Motorsåg och handhållet

Bästa gräsröjaren?

85 inlägg 14627 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa gräsröjaren?

RLMAS  
#570977 Hej Govänner!

Skall till att köpa en riktig gräsröjare, har tröttnat på att gå krumryggad med min gamla Sthil med kort riggrör. Hade tänkt byta när den gett upp men verkar hålla i evigheter :roll: .

Det skall vara en riktig röjare (ingen trimmer) med så långt rör så möjligt då det röjs rätt mycket dikesslänter med inblandning av sly. Är skapligt lång (1.90).

Är inte märkesbunden på något vis.
Kan även tänka mig att köpa utomlands ifrån om det finns något bra märke som är udda för Sverige.
Har dock inga goda erfarenheter av billiga Kinagrejor.
Det skall helst vara proffskvalitet.

Har varit till både Husqvarna och Sthil handlare och såklart är bara deras bra..

Tackar på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570980 Till Stihl 490 och Stihl 460 skogsröjsågar finns det även ett trimmerkit för snabbt skifte av skärutrustning. Liknande skogsröjarkit finns även framtaget för deras 460 och 490 gräsröjare.

Det trevliga med Stihls 490 och 460-serie är att det är samma riggrörsdiameter på deras skogsröjare och gräsröjare. Det går alltså att sätta på ett kortare riggrör på deras gräsröjare eller ett längre riggrör på deras skogsröjare, om man så önskar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

JohannesG  
#570982 Jag röjer en del efter stängsel. Blir allt ifrån gräs till täta hallonsnår, nässlor, ormbunkar, sly. Kör med en Stihl FS480 (motsvarar 460?), svagare maskin skulle jag inte vilja ha, starkare känner jag inte heller är nödvändigt.

Vid gräsröjning är det viktigt att hålla en så hög periferihastighet som möjligt på linan, då blir den effektivast. Det betyder att sågen bör orka hålla uppe hastigheten även med lite längd på snöret. En såg som orkar hålla uppe varvtalet lindar även mindre ofta gräs runt trimmerhuvudet.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570984 JohannesG! 480 motsvaras idag av 490 (även om det skiljer några få cc). 450 motsvaras idag av 460).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571007 Köp svenskt om du inte tänkte flytta med barnen till Tyskland.
Har du funderat på en get? Den är både bekväm och hyfsat miljövänlig. Går på vad-som-helst och vatten.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571009
Orsa skrev:Köp svenskt om du inte tänkte flytta med barnen till Tyskland.
Har du funderat på en get? Den är både bekväm och hyfsat miljövänlig. Går på vad-som-helst och vatten.


Finns inte mycket som är svenskt i den världen längre,,,, inte mycket delar som kommer från svensk tillverkning, om ens något.....

Jag skulle nog helst köpa en utgående jonsered typ 2256 då dessa är samma som Hva 555. Men med nu ett billigare pris.
Det är ju ändå garanti, den kan du få med en annan växel, eller varför inte båda?

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571010 Jag kör Husqvarna vanlig proffsröjare med trimmer 545fxt senast, och det är inget fel med det. Köp svenskt. Viktigast är att ha en bra trimmerlina som håller bra. Och ska allt vara perfekt och skönt optimalt ska man nog inte ha röjsåg överhuvud taget.

Sämre och sämre på sågarna: Rymdselen. Jag behåller och kör med en gammal begriplig sladdersele. Obs ej lädersele. Man ser ju ut som en LEGO-gubbe i dagens konsultutvecklade selar. Man har ju armar och ben att sticka ut på olika ställen varje arbetspass. Dom kunde skicka med 5 klingor istället.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571014 Sladdersele?

Menar du gamla RX selen den orangefärgade?

Den använder då jag.

Eller Dolmars variant...

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571015 Det är i alla fall människor i Sverige som ritar, bygger, testar och monterar, kör truck, gör formverktyg, sprutar plast och gjuter magnesium.
Om du köper en Husqvarna.
Vi kan ju börja köpa skithuspapper från Kina också. Det är tunt och mjukt.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571017
Orsa skrev:Det är i alla fall människor i Sverige som ritar, bygger, testar och monterar, kör truck, gör formverktyg, sprutar plast och gjuter magnesium.
Om du köper en Husqvarna.
Vi kan ju börja köpa skithuspapper från Kina också. Det är tunt och mjukt.


Japp det är det.... Skit skönt :lol: :lol:

Ja, man kan se det på flera sätt......
Oavsett märke eller vara, så är servicen det avgörande, jag skulle tänka mig att köra Dolmar om det fanns en bra handlare för dessa här.

Jag skulle köra Stihl om de hade någon här, men närmaste är det 3.5 mil bort, och kan inte ett skit.

Jonsered ja tyvärr på väg bort......
Finns en här som kommer att sälja och serva så långt jag orkar......

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

bgl  
#571018 Ska finnas en tidigare tråd där vi diskuterar om oss som är fullvuxna!
Tre faktorer som underlättar för oss: riggrörslängd, vinkelväxelvinkel och handtagsutformning.
Förr hade Husqvarna ett särskilt handtag för trimmer som sänkte sågen ner mot låret. verkar inte finnas längre. Har själv en Stihl 460 med långt riggrör. På gränsen, inte alls lika bra som den gamla Jonseredarn med trimmerhandstagsbåge. Skulle inte accepteras med 194cm kroppslängd i heltidsjobb, men duger för en 70-åring att dutta med!

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571019 En lång såg i dag är just Dolmar 4501.
Den är väldigt lång i riggen.

Jag förstår precis vad du menar med riggrörs längden och handtagen...

Men en Jonsered 2256 med vinkelväxel 30 graders vinkel då är den nästan plan efter backen med den längden.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571023
Orsa skrev:Det är i alla fall människor i Sverige som ritar, bygger, testar och monterar, kör truck, gör formverktyg, sprutar plast och gjuter magnesium.
Om du köper en Husqvarna.
Vi kan ju börja köpa skithuspapper från Kina också. Det är tunt och mjukt.


Nä, många delar kommer färdiga till de nyaste sågarna från Asien.
Men visst ska man köpa svenskt, men det blir sämre och sämre av den varan.... tyvärr

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

RLMAS  
#571072 Tack för mång svar.

Vinterröjaren har du någon mera erfarenhet av Dolmar röjaren?

Försökte hitta tråden om "fullvuxna" men hhittar den inte.

Är Sthil lika bra nu som förr?

Har en Husqvarna såg 254 xpg och vart betydligt mera störningar på den än Sthil röjsågen även fast den används betydligt mera varsamt. 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#571073 Jo då jag har en själv.
Bra såg, jag trimmar mest med min, men ibland får den smaka skog.

Tycker inte om gasen, pekfinger,,,, jag har problem med handlederna.....

Kan upplevas lite skakig.

Stihl är inte lika bra som deras bästa serie, 400-450-480-550.
Men är bra, jämna och fina.
Är inget fan över data helvetet i dessa. Varken Husqvarnas eller stihls.

Jag personligen röjer helst med en Jonsered FC 2256W.
Det går att ha en växel för gräs och en för skog, precis som Stihl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).