Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger GJ30

116 inlägg 63576 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

svampbob  
#563227
Uvskogen skrev:Har helt missat att det var du som körde den här tråden! Hur trevligt som helst att följa särskilt som jag nu också funderat på att skaffa en till skotare. Lite större för uppdrag på hyggen där avståndet spelar roll (mer med på varje lass). Får väl se vad det blir, om det blir. :smile:


Ja du ser det spårar ur rätt snabbt även för dig :d Jag blev lite trött på min skotare ikväll då vagnen ville glida i sida på snön när jag körde lite på skrå. Jag får sluta tycka att det är besvärligt med band då blir det nog bättre.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563285
Mikael skrev:[quote="Uvskogen"
Har du funderat på en traktor med vagn som komplement till Bisonen.


Ja, har kanske en begagnad på gång inom kort. Främst tänk för bruk utanför skogen

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570871 Jag håller på att serva maskinen lite, har plockat bort bukplåtarna och bytt filter och olja till transmissionen. Det var lite bökigt att få dit bukplåtarna igen så det är inget man vill göra för ofta. :mrgreen:
1560360124_filter_woodtiger.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Richard B  
#571432 Kul för dig, önskar jag hade en likadan 🙂 👍 . Skönt med mer kapacitet samt bättre komfort och högre maxhastighet. Har du fått någon känsla över skillnad på mängd du transporterar samt bränsleförbrukning förr mot nu? Som att med bison kunde du transportera 10 kubik per dag och märkte att du förbruka 10 liter bränsle jämfört med tigern 30 kubik per dag och förbruka i normalfall 20 liter dvs utfall på kubik i relation till förbrukning av bränsle? Väldigt svårt när terräng och avstånd är olika men ibland så får man en tydlig känsla.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571461
Richard B skrev:Kul för dig, önskar jag hade en likadan 🙂 👍 . Skönt med mer kapacitet samt bättre komfort och högre maxhastighet. Har du fått någon känsla över skillnad på mängd du transporterar samt bränsleförbrukning förr mot nu? Som att med bison kunde du transportera 10 kubik per dag och märkte att du förbruka 10 liter bränsle jämfört med tigern 30 kubik per dag och förbruka i normalfall 20 liter dvs utfall på kubik i relation till förbrukning av bränsle? Väldigt svårt när terräng och avstånd är olika men ibland så får man en tydlig känsla.

Hur mycket kubik jag kör på en dag har jag ingen aning om men man lastar väl 1,5 bison lass på woodtigern.
Bränsleförbrukningen har ökat ytterst lite så jag kan lugnt påstå att jag kör fram mer timmer per liter med woodtigern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Richard B  
#571539 Okej, då har jag en ganska tydlig bild. 🙂 👍

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574677 Blev lite körning av bbg idag, det har regnat en del så det var lite halt i nerföran så man saknade kedjorna lite.
Här är en bild när jag vinschar.
1562513714_hemskogen3.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Richard B  
#574888 Riktigt fin 👍
Har inte sett tiger med band, vet du varför? Tycker bison ofta har det, det är därför jag frågar.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574902
Richard B skrev:Riktigt fin 👍
Har inte sett tiger med band, vet du varför? Tycker bison ofta har det, det är därför jag frågar.

Tror inte jag heller har sett någon faktiskt. För min del så är jag ute efter transporthastigheten och då funkar det inte med band. Men visst hade de inte varit så dyra så kunde man haft ett par vid besvärliga körningar, dock så tror jag det blir tråkigt att köra i och med att jag bara har två hastigheter när rullarna är nere.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Richard B  
#574928 Okej, låter bra. Kan ingenting om band så det är bra att höra 👍

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591888 Håller på och kör lite barkborrevirke och även lite färskt för att få ihop lite högar. Dessvärre så verkar det vara stopp på 1600 sortimentet men vi lägger undan till egensågning. Köpte nu också ett nytt tillbehör till tigern, Husqvarna 535IXP batterisåg så det är skönt att slippa dra igång sågen varje gång man ska kapa en kvist bara att trycka på en knapp. :-bd
1571673526_berga23.jpg
1571673542_berga22.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Hema  
#591890 Kul att du är nöjd, lika nöjd blir sågen om den inte förvaras ute i ur&skur. (väderkänsligare)

Matchar maskinen färgmässigt bra. 👌

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

JohannesG  
#591895
Mikael skrev:Håller på och kör lite barkborrevirke och även lite färskt för att få ihop lite högar. Dessvärre så verkar det vara stopp på 1600 sortimentet men vi lägger undan till egensågning. Köpte nu också ett nytt tillbehör till tigern, Husqvarna 535IXP batterisåg så det är skönt att slippa dra igång sågen varje gång man ska kapa en kvist bara att trycka på en knapp. :-bd
1571673526_berga23.jpg
1571673542_berga22.jpg

Jag hittar då fortfarande 1600. https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga- ... kespriser/
Direktlänk: https://api-public.sodra.com/forest/es/ ... KYxEaAxeY1

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591900
JohannesG skrev:
Mikael skrev:Håller på och kör lite barkborrevirke och även lite färskt för att få ihop lite högar. Dessvärre så verkar det vara stopp på 1600 sortimentet men vi lägger undan till egensågning. Köpte nu också ett nytt tillbehör till tigern, Husqvarna 535IXP batterisåg så det är skönt att slippa dra igång sågen varje gång man ska kapa en kvist bara att trycka på en knapp. :-bd
1571673526_berga23.jpg
1571673542_berga22.jpg

Jag hittar då fortfarande 1600. https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga- ... kespriser/
Direktlänk: https://api-public.sodra.com/forest/es/ ... KYxEaAxeY1

Det är vad jag har hört, vi säljer inte direkt till Södra utan det går genom Frödinge skog .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591902
Hema skrev:Kul att du är nöjd, lika nöjd blir sågen om den inte förvaras ute i ur&skur. (väderkänsligare)

Matchar maskinen färgmässigt bra. 👌

Jag hoppas på att den ska tåla att hänga på maskinen när jag kör iallafall, förvaring blir inomhus så att den inte blåser bort. :d

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).