tor 30 maj 2019, 19:53#568650
Det har skett en del ändringar och modifieringar av Rangern sedan 2014. Jag vet inte hur dagens Ranger skiljer sig från min.
När jag köpte år 2014 så skickades Rangers från USA till Italien där dom anpassades för att följa EU regler. Vissa delar, bl.a en del blötjärnsdelar, som man extramonterade tyckte jag bara var i vägen och dom monterade jag bort ganska snabbt. Idag tror jag Polaris har en egen fabrik i Polen och om dom gör samma sak idag vet jag inte. Jag tror du ganska snabbt identifierar detta. När jag kollar på Polaris svenska hemsida så är det amerikanska bilder så jag vet inte vad man gör idag. Detta är dock inget problem.
Min är registrerad som traktor och får gå max 40 km/tim. Det var då en enkel strypning i förgasaren. I USA gick dom ostrypta ca 70- 80 km/tim. Idag ligger strypningen i Rangerns elektronik. Man lär kunna ta bort strypningen men jag vet inte hur. En återförsäljare vet detta. Hursomhelst så behöver man normalt inte köra fortare än 40 km/tim. Motorn har samma kraft och acceleration strypt men är bara begränsad i hastighet.
Rutor och tak påverkar ljudet när man kör. Jag kör oftast med hörselskydd på. När jag provkörde innan köp så var den en Ranger utan rutor och tak. Då var den ganska tyst. Testa själv.
Min årgång gick inte att få med servostyrning. Idag tror jag dom har servostyrning som standard och det kan vara bra att ha. Jag har i och för sig inte haft något problem utan servostyrning.
Skall du köpa rutor och tak så köp sådana som är lätta att montera av. Jag köpte sådana.
Det är enkelt att själv montera tillbehör som vinsch, större batteri, extra led belysning. Jag har själv monterat på ”stänkskärmar” av gummi som hindrar smuts och sten att komma in under sätet där det är elektronik, batteri och bränsletank.
Detta var vad jag snabbt kom på.
Hva 3120XP, Hva 560XP, Hva 550XPG Mk II, Hva 536LiXP (4,2Ah), 536LiPT5, Stihl FS 460 C-EMK, Polaris Ranger 570 HD (2014), Kranman T1100/VK1100
J-red CS2149, Hva 18Rl, Hva 235R, Hva 136 Li C (4,2Ah)