Öppna kategorin

Hö tråden, tillverkning och försäljning.

753 inlägg 98225 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570856
busholle skrev:
vinterrojarn skrev:
Sedan fick jag aldrig riktigt reda på om det var en vanlig hårdpress de använt....men det bör det ha varit om den pressade små fyrkantsbalar på 40-45 kilo...


Det finns småbalspressar av storbalstyp, alltså en mini hesston. De klipper inget foder utan fyller en förkammare som matar in det omgångsvis underifrån. Massey Fergusson har en sådan och är väl hyggligt ensam på marknaden. De ska i alla fall funka utmärkt med fuktigare foder.


Jasså, jag får söka lite efter detta, men jag funderar ändå på detta....kanske skulle gå,,,🤔 om det bara blir torrt nog ca 65-80 procent.... Och plastar direkt...

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570860
sveakatten skrev:Ska det se ut något sånt här?
Över 1 mm mellan kniven och fasta skär en, låter inte det mycket?
1560337590_20190612_124926.jpg
1560337574_20190612_124721.jpg
1560337552_20190612_123353.jpg[/attachment[attachment=3]1560337531_20190612_123340.jpg



Jag satt och drack kaffe och svor över bilar..... När fan flög i mig,,,,, det är ju riktigt med ytter skidan på skäran, kolla bilden när den ligger nerfälld men är lite fel vinklad,,,,

Ser du att ytter änden är högre?
Och att innerskidan inte ligger helt rätt i vinkel???...

Om man vinklar lien då bör det bli samma höjd..


:-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570891 @sveakatten

Har det kommit så långt att du ska till att slå snart?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Gaffe  
#570936
vinterrojarn skrev:
busholle skrev:
vinterrojarn skrev:
Sedan fick jag aldrig riktigt reda på om det var en vanlig hårdpress de använt....men det bör det ha varit om den pressade små fyrkantsbalar på 40-45 kilo...


Det finns småbalspressar av storbalstyp, alltså en mini hesston. De klipper inget foder utan fyller en förkammare som matar in det omgångsvis underifrån. Massey Fergusson har en sådan och är väl hyggligt ensam på marknaden. De ska i alla fall funka utmärkt med fuktigare foder.


Jasså, jag får söka lite efter detta, men jag funderar ändå på detta....kanske skulle gå,,,[emoji848] om det bara blir torrt nog ca 65-80 procent.... Och plastar direkt...
Köpte tidigare småbalar som var plastade.
Han pressade med en Markant och plastade med en plastare som stod löst hemma på gårdplan.
Mycket mögel i de balarna....om det beror på tekniken eller hygien vet jag inte.
Det fick i alla fall oss till att börja odla eget.
Galet mycket plast blev det på en vinter å 3 hästar.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#570937 Jasså, det var tråkigt att höra,, det är väldigt lätt att det blir så tyvärr med hösilage. Det bör vara ganska torrt för att det ändå ska bli bra.....

Och att man inte pressar för hårt, eller för löst.

Jag kan tänka mig att det blev mycket plast att ta vara på.....

Jag satt igår och funderade,,,, men jag är väldigt osäker.

Jag har tagit hö ända in i oktober, visst vädret kan förstöra allt, det hänger på att det inte regnar och att det blåser...

Men hösilage,,, nja.... Återstår att se.
Jag har märkt av att vallarna är torrare här i år, är det någon mer som märkt någon skillnad ännu...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571054
busholle skrev:Det finns småbalspressar av storbalstyp, alltså en mini hesston. De klipper inget foder utan fyller en förkammare som matar in det omgångsvis underifrån. Massey Fergusson har en sådan och är väl hyggligt ensam på marknaden. De ska i alla fall funka utmärkt med fuktigare foder.


Det är Hesston som tillverkar den, men det kanske var så du menade. "MF by Hesston"

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#571069 En av de bästa slåtterskärorna som gjorts...
Det ser så lätt och härligt ut när denne herre slår, hade gärna tagit emot den traktorn....


   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571099
vinterrojarn skrev:En av de bästa slåtterskärorna som gjorts...


Nu inser man vitsen med centrummonterade framhjul.

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#571100 Ja, det blir väldigt smidigt....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

sveakatten  
#571189 [quote="vinterrojarn sveakatten

Har det kommit så långt att du ska till att slå snart?[/quote]


Testade lite i dag, shimsade i hop bladen lite, tyckte den blev att ta lite bättre.
Sätt på en skida på under skon, så jag kan höja den, och filade kniven.
Tror den börjar bli klar.
Har du högt varv på pton, eller kör du väldigt sakta?
1560515503_20190614_140045.jpg
1560515524_20190614_135604.jpg

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#571199 Toppen, ser kalas ut :-bd

Jag kör på 1100 varv och 2:ans växel låg.
När det tar emot,, ca 1400-1500 varv...

Brukar köra på högsta hastighet på pto.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Grålle52  
#571233 Är den inte enklare att köra rotor eller trumma? :-b :-b

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#571235
Grålle52 skrev:Är den inte enklare att köra rotor eller trumma? :-b :-b


Jo visst men det vill då inte jag ha.
Jag är upplärd med detta och det fungerar bra för mig, sen är det ett kulturarv.
:-bd

För min del är det viktigt att bevara och vårda ängar och ängsblommor, dessa ska skäras av inte krossas, eller liknande.

Sedan ska de ligga och torka på slag för att fröa av sig.

Spara rönn,sälg i kanterna, eller nära anslutning till åkern för att hjälpa humlor och få kraftigare vallar tillbaka....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Bert1  
#571269
vinterrojarn skrev:Jasså, det var tråkigt att höra,, det är väldigt lätt att det blir så tyvärr med hösilage. Det bör vara ganska torrt för att det ändå ska bli bra.....

Och att man inte pressar för hårt, eller för löst.

Jag kan tänka mig att det blev mycket plast att ta vara på.....

Jag satt igår och funderade,,,, men jag är väldigt osäker.

Jag har tagit hö ända in i oktober, visst vädret kan förstöra allt, det hänger på att det inte regnar och att det blåser...

Men hösilage,,, nja.... Återstår att se.
Jag har märkt av att vallarna är torrare här i år, är det någon mer som märkt någon skillnad ännu...?


Undrar om dom inte var för lösa och är det väldigt torrt så blir det väl ingen riktigt ensileringsprosess som när det är ensilage

Avatar Fallback

Re: Hö tråden, tillverkning och försäljning.

Avslutat-02  
#571272 Att pressa hösilage är inte riktigt samma som att pressa ensilage, man är inte ute efter samma jäsnings process.

Sen är det inte bra att pressa för hårt, hårt packade balar kan även de mögla, en annan sak jag har lärt mig som många inte tänker på är att, när det blir som t,ex ifjol när foderbrist skedde, då slog vissa bönder även åkrar med en massa dött gräs sedan året förre kvar i botten, får man upp detta i en jäs process då är det ingen vidare längre.
Hygienen är a och o i ensilage.

Men detta är ju bara mina egna erfarenheter och tankar.....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).