Sågverk (mindre)

Sågverks kurser

4 inlägg 2859 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverks kurser

teed  
#569251 Jag har börjat i liten skala köra sågverks kurser på min gård utanför Göteborg.
Första kurserna har varit prova på kurser där man kommer och provar alla olika sågverk som jag har.
Men nu funderar jag lite på vilka mer typer av kurser som kan vara intressanta. Så tips mottages gärna.
Tanken är inte att jag skall hålla alla kurser själv utan letar på någon som kommer och håller kurser om det är inom något jag inte känner mig 100% trygg.

Lite bilder från senaste kursen.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1559554392_d4b_3804.jpg




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverks kurser

BM Buster  
#570972 Mycket bra initiativ Teed. Om man är osäker på om man ska skaffa eller vad man ska ha för ett sågverk så är detta ypperligt.
Om inte annat så får man träffa andra med samma intresse.! 😀

Avatar Fallback

Re: Sågverks kurser

Richard B  
#570976 Bra att du lär ut din kunskap och att du är så företagsam.
Det man funderar på är vilja grader som hårt resp mjukt virke ska ha på tänderna.
Beräkningar om hur många mm trä virke man förlorar varje gång man sågar
Hur man lagrar bäst och alternativ för torkning, hur man bygger kiln
Budgeterat slitage på sågband
Hur man hittar spik i stock, vilken metalldetektor är bäst
Vart du får virke från om du ej har träd själv, hur hittar man folk som ger bort virke

Avatar Fallback

Re: Sågverks kurser

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570979 Allt det sistnämnda är rent teoretisk kunskap som med fördel kan diskuteras på skogsforum. 🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).