Socialt (mer om oss)

Chernobyl serien på HBO

32 inlägg 8913 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Chernobyl serien på HBO

svampbob  
#571477
Morgan Nordin skrev:So youtubern menar att man i Minsk knappt skulle märka en smäll på 100 Megaton i Tjernobyl? Han säger också att vätebomber ofta smälls av på högre höjd vilket ger mindre chockverkan. 2 påståenden. Tsarbomben var på ca 50 Megaton, gick av på rätt stor höjd och gjörde skador på betydligt större avstånd.
MN


https://en.wikipedia.org/wiki/Phil_Mason han är en stundtals väldigt enerverande nörd men fakta fel brukar han inte ha.
Kolla in hans Patreon eller på youtube det är väldigt mycket skitsnack som han avslöjar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Chernobyl serien på HBO

Richard B  
#571496 Gripande serie, en av dom bästa serier jag sett. Blev förvånad av alla skådisar från Sverige så jag fick kollade vem som gjort serien och det var tydligen en svensk. Jag var just 12 år fyllda och minns inte ett smack av när det hände. Det var mycket som var nytt för mig ang härdsmälta som att morfin inte fungerar, otroligt plågsamt och att vatten gör att allt smäller vid en senare del av härdsmältan. Min son var vid Chernobyl förra året och han berättade att över tjugo länder inkl Sverige har byggt en ark på två rails och kört den över kraftverket för att hålla inne strålning vilket gjort att man kan gå runt i området med utbildad guide och det är starka upplevelser sa han när man ser hur naturen tagit över gator och torg samt att skolböcker är kvar på borden och kläder hänger på klädhängarna - allt övergivet. Vi vet från Chernobyl och Fukoshima att det kan gå dåligt om man missköter sig ordentligt eller om naturen förstör allt men det blir dåligt ibland och ingenting är helt perfekt, det är en del av livet och utveckling. Förbränning av kol känns för mig som en planetkiller och det vill jag verkligen inte ha istället för kärnkraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).