SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 148597 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#570086 Kesla visar nya 144 4ND i Lantmännens monter. Lackad blå metallic, samma som Valtran framför.

305T kran och Nokian Nordman Forest ELS i 600/50-22.5”.

1559996929_141c46e1-ae22-443d-8e29-2e70bc7f1adf.jpeg


Noterade även att Kesla ökat boggiavståndet på ND från 1260 till ca 1325mm. Intressant för den som vill montera piggkedjor på alla fyra hjulen alt använda större 24.5” hjul.

Nu faller regnet över mässområdet, efter två och en halv kanonfina dagar.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

Gustac  
#570177
ss0803 skrev:En bild från öppningsdagen på SkogsElmia, Kronos monter 113, nästan direkt till höger innanför entrén.

De visar bland annat en 150-vagn i long-version, dock med robson drift. På den en Gripto 1010 kran med kranspetsstyrning. Framför vagnen en Valtra N4 (tror det är samma ekipage som Fredrik filmade på FinnMETKO i höstas, när de först visade upp Smart Boom Control).

1559830290_7beebed8-7dda-45ba-a48a-7b8376ef5198.jpeg


Jag ska försöka uppdatera i tråden med bilder och information som framkommer under mässan från de olika tillverkarna, men det kanske dröjer till början på nästa vecka när jag sitter vid en dator.

Vill bara säga att det är en T4 inte N4:)

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#570199
Gustac skrev:Vill bara säga att det är en T4 inte N4:)

Så sant, visst var det en T-serie i Kronos montern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#570369 Såg att det ramladet inn 1 bud helt på slutet av auksjonen på BMF vagnen, så nån fick loss den vagnen til 279tkr. :surp:
Nån som vet? :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570373 Var de reservationspriset?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#570403
gnisten83 skrev:Var de reservationspriset?


Verkar inte som det var nåt reservationpris, då det brukar stå att "reservationpriset inte uppnåt" (men att det kan säljas endå), när detta finns.
Men det var ju lite spesielt at detta budet ramlade in bara typ 3min före slut. :???:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570412 Nåt återköp från importör kanske

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570512
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Var de reservationspriset?


Verkar inte som det var nåt reservationpris, då det brukar stå att "reservationpriset inte uppnåt" (men att det kan säljas endå), när detta finns.
Men det var ju lite spesielt at detta budet ramlade in bara typ 3min före slut. :???:


Så brukar jag göra om jag ska köpa på nätauktion, har aldrig förstått varför man ska börja buda flera dagar innan avslut?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570576 Helt rätt, totalt meningslöst att driva på priset

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#570648 Förutom Kesla’n ovan fanns ytterligare en skogsvagn med full navdrift att studera på SkogsElmia.

Detta var en modifierad Palms 15D med 550/45-22.5” hjul och påbyggd med lunningsutrustning för helstam.

1560187323_cc52cf6f-5a16-42bb-a8b6-574dfbdd5580.jpeg


Företaget Kompania Lesna från Polen verkar bygga skogsutrustning till traktorer, skogsvagnar och även modifiera skogsmaskiner.

Länk till deras hemsida: kompanialesna.pl

Filmklipp från deras youtube-kanal som handlar om lunningsutrustning för skogsvagnar.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#570867 En nyhet på SkogsElmia som är relevant att ta med i denna tråd fanns i BMF’s monter.

De hade med en ny stor vagn med centralbalk. Vagnen i montern var utrustad med navmotorer bak, men full navdrift var tillval.

1560344562_cc0871d6-56ec-4a7e-b35a-b2459810af1b.jpeg


Vagnen hade ännu inte fått någon modellbeteckning, men tänkbart namn var 16T1 PRO. 16T för lastvikt och 1 för centralram, största vagnen idag heter 17T2 PRO alltså en dubbelramsvagn (2) med något högre lastförmåga (17T).

Vagnen hade ett mycket kraftig fyrkantsrör som var skruvat framför och bakom boggienheten, ingen detaljbild på det tyvärr.

Hydraulpump driven från PTO-axel satt snyggt skyddad inne i dragbommen, inte monterad ovanpå som annars är vanligt, glömde dock fota även det.

Utrustad med BMF’s största kran 905, BKT TR678 600/40-22.5” hjul (600/50 som tillval) och Black Bruin’s variant av driftstyrning till navmotorerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570868 Såg denna vagn men var inte så imponerad av grovleken på boggin o dess lagring, tog ingen bild heller...

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#570870 Auktionsobjektet två sidor bak i tråden väcker ju tyvärr en del tvivel.

Jag tyckte dock att det var en del snygga lösningar också på denna vagn som jag inte sett tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#570929 På tal om auksjonobjektet så var det tydligen ingen ordinarie köpare som nappadet på med et bud. :-o
Kolla här, nu er dom på gång igjen med denna vagnen.
Hur har dom tenkt her, förra gången ble den inte solgt för 279tkr, men nu vil man prova med 349tkr. :o

https://www.auksjonen.no/auksjon/2017_B ... BMF/154065


SS0803: Det var ju riktig smart med axelen inne i dragbommen, men hadde dom even fått plats til själva pumpen ochså inni där? :surp:
Nu använder vel BMF stempelpumper utan växel, så tar vel inte så jättestor plats, men endå.
Finns ju ingen möjlighet til detta på 17t2pro vagnen med sin relativt klena dragbom.
Och hur hadde man löst det ifall man måste byta pump eller slang, hur får man tag i detta inne i dragbom?
Hadde dom lagat en lucka til att skruva upp, eller?
Måste vara en ganska rejäl dragbom i så fall. :???:

Annars verkar det vara mycket konstigt när det gjelder nya modeller, Palms t,eks kommer ju med nya modeller nästan före man hunnit sälja förra modellen, dom legger typisk til 10cm på en kran och gir den et nytt navn titt som tett tycker jag, eller er det bara jag?
Så snabbt kan vel inte marknade endra sig, eller släpper man produkter på marknaden och tar heller reklamasjoner i eftertid, och gör nya saker om det blir för mycket fel på en reden modell??
Nu vet jag inget om kvaliteten på Palms, men fatter inte riktig varför dom gör stadig nya modeller i alla storleker så snabbt, men oftast bara med marginala skillnader. (åtminstone på tekn, data. men det kan ju even vara forstärkningar och likn, som inte syns i nån brosjyr.)
Ja, ja bare en undran från min sida, inget jag har fakta bakom.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#570945
stegmaster skrev:Det var ju riktig smart med axelen inne i dragbommen, men hadde dom even fått plats til själva pumpen ochså inni där?

Om jag bara hade tagit ett kort, hade varit så mycket enklare än att försöka förklara.

Men jo, dragbommen var ju rejält stor i bakkant. Tänk dig en konisk form där framkant har ett traditionellt tvärsnitt säg 100x100 mm direkt bakom öglan för att sedan växa till att vara kanske 400x400 i bakkant precis innan leden.

2/3 bak fanns en genomföring för PTO-axeln och innanför den satt pumpen, så det var ju framförallt pumpen som var inbyggd i dragstången. PTO-axeln gick till stora delar ovanför dragstången som hos andra tillverkare.

Snygg lösning i vilket fall, som också visar att de har viljan att produktutveckla (inte bara kopiera befintliga konstruktioner).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).