Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307783 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#570931 Det blir nok et bra fundament,bare pass på å få festet den godt :lol:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

halvproffs  
#570933 Kan vi få en bild på eländet med taket? Vi älskar ju bilder här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#570968
Sånn ser det ut nå
Her landet den ene delen av taket

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#571390 Gitt denna UK skopan en sista sjans nu.
Slipte rejäla V fugor på båda sidor, och svetsas först bottenstreng, sen byggd på med flera strängar (2,5mm pinnar på maks amp 90). så blev 4-5 pass på varje sida, så håller den inte nu er jag rett säker på att det inte er i svetsen det gjer sig. 8)
Blev 2 nya tenner ochså, hadde inte flere hemma, men dom 3 i mitten håller gånger lengre enn dom på kanten.

På tide med lite nya tennar, hadde tyvärr bara 2 kvar hemme.

För bild

Fôr bild



Det så jo ikke bra ut @Førland, men kjenner jag deg rett er det ikke lenge før nytt tak er plass. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#572140 Stod en såg och väntade när jag kom hem idag.
Svårt att hålla i gång, sto på den.

Tog tio sekunder att hitta felet :d

Senn ringde ägaren och undrade om den
möjligen behöver lite kedjeslip :mrgreen:

Var lite trög i kapningen, menade han :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

halvproffs  
#572158 Efter slipning.
Så här blev den.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

isteskog  
#572159 Sträck kedjan!! ...... 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#572228 Bra med startvev, då rycker man aldrig av snöret :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

ananders  
#572280 Jag och en kollega hade lite närkontakt för ett par veckor sedan, och idag var det dags att byta ut det som blev skadat.

Före


Efter

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

HannuRöj  
#574329 Två växelservice i samma bild. Byte cykelkedjan #:-s . Men traktorprojeten har ventat regndagar :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#574339 @HannuRöj
Större eller mindre växellådsservice?

Varför turbogrenrör men ingen turbo?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

HannuRöj  
#574393 @Johannes G
Större....
Är faktiskt inte den enklaste låda i världen!
Då jag provkörde lådan i april, tvåan hoppade av (1-R-2 spaken). Tror det blev bra nu, vi svetsade fyllning på slitna gaffeln :P . Hoppas det var det sista felet.
Min komppis Jusape har gjort tråd i forumet Konekansa.net/traktorit.
Jo, finns ingen turbo, är 1000 -85.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Fredi  
#574414 Brukar tyvärr ej vara gaffelslitage som orsakar att växeln hoppar ut, orsaken är väl oftare att kopplingskuggarna innanför kopplingsringen och på kugghjulet är slitna så det trycker bort denna från drevet. Gaffeln slits pga detta, blir tryck mot gaffeln hela tiden så nöts den. Ytterst lite slitage behövs för att det börjar kasta ut växeln. Eller så har den John Deere syndrom? = för stort axialspel i växellådans axel/axlar och kastar ut växeln pga detta?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#574423 Kollade lite i tråden. https://konekansa.net/threads/mb-trac-1000.59880/
Får man lov att fråga vad delarna till växellådan kostade? Skulle egentligen behöva göra en del både på låda och motor på vår 1000 också.

Jo, vet mycket väl att det inte original sitter turbo på 1000. Men original är grenrör och ljuddämpare en och samma del. Och även modellerna som har turbo i de mindre serierna har ljuddämparen under huven direkt efter turbon. Bara de se större modellerna har ljuddämparen utanför, dock inte helt säker på varför då motorn i grunden är samma ända upp till 180hk (och ännu mer går att få ut om man vill)

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

HannuRöj  
#574429 Jag har inte vågat räkna, säger mer än 3000€. Dyraste enskilda del var kugghjul med synkrontänderna, framåt/ettan 570€. Men jävligt svårt var det att bestella delar, måste veta delnr själv. Finns så många olika variationer. Den här lådan är renoverad i fabrik (det står tauchaggregat i skylten), sen har någon fixat den med begagnad delar. Jag fick hjälp och några delar från mb återförsäljare i Finland, men endast de nr finns, vilka delar finns också. T ex några lager är uppdaterande, så är det jätte svårt att veta om man har rätta delar, om man har originala delnrn. Vet inte kan man skicka delar tillbaka marrek eller mogparts, men åf sa han tar tillbak om inte är rätta.
Och allt på tyska(kan inte svenska heller, dock lite bettre :lol: )!
Intresat, det måste jag säga :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).