Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2886 inlägg 798678 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#570654 Borde vara runt 67fub vid 50% luft om jag räknat rätt.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedproducent  
#570655 Det ska väl finnas en kod på mätbeskedet som du kan se om det är slutmätt.
Ser ut som höjden på travens baksida är lägre men det är ju ingen liten skillnad mot dina siffror och dom 37 fub.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570816 Det är lite tungt och känns lite meningslöst ibland med manuellhuggning av timmer. Fick väl ut en 25 st 43-46 stockar av gran i vintras. Är ju en hel del jobb att hugga och skota ut dessa även om de är klena, typ 14 i topp. Men tänkte bättre sälja som timmer än göra massa av dem (eller brännved). Men det borde jag gjort.

Fick mätbesked för den lilla högen med ca 30 stock. Efter avdrag för påstådd tall i högen, som jag aldrig kan motbevisa, så fick jag ut 608 kr inklusive premien för ansvarsfullt skogsbruk. Vet att det är toppdiametern som styr beräkningen men nu handlat det här inlägget inte om reglerna, jag vet vad jag gav mig in i. Nej det är känslan efteråt som inte är bra. Det är helt enkelt inte känslomässigt värt, på något plan, att hugga så klent timmer manuellt tycker jag. Massor med jobb för lite utbyte.

Så bättre hugga till massaved där man får betalt "för allt" eller sälja som brännved. Fördelen med brännved är då kan man hugga 3-meters dessutom, enklare att hantera.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570824 Förstår din frustration, 608 kr är nog inte värt jobbet utan bättre att samla til en hög med brännved. Så är jag tvungen att göra i år, men för mig är det bara massaved som går till brännved.
Inte ens när man manuellt knegat ihop 10 meter massaved under en vinter och fått runt 3000 netto så undrar man om det ens täckt soppan för sågen och bilen.
Men man tröstar sig med hur fint det blev och träningen man fick på köpet. :d

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570826 Precis så är det! Man får bli glad över fin skog och något plattare mage!
(Blir spännande nu att se hur mycket massahögen kommer att inbringa...)

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#570872 Du är en hjälte, @Uvskogen :-bd

Det är tyvärr bara till att akseptera att när man
jobbar med råvaror, så blir det ofta så :cry:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570885
JensSkoog skrev:Du är en hjälte, Uvskogen :-bd

Det är tyvärr bara till att akseptera att när man
jobbar med råvaror, så blir det ofta så :cry:


Tack för de snälla orden Jens! 🤗
(hjälte i det lilla kanske)

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Ratelle  
#570896 Jag håller med dig Uvskogen, att läsa mätbesked från klentimmer är inte så roligt. För att få någon lönsamhet i massaved så virke från ca 10 cm och uppåt får gå igenom sågen. Det blir allt från takläckt lill regelvirke ytbräder har ofta fula kvistar men det duger bra till råspont. På så sätt blir det ett betydligt bättre pris, men ochså mer jobb så det gäller att ha en bra logistik kring hanteringen.
.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570997
Uvskogen skrev:Det är lite tungt och känns lite meningslöst ibland med manuellhuggning av timmer. Fick väl ut en 25 st 43-46 stockar av gran i vintras. Är ju en hel del jobb att hugga och skota ut dessa även om de är klena, typ 14 i topp. Men tänkte bättre sälja som timmer än göra massa av dem (eller brännved). Men det borde jag gjort.

Fick mätbesked för den lilla högen med ca 30 stock. Efter avdrag för påstådd tall i högen, som jag aldrig kan motbevisa, så fick jag ut 608 kr inklusive premien för ansvarsfullt skogsbruk. Vet att det är toppdiametern som styr beräkningen men nu handlat det här inlägget inte om reglerna, jag vet vad jag gav mig in i. Nej det är känslan efteråt som inte är bra. Det är helt enkelt inte känslomässigt värt, på något plan, att hugga så klent timmer manuellt tycker jag. Massor med jobb för lite utbyte.

Så bättre hugga till massaved där man får betalt "för allt" eller sälja som brännved. Fördelen med brännved är då kan man hugga 3-meters dessutom, enklare att hantera.

Då hade inköpare fått sig, här blandas timmret, västra Värmland

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#571003 En bra virkesköpare hade ordnat till det där.... En eller två tall stockar..... Nä, de hade de tagit och fått ytterligare virke...

Dumsnålt annars..

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

80-90  
#571024
bengt.a skrev:
Uvskogen skrev:Det är lite tungt och känns lite meningslöst ibland med manuellhuggning av timmer. Fick väl ut en 25 st 43-46 stockar av gran i vintras. Är ju en hel del jobb att hugga och skota ut dessa även om de är klena, typ 14 i topp. Men tänkte bättre sälja som timmer än göra massa av dem (eller brännved). Men det borde jag gjort.

Fick mätbesked för den lilla högen med ca 30 stock. Efter avdrag för påstådd tall i högen, som jag aldrig kan motbevisa, så fick jag ut 608 kr inklusive premien för ansvarsfullt skogsbruk. Vet att det är toppdiametern som styr beräkningen men nu handlat det här inlägget inte om reglerna, jag vet vad jag gav mig in i. Nej det är känslan efteråt som inte är bra. Det är helt enkelt inte känslomässigt värt, på något plan, att hugga så klent timmer manuellt tycker jag. Massor med jobb för lite utbyte.

Så bättre hugga till massaved där man får betalt "för allt" eller sälja som brännved. Fördelen med brännved är då kan man hugga 3-meters dessutom, enklare att hantera.

Då hade inköpare fått sig, här blandas timmret, västra Värmland

Inte alla vill ha blandat !!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571025 Tydligen

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

80-90  
#571026
bengt.a skrev:Tydligen

Men man borde nog ta å tänka om vart man säljer !!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571027 Så är det, blivit mycket till samma i några år nu, annars har vi aldrig varit jättetrogna nån särskild hemma.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571033 '1' i kolumnen SM betyder att det är slutmätt.

1560441428_skaermbild_fran_2019-06-13_17-55-08.png

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).