Motorsåg och handhållet

Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

24 inlägg 4472 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

Avslutat-02  
#570345
Mange skrev:Jag satt o funderade på samma sak.
Kan ni inte göra ett sågtest av detta?
500i, 7910, nåt annat nära 80cc +- nån cc...

Jonsered CS 2186 :-bd :-bd :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570396 Ja tex..
Inte många av de som ger finaast recentioner har nåt o jämföra med i samma klass.
Ett test med samma svärd, kedjor och stock med några olika förare hade varit kul o se.
Inte bara om den är bättre men även hur och i så fall hur mycket.
I grovt är det inte sågen som är viktigast.

Användarvisningsbild

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

Fredrik Reuter  
#570435 Hej,
Jo, det är definitivt görbart. Lite problematisk dock att det inte finns många sågar att testa som tillverkarna står bakom, i alla fall i Norden. 7910 hittar jag inte hos Svenska Dolmar (Makita) och Husqvarnas största idag är väl 572XP?

500i verkar annars börjat skeppas till US. Och de har redan börjat trimma den...


   TS
Avatar Fallback

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

Avslutat-02  
#570441
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jo, det är definitivt görbart. Lite problematisk dock att det inte finns många sågar att testa som tillverkarna står bakom, i alla fall i Norden. 7910 hittar jag inte hos Svenska Dolmar (Makita) och Husqvarnas största idag är väl 572XP?

500i verkar annars börjat skeppas till US. Och de har redan börjat trimma den...



Jag lånar gärna ut min jonsered..... :d

Användarvisningsbild

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

Fredrik Reuter  
#570455 Som sagt, det vore ett riktigt spännande test som säkert skulle vara intressant.
Men frågan är hur man gör med urvalet, personligen tycker jag att det vore bra att göra ett test med sågar som "kreti och pleti" kan köpa i handeln idag. Det är en rimlig nivå, eller vad tycker ni?

Risken är annars att vi snabbt hamnar här om ni förstår vad jag menar:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570495 Makita vill inte sälja Dolmar.
Skogma hade nån 7910 kvar.
Husqvarna har ju några 390 kvar.

Oavsett vilket år de är ifrån eller om de finns tillgängliga så ger de ju en referens.

Vi som har kört lite olika större såg har ju nån aning om hur de presterar och kan då få bättre uppfattning, kanske.

Användarvisningsbild

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

anersimyra  
#570497 Från maskinklippet kan man köpa sig en Solo ( Dolmar ” 681 för det facila priset av 12.000:-..🤑 Solo och Dolmar i storleksklassen finns att köpa från ESSKA till det ännu facilare priset på runt 16-18.000:-.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

anersimyra  
#570499 Den sugne kan alltid slå till på en gammal 4605 för drygt 15.000.. =)) =)) =)) https://www.esska.se/shop/Motorsag-Dolm ... 8504700465

Användarvisningsbild

Re: Äldsta Stihlsågen bredvid den nyaste

anersimyra  
#570501 Makita har i vart fall upp till drygt 70 cc i sortimentet..https://www.makita.se/product/ea7300p45e.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).