
Klovis skrev:Nej jag skriver omkrets.... Hade det varit diameter hade de glatt skickat med klingan i paketet. :)


Nja, man brukar ju ange diametern snarare än omkretsen....

Själv lär jag nog fortsätta ta så klena röjbestånd med min 535 FBx + klinga och fortsätta
låta min Husqvarna batteritrimmer gå runt hus och dylikt (givet att gräset inte överstiger knähöjd, annars får jag dra igång den gamla Stihl 480).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Hema  
#569194 Har du sele till din?
Samt 10cm o omkrets blir 3,14cm i diameter. O det är väl rätt bra för en så liten maskin. Själv har jag 536lil (modell med båge istf styre och kan bara köra med tråd).

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569313 Ja, jag har både 536 LiL och 536 LiR. Ingen av dem lär få någon röjklinga på sig.

Däremot kan jag tänka mig att köpa en batteridriven klingröjsåg motsvarande en 35-40 kubiks bensinare och köra den i klenare röjskog. Särskilt om den har batteriet på maskinen och - givetvis - en god balans för skogsröjning. Men där är vi inte än, så vitt jag vet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 03 nov 2020, 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Hema  
#569508 536lilx o 536lirx (om jag nu minns rätt) har möjlighet att köra med någon slykniv iaf. Detsamma gäller för dess ersättare 520irx, såsom jag har förstått det hela.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#569531 Alla som får med slykniven kan enkelt köra klinga rakt av. Skillnad på nya modellerna är endast namnbyte. Detta är verifierat med HQ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569534 Att det går att montera på en röjklinga på Husqvarnas nyare batteritrimmer är en sak. Frågan om en röjklinga är lämplig eller ej på dessa batterimaskiner är något helt annat...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Klovis  
#569554 Det är det uppenbarligen INTE då de inte skickar med en eller ett skydd för dem.
Jag har dock konstaterat att för den som har en och vill röja lite enklare sly på sin tomt så fungerar det utmärkt.
Min tomt har ett par tusen sådana här små skitträd och för mig är det perfekt.
Priset blev även OK då jag redan är investerad i motorsåg, battery och laddare.
Att gå ut och endast köpa en sådan här för 7000:- är snudd på ren och skär galenskap.

   TS
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Hema  
#569581 Kan lova att det snart inte kommer va ok med bränslemotorer i villaområden inom en snar framtid. Kanske inte lagligt krav, utan grannkrav. Så då är det bara att hosta upp och Husqvarna och Stihl kommer inkassera. :)

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570036 Det finns andra tillverkare, som t.ex. Pellenc och Cramer. Lär nog inte dröja allt för många år, innan vi har en batteridriven klingröjsåg för skogsbruk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570070 Pellenc är i en klass för sig själva. De är helt överlägsa i prestanda.
Tyvärr är deras fokus på trädbeskäring och fruktträds klippning.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570107 Fast det finns ju även Cramer med sitt 82 Volt-system som har god kraft. Dock lite si och så med balansen. Cramer säljs på Swedol.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

forest.  
#571588 Någon som kör med 520irx till grästrimning?

Är det något att ha eller finns det bättre batteri maskiner?

Hur länge räcker det minsta batteriet?

Hur långt gräs klarar den av?

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 520iRX + röjklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571618 Jag har kört föregångaren 536 LiR med 2,4 mm snöre och den funkar upp till knähögt gräs. Är gräset högre, bör du nog överväga någon annan gräsröjare.

Ett BLi 110 (3,0 AH) räcker då i ca 40 minuter på energisparläget.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).