ATV och UTV i skogen

Vad är det jag behöver?

9 inlägg 2813 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är det jag behöver?

Klatjoffs  
#571052 Nu ska jag ställa den fråga som redan har diskuterats omfattande här på forumet, just därför ska hjag tacksamt ta emot synpunkter från den som orkar bemöda sig att svara.

Jag villhöver en maskin. Förutsättningar som följer.

Användningsområden: Snöskottning, hämta ved och vindfällen, samt - om intresset inte falnar - slå lite vall.

Fastighet: Drygt 40 ha i tre skiften. Två mindre skiften på ca 0,5 ha vedtag, respektive ca 0,5 ha tomt med anslutande vall. Största skiftet är ett långsmalt skifte som ungefär på mitten "klyvs" av en skogsbilväg. På ena sidan vägen är det ganska flack terräng, ca 50-100 meter från vägen klyvs skiftet igen av en bäck tvärs över skiftet. Denna bäck kan inte korsas utan att en bro uppförs någonstans. På andra sidan vägen är det förvisso fritt från bäck, men ganska brant uppförsbacke. Stenigt är det över hela skiftet. Tomten ligger i nära anslutning till huvudväg, så det är bara gårdsplanen som ska skottas.

Budget: ca 30 000, kan möööjligen sträcka mig till 40 000.

Servicemöjligheter och kunskapsnivå: Kan inte skruva själv. Återförsäljare på atv och "bymekaniker" finns på relativt nära håll. Kört traktor och atv förr, dock inte i skogsbruk.

Finns säkert fler uppgifter som kan vara relevanta, men inte som jag kan komma på.

Tack på förhand för hjälpen.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vad är det jag behöver?

Avslutat-02  
#571053 Har du grejer sedan tidigare för: vallkörning?
Ved?
Skogskörning?

Eller är det traktor som är först ut att skaffa?

Avatar Fallback

Re: Vad är det jag behöver?

Avslutat-02  
#571055 När det gäller vallkörning, och grejer dit gå in på hötråden i öppna kategorier.


Men en Bm 430 är ju en trevlig maskin och lättlagad, för den slanten kommer du behöva lära dig lite grann åtminstone...

Eller en Ford 4610.....

Användarvisningsbild

Re: Vad är det jag behöver?

Nyborg  
#571062 430:n är smidig och lättkörd, med lite träning kör man där man inte trodde det var möjligt. För 40 ca (+moms, men den drar du ju) får du en fin sådan om du letar. Rekommenderas att leta efter en med servostyrning, det gör allt mycket lättare. Smidig vad gäller påkoppling av redskap i trepunkten med rörlig hydraularmsände, vilket gör att man slipper vara precis exakt när man backar intill redskapen. I stort sett tillräckligt med hydraulfunktioner förutom en extra retur (om man har griplastarkärra med ramstyrning bla) men det går ju lätt att fixa! Jag har en hydraulisk tryckstång också, underlättar en hel del. Lättskruvad som sagt. Nackdelen är att det inte är plant golv i den, men annars är den toppen för ändamålet! :-bd +att den inte tar så mycket plats i skogen...

Avatar Fallback

Re: Vad är det jag behöver?

Avslutat-02  
#571067 En skaplig bm650 för ca 28.000 kr- 35.000 kr. 40-50.000 kr med lastare...

Inte lika smidig dock men bra och lätt skruvade de med...

Avatar Fallback

Re: Vad är det jag behöver?

Avslutat-02  
#571075 Lite dyrare men då har du så du klarar dig länge....
https://mobil.blocket.se/annons/gotebor ... t/84746426

Användarvisningsbild

Re: Vad är det jag behöver?

Klatjoffs  
#571077 "Har du grejer sedan tidigare för: vallkörning?
Ved?
Skogskörning?

Eller är det traktor som är först ut att skaffa?"

Nope. Inga grejer än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det jag behöver?

Avslutat-02  
#571080 🤔 en boxer 320 kanske....lite omodern men hållbar och slitstark.

Blocket har ju blivit galet dyrt......

Användarvisningsbild

Re: Vad är det jag behöver?

Klatjoffs  
#571399 Verkar vara traktor som gäller... Nån som har en uppfattning om vad som krävs om man ska anlägga en bro som tål traktor och vedlass. Blir väl en övergång på ca 2 meter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).