Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Rottne blondin bromsar

18 inlägg 14478 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Patrik_tingsryd  
#567822 Hej! Ursäktar att det tagit tid att svara! Har haft problem med inlägg här 😀

Byt byt och åter byt! Renovera inte de gamla möget 😉 ja har letat delar överallt å det finns inte,
Köp en wabco från Finnveden eller annan återförsäljare.
Tror det var cc 120mm mellan bultarna finns 2 storlekar.
Du får kapa till rätt längd sen på utgående bromspinne, samt dona lite med anslutningarna . Du kan ha kvar orginalslangarna och köpa övergång från den korkade gängan mgm haft till m16 . Skrota de orginal 90’ böjarna i mässing.
Jag tror modellen ja köpte är 24/24 kostar ca 4000kr dyrt kanske men sparar sjukt mycket bekymmer i framtiden ju samt att det finns delar :) om du undrar mer kan jag kanske försöka få fram vad övergångarna hette, vet att jag fick tag på allt på hydroscand,
Hoppas det var till någon hjälp // Patrik

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

Patrik_tingsryd  
#567824
1558731482_d72d377c-3538-4a16-bf6d-327b8c9d85ea.jpeg
Fel av mig haha behåll mässingsböjarna 😀 kom på att jag fick ha dem iaf haha jag ska försöka få fram en bild på hur övergången sitter direkt i klockan , kan tillägga att det krävs en gnutta gängtejp då det inte tätade 100% då övergången ej är avsedd för luft men funkar kalas bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne blondin bromsar

dykan  
#570538 Har fått igång det men slarvat bort bulten 2 i sprängskisen.
Någon som vet gängan?

Fick hjälp av Anderstorps Hydraulik med packningar!
Jag rengjorde där gamla packningen smetats ut med lite fint smärgelduk och fettade in allt med vasselin
bytte tre o-ringar:
stora 145.42x6.99 NBR-70
25.07x2.62
33.00x2.62

Har även bytt tryck regulator och slipat ventilerna i kompressorn.
först slipat dem plana sen med ventilpasta i sätena.

Tryckregulatorn hade fått korrektions skador i sätena så den funkade dåligt.
(Air Brake Air Pressure Regulator Graubremse GRAU 312011012)
Kompressorn var trött.
När jag började fick jag inget tryck även om jag pluggade efter frostskydds burken!
sen fick jag 2,5 kg vi bra varv o då rev jag fjäderbroms cylindern.
Tot 3 konkreta fel
Tackar för info har varit till stor hjälp!
Krånglar det mer byts det till Wabco 24/24

Dykan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).