Motorsåg och handhållet

Delar till Partner r14

37 inlägg 7224 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568084 Kan vara kedjeoljans öppningsventil..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568087 Lite hjälp: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 71&t=19573

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

zebylon  
#570163 Nu har jag kollat och provat hela sågen men kan inte förstå vad är fel, om man stänger lågvarvsmunstycke helt och öppnar högvarvsmunstycke 2 varv så går den för egen maskin, om man då öppnar lågvarv lite, blir den störd, öppnar man mer stannar den.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

johan eriksson  
#570216 Grundinställning är ett varv ut på både L och H.

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

zebylon  
#570332 Ja, jag började med den grundinställningen ett varv på båda sen började jag ändra och prova.

Trycktest på förgasaren nedsänkt i vatten visade att det nya membranet inte var riktigt tätt det kom en och annan bubbla ur hålet i locket, jag bytte till ett nytt igen, det var bättre men inte hundra tätt. Motorn går klart bättre nu men inte bra, den vandrar i varvtalet upp och ner upp och ner. Jag har inga fler membran hemma, kan man täta dom med lim eller nåt annat?

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

Palakangas  
#570336 Nya menbran finns att köpa här: https://www.rinab.nu/skog-och-tradgard/ ... DG-5HL.htm

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570340 Jag gissar på att du har otät bränslenål. Kanske feljusterad.

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

zebylon  
#570357 Tät vill jag påstå att den är, feljusterad är ganska troligt, jag har ingen mall för Tillotson, vet inte alls hur den där lilla hävarmen ska stå.
Det är väl bara att prova sig fram, böja upp den lite sen prova, böja upp tills den blir otät, där är övre gräns tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

totte  
#570368 Hävarmen skall ligga i plan med "golvet" i kammaren. Om den skall avvika från det så bör den i så fall vara aningen högre. För låg innebär att det blir för lite bränsle i kammaren, en aning för hög gör ingen skada, men mycket för hög gör att den inte stänger som den skall och förgasaren flödar.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570392 Otät nål är inget ovanligt. Fel höjd kan den få vid membranbyte om klackarna är olika höga, slitage eller varit fel.
Av med lock o membran o justera under tryck.
Så hög det går utan att den öppnar i plant läge med botten.

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

zebylon  
#570862 Det blev ingen förändring när jag justerade nålventilens hävarm, sen kom jag på den briljanta idén att låna en förgasare från en annan såg, partner r 117, den passade faktiskt, och så två järntrådar att sköta gas och choke med.

Men den gick precis likadant med den förgasaren, lika illa.

jag tog den "dåliga" förgasaren från R14 och satte den på R 117, den gick riktigt bra, inte lika bra som med orginalförgasaren men nästan, går stadigt på tomgång accelererar bra, går på högt varv.

Det har varit en intressant eftermiddag, men vad har man fått ut av det, ingenting förmodligen.
Kan det vara fel på tändspolen? Det blir väl nästa undersökning.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570869 Är det en 14 eller 14T?
Utan eller med brytare?
Vad har du föf stift?

Avatar Fallback

Re: Delar till Partner r14

zebylon  
#570880 Det står 14T på kåpan, men den har brytarspetsar.
Stiftet heter Bosch WK 175T1

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570893 Då är nåt bytt.

Användarvisningsbild

Re: Delar till Partner r14

totte  
#570922 Om du har kollat upp slangar och sånt så är det möjligt att du har en luftläcka nånstans, kan vara vevaxeltätningarna. Men kolla först att det är ordentligt tätt vid förgasarinfästning och cylinderfot och eventuella andra ställen det kan läcka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).