Öppna kategorin

Elnätsavgiften...

138 inlägg 18288 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Camaro1969  
#570591
Palakangas skrev:Här går att läsa lite om stamnätet. Överföringsförluster får kunderna betala tror jag.
https://second-opinion.se/hojda-avgifte ... t-stamnat/



.... säger: Niclas Damsgaard på Svenska kraftnät.....................

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570592 Finns inget som är så trevligt som när dessa människor rättfärdigar sig själva, trots att de mest troligt vet vad detta innebär för många människor i detta land.

En väldigt otrevlig sanning, är att de som har svårt redan med räkningarna på elen/nätet kommer bli ännu hårdare drabbade, nä fy sjutton vad lågt staten och gamarna har lagt sig.....

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Richard B  
#570649 Var nog bättre när stat ägde nät för Fortums aktieutdelningar är enorma. Ska jag koppla in mig i elnätet med 20 ampere 300m till elnätet så betalar jag 36.000:- och det var nog bara byggström dvs kablar på backen och skåp. Jag tror det blir som med bredband, att slutkund betalar även utbyggnad av stamnätet. Visst kostar det att ha tekniker vid brott och annat men det verkar som att något är galet i prissättningen.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570666 Staten har aldrig ägt Fortums nät. I begynnelsen ägdes det av Uddeholms AB. När Uddeholm slaktades och styckades bytte nätet ägare och namn varje år i en parodisk röra men nu har finska Fortum ägt det i ett antal år.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Richard B  
#570667 Men elnäten avreglerades och privatiserades på -90 talet, är inte det att nätet inte är statligt längre?

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570668 Inget nät har varit statligt. Något nät ägs av ett statsägt bolag men det är inte samma sak. Det som avreglerades var elmarknaden så att vi kan köpa vår el var vi vill. Det hade avsedd effekt så sett att elen blev billig. Då kom elbolagen på att de kunde kompensera sig med nätavgiften.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

jannee  
#570669 Det är väl inte direkt elbolagen som kompenserar sig utan de bolag som äger näten.
Nätägarna är inget annat svenskarnas MAFFIA.
Dessutom är de beskydd av svenska staten.
Förståsigpåarna har på detta forum klart och tydligt tidigare förklarat att svensk elkonsumtion, minskar dessutom tillverkas idag el på fler ställen än tidigare, mer lokalt och då borde detta vara helt onödigt med att bygga ut nätet.
Tvärtom borde det gamla nätet både räcka till och vara mer eller mindre för stort.
För övrigt borde den nätavgift vi erlagt räckt mer än väl för det underhåll som borde gjorts men även eventuell utbyggnad.
Nätägarna gör inget annat än profiterar på oss kunder och detta med statens/regeringens välsignelse.

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570670
Camaro1969 skrev:
Bax skrev:
Camaro1969 skrev:med din logik borde fasta avgiften vara 30% av 257:-
= 77:-
för du kan ju inte beräkna fast avgift baserat på fast avgift så att säga... :-bd


Nä, den logiken är din, jag räknade utifrån totalkostnaden.
El är ju väldigt billig att producera i sverige, så att basera nätavgift (transporten av elen) utifrån produktionskostnaden känns inte riktigt bra.

Camaro1969 skrev:Jag tror faktiskt el är en mänsklig rättighet, iaf i sverige....


Du minns fel, vatten är en mänsklig rättighet, inte el.



nej, du beräknar vad fasta avgiften bör vara till 30% baserat på en skyhög fast avgift som står för 81% av totalen

det blir procent på procenten.

jag tror du förstår det men fortsätter att spela dum =)


Ja jag förstår hur du menar och räknar, jag är inte dum, men du vill inte förstå hur jag menar och räknar så vi lägger ner det här nu.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570672
Skogsola skrev:Inget nät har varit statligt. Något nät ägs av ett statsägt bolag men det är inte samma sak. Det som avreglerades var elmarknaden så att vi kan köpa vår el var vi vill. Det hade avsedd effekt så sett att elen blev billig. Då kom elbolagen på att de kunde kompensera sig med nätavgiften.


Hur var det då med vattenfalls nät, de är statligt ägda.......
Staten vill ej ha konkurrens, precis som vin och sprit .......

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

josip  
#570676 Här i Finland är det likadant numera också. Caruna (fd fortums nät som staten sålde ut till giriga utländska investerare) höjer avgifterna med stormsäkring och markläggning av kabel som orsak. Alla vinster verkar gå till utlandet om jag inte missminner mig och alla kunder är skitförbannade. För mig med 35A huvudsäkring och ca 10000kw är alla nät och överföringsavgifter säkert minst 2/3 av totala kostnaden. Hade tidigare 50A. DET blev dyyrt! Spannmålstorken kräver en viss storlek på säkringarna även om förbrukningen är förhållandevis låg.
Har börjat installera solpaneler och har ett off-grid system som ger en del inbesparingar. Funkar dessutom som reservkraft ett tag vid avbrott. För avbrotten blir det mera av ju högre nätavgifter vi betalar. synd bara att solen är så lågt på vintern..

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Alvarsson  
#570678 Där det inte förekommer konkurrens, det gör det inte mellan dom få bolag som äger våra elnät. En sådan marknad måste regleras!

Användarvisningsbild

Re: Elnätsavgiften...

Bax  
#570681
Alvarsson skrev:....dom få bolag som äger våra elnät. En sådan marknad måste regleras!


Det är strax över 150st elnätbolag i Sverige.
Du har rätt att det måste regleras, det görs av Energimarknadsinspektionen och dom stramar åt tyglarna allteftersom.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Avslutat-02  
#570684
Bax skrev:
Alvarsson skrev:....dom få bolag som äger våra elnät. En sådan marknad måste regleras!


Det är strax över 150st elnätbolag i Sverige.
Du har rätt att det måste regleras, det görs av Energimarknadsinspektionen och dom stramar åt tyglarna allteftersom.


Frågan är, hur hårt?🤔🤔🤔 I mina ögon inte hårt nog....

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570691 Fortum stämdes till domstol för något år sedan men klarade sig och fick rätt att fortsätta höja nätavgifterna. Vad gäller Vattenfall så får man hålla skillnad på statsägt och ägt av ett bolag som i sin tur ägs av staten.

Avatar Fallback

Re: Elnätsavgiften...

Richard B  
#570716 Okej så bara Vattenfalls elnät är och har varit statligt ägt. Staten äger 100% av Vattenfall så självklart är det statligt nät även om dom har bolag. :)
Jag pratade med en nationalekonom på Energiföretagen och han sa att framtida elnätet över Sverige planeras att det finns små leverantörer här och var som solceller i hem och vindkraftverk där det finns vind etc. Så frågade jag om stamnätet söderut, om vi kan importera när kärnkraften fasas ut men något så starkt nät finns inte utan stänger man ned kärnkraften så blir det helt svart, samhället slutar funka. Blir intressant att se hur alla solceller och annat ska kunna driva fabriker och tågnät. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).