ATV och UTV i skogen

Råd inför ATVköp för mindre gård

49 inlägg 28658 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

axwell  
#570335
Ent skrev:Biltema har bra pris på batterilådor och snabbkopplingspolklämmor. Om man har fjärrstyrning till winschen ligger mottagaren och stjäl ström så med tiden töms batteriet om man inte kopplar loss det efter användning. Då är snabbklämmorna väldigt smidiga.

@Ent
Vilka snabbklämmor menar du att Blltema har, kan du tipsa mer exakt vilka det är ?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#570338
axwell skrev:
Ent skrev:Biltema har bra pris på batterilådor och snabbkopplingspolklämmor. Om man har fjärrstyrning till winschen ligger mottagaren och stjäl ström så med tiden töms batteriet om man inte kopplar loss det efter användning. Då är snabbklämmorna väldigt smidiga.

@Ent
Vilka snabbklämmor menar du att Blltema har, kan du tipsa mer exakt vilka det är ?
Jag använder dessa https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-608135/ de sitter så att det går lätt att lossa ifrån batteriet, funderade på krokodilklammor innan men blev dessa ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#570375
axwell skrev:
Ent skrev:Biltema har bra pris på batterilådor och snabbkopplingspolklämmor. Om man har fjärrstyrning till winschen ligger mottagaren och stjäl ström så med tiden töms batteriet om man inte kopplar loss det efter användning. Då är snabbklämmorna väldigt smidiga.

Ent
Vilka snabbklämmor menar du att Blltema har, kan du tipsa mer exakt vilka det är ?


Får inte länken att funka, men Biltema artikelnummer är 35-1675, snabbatterikabelskor.

En snabb, enkel och billig variant på förvaringsbox: https://www.biltema.se/bygg/murning/mur ... 2000019609
Den största bak och mellanmodellen fram. I denna åker ett extra batteri bl.a. Fästs med vanliga packremmar så de demonteras på en minut. De är dock i kortaste laget om man har 15" svärd så jag tänkte skarva två st, men jag fick tag på en större plastlåda så det blev aldrig av.

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570377 Bra tråd, mkt att kolla och läsa.
Jag hann inte med i början men slänger in ett tips iaf, jag såg 2015 en annons från min lokale handlare
där de sålde ut de två sista atvn de hade för säsongen och köpte då en Polaris Sportsman ETX 325
med insprutning, jag fick den för 49K ex moms, billigt för en splånkans ny atv imho.
Den ser i princip exakt likadan ut som min gamla Polaris 500 så största skillnaden var insprutningen.
Den har funkat bra för det lilla vi använder den och jag hade gjort om affären lätt.
Så tipset var helt enkelt att kolla med lokale handlaren vad som är på gång.

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#570385
johanS83 skrev:Vagnen kan dras ut så att den kan ta längre stockar, tar fler bilder på den efter vi är klara med gödselkörningen då flaket tas bort.


Ett tips vid körning av långa bitar: jag fäster en 95*95 kanting ovanpå den bakre banken, då kommer bakändarna på stockarna upp en bra bit. Inget hindrar att man höjer upp ännu mer, ju mer bakändarna kommer upp, desto bättre när man ska backa i skogen.

Jag borrade igenom kanting och bank och bultade fast med gängstång men det hade varit elegantare med nån typ av spännen.

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#570408
Ent skrev:
johanS83 skrev:Vagnen kan dras ut så att den kan ta längre stockar, tar fler bilder på den efter vi är klara med gödselkörningen då flaket tas bort.


Ett tips vid körning av långa bitar: jag fäster en 95*95 kanting ovanpå den bakre banken, då kommer bakändarna på stockarna upp en bra bit. Inget hindrar att man höjer upp ännu mer, ju mer bakändarna kommer upp, desto bättre när man ska backa i skogen.

Jag borrade igenom kanting och bank och bultade fast med gängstång men det hade varit elegantare med nån typ av spännen.
Kalas!

Ska kolla in murbaljorna, hade en tanke på ala Pågen brödback har 18' svärd samt 13 men går ju att skära ut så de sticker ut på kortsidorna. Det är värdelöst att Biltema inte finns i Östersund, den är saknad.... Jula är sådär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#570409 Murarbaljorna är ganska standard så de går nog att köpa lite överallt. Annars går det förstås fort att skruva ihop en plywoodlåda med passande format, men en aning tyngre.

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Avslutat-01  
#570430 jula har även de murarbaljor...
tror jag köpte min på jula

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#570439 Jo de har dom på jula, köpte en mindre model senast för 2 veckor sedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

axwell  
#570467
Ent skrev:Får inte länken att funka, men Biltema artikelnummer är 35-1675, snabbatterikabelskor.


https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000020811

Dom här har jag bara dåliga erfarenheter av.
Plasten som omger hela mekaniken åldras och spricker efter några år. Sen är det fritt för pinnen i kopplingens baksida att flytta sig i sida.

Vet inte om det finns något fabrikat som använder spårryttare för att säkra pinnens position sida/sida.

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

axwell  
#570469 Dom här har en säkrare funktion men saknar ju i stället beröringsskydd, finns även på Jula för några kronor ytterligare.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031707

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#570474
axwell skrev:
Ent skrev:Får inte länken att funka, men Biltema artikelnummer är 35-1675, snabbatterikabelskor.


https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000020811

Dom här har jag bara dåliga erfarenheter av.
Plasten som omger hela mekaniken åldras och spricker efter några år. Sen är det fritt för pinnen i kopplingens baksida att flytta sig i sida.

Vet inte om det finns något fabrikat som använder spårryttare för att säkra pinnens position sida/sida.


OK, jag har haft mina snabbklämmor i 4-5 år så jag vet inte exakt hur länge de håller? Frånskiljar-polklämmorna är bra, enda möjliga nackdelen är väl att man måste ha verktyg för att byta batteri. Jag brukar som sagt ha med ett par utrangerade bilbatterier och byter när det börjar vara tomt. Då vinner snabbklämmorna. Det finns säkert såna av bättre kvalitet om BTs har chanserat sen jag köpte mina.

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#572608 Fick gjort mig en låda för motorsågen,kombidunk och batteriet. Sitter fast med bultar o vingmutter.
Har även dragit ut vagnen, blev lite besviken att den bara gick 30cm till men funkar, hela vagnen med 3500lbs vinschen gick på 16k fick jag reda på nu när fakturan kom.
20190623_132401.jpeg
20190623_132352.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#572610 Vad rekommenderas för kylarvätska? Såg att nivån nu är under minimum.
20190623_144038.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#572616
johanS83 skrev:Fick gjort mig en låda för motorsågen,kombidunk och batteriet. Sitter fast med bultar o vingmutter.
Har även dragit ut vagnen, blev lite besviken att den bara gick 30cm till men funkar, hela vagnen med 3500lbs vinschen gick på 16k fick jag reda på nu när fakturan kom.
20190623_132401.jpeg
20190623_132352.jpeg

En klassisk Konsum/Domusback minsann, bara en sån sak :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).