Motorsåg och handhållet

Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp.

32 inlägg 7394 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp.

Sonofsnowman  
#571377 Jag köpte en 572xp i vintras för att ha som fäll- och kapsåg för lite grövre dimensioner.
Till den har jag två svärd, ett 18-tum och ett 24-tum.
Det jag funderar på är hur mycket jag skall skruva ut oljeskruven för respektive svärdlängd. Den går nämligen att skruva 5 varv! Inte som på mina 346- och 357-sågar där det finns 3 lägen, min, medium och max.
Jag har ställt frågan till Husqvarnas kundsupport, men där var de enbart spydiga och hänvisade till att det fanns hack när man vred skruven! Det finns det i och för sig, men det är fortfarande 5 varv att välja på!
Jag hoppas att det finns någon här på forumet som kan ge mig ett proffsigare svar på hur jag skall göra!


1560610203_kopia_(2).jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

röjar kalle  
#571379 Det skall vara lite olja kvar när bensinen tar slut.Du får köra några tankar för att få till det.

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571396 Ungefär så här: första till andra jacket, 13-15 ".

3-4 hacket ca 18-20"

Allt över detta bör gå på högsta läge.

Sedan är det som med det mesta,, det beror på med vad du kör på.....

Rapsolja, ja då ska pumpen stå på max oavsett.

Mineral kedjeolja, då ska den ställas som beskrivning.

Vegetabilisk kedjeolja, som beskrivning.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

anersimyra  
#571403 Rent spontant så verkar det vara något fel om skruven går att öppna fem hela varv. Men får du tillräcklig smörjning vid rätt antal hack för använd svärdslängd så har det ju ingen betydelse om det går att skruva förbi dessa lägen.

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571417 Har ei sån sag på arbeid. Skal opp der i mårå da skal eg sjå korleis da er på våras.

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571426 Upp med pumpen på max. Billigare att smörja än byta skärutrustning.

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Erre  
#571428 Men vad är då max?
3 klick eller ett par varv?

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

anersimyra  
#571473
Erre skrev:Men vad är då max?
3 klick eller ett par varv?

Man har troligen nått max när det slutar klicka, men det torde framgå i manualen. :-bd

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

röjar kalle  
#571494
Mange skrev:Upp med pumpen på max. Billigare att smörja än byta skärutrustning.

:-bd

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Sonofsnowman  
#571579 Hej igen!
Jag kanske skall förtydliga hur oljeskruven beter sig:
Den går alltså att vrida ungefär 5 varv mellan ytterlägena och det klickar ungefär 5-6 klick per varv. Om man tittar på det bifogade fotot så ser man en svart pianotråd nertill om skruven, genom att skruven är (sex)kantig så blir det ett klick när man vrider på den när pianotråden rider på kanterna på skruven. Man kan alltså inte vrida på akruven tills det slutar klicka för då har man vridit skruven till ett av ändlägena _(5 varv).
Jag kan inte tro att man har gjort den här lösningen utan mening, det är bara synd att man på Husqvarnasupporten inte kan hjälpa och förklara hur det skall fungera. Är det några här på forumet som har frågar där om hjälp, och fått det?
Att skruva ut inställningen till max känns ju lite konstigt, varför har man då en justering?

1560710605_dsc_0251.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571583 Enda gångerna man har pumpen på max är: långa svärd, och när man kör på rapsolja, då den är så lättflytande att man behöver ha lite mera för att inte slita på kedja svärd mm i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571584 Jag har alltid haft pumparna på max.
Även inna raps olja och har gjort pengar på det är jag helt övertygad om.
Andra pratade om skurna svärdstrissor, sligna svärd kedjor och drev medan jag inte märkte mycket av detta.

Jag har de som servar här som inte märkt de har pumparna på max förren de undrar vafför grejerna håller bättee o börjar kolla.

Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Sonofsnowman  
#571592 Menar du att du skruvar ut justerskruven 5 varv på en 572:a? Varför har då Husqvarna bemödat sig att sätta dit en justering? Det skulle ju räcka med ett hål i lämplig diameter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Avslutat-02  
#571593
Sonofsnowman skrev:Menar du att du skruvar ut justerskruven 5 varv på en 572:a? Varför har då Husqvarna bemödat sig att sätta dit en justering? Det skulle ju räcka med ett hål i lämplig diameter!


Nä, jag ställer in efter anvisningar, och själv tankar jag kedjeolja, inte raps.

Tål inte skiten, varken i traktorn eller i sågen.

Om kunden kör på detta, ja då får den behålla detta och jag ökar pumpen om den inte är påställd.

Användarvisningsbild

Re: Önskar hjälp med att ställa in kedjesmörjningen på 572xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571594
Sonofsnowman skrev:Menar du att du skruvar ut justerskruven 5 varv på en 572:a? Varför har då Husqvarna bemödat sig att sätta dit en justering? Det skulle ju räcka med ett hål i lämplig diameter!

Nej, det menar jag inte.
Men när jag får hit en på bänken blir det så, precis som alla såg jag får hit med några enstaka undantag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).