Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55315 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Stavve  
#570166
alias skrev:
gnisten83 skrev:
Stavve skrev:Hur många kubik/träd har ni de facto avverkat/konstaterat barkborre i utifrån total volym i år?

På 200 hektar prod i Halland bedömer jag att det är hugget 6 kubik hittills, hittade något enstaka ytterligare nytt jag hittat idag.

Så känns för närvarande att problemet är överdrivet! (?)

Du har din fastighet på rätt sida av landet förnärvarande, de är mycket mer på östsidan.
Kolla på Södras barkborre karta så ser du lite mer vilka ställen de hittats mycket i fällorna MEN de kan bli väldigt stora lokala skillnader


Instämmer med Gnistens kommentar. Det är inte läge att slappna av ännu konstaterade jag idag.

Vi högg ca 15-20 m³fub barkborregranar nu i helgen och när jag idag av en slump gick förbi ett av områdena som vi högg på för mindre än en vecka sedan så var det stora mängder borrmjöl på träd som stod intill de vi högg då och som jag vet att jag inspekterade på ca en ½ meters håll och inte kunde se varken borrmjöl eller borrhål på när vi högg barkborreträden intill.

Har kollat på tre av de fyra ställen vi högg barkborreträd på för mindre än en vecka sedan och har konstaterat 13 nyangripna träd så jag räknar med att söndagen innebär huggning av minst 5-10 m³fub barkborreträd ytterligare beroende på om jag hittar ännu mer...

F.k. jag högg ca 20 m³fub barkborrevirke i juli förra året och har försökt sanera en del senare funna angrepp i samband med vinterns gallring. Detta är på ca 110 ha produktiv skogsmark.

Hörde att en tjänsteman på Långasjö VO hade fått uppgifter om att barkborrarna fortfarande svärmade i början av innevarande vecka, något som verkar stämma för vår del här i södra delen av Kronobergs län.

Jag trodde att jag skulle kunna ta ett avbrott från barkborre huggningen i tre-fyra veckor efter förra helgens arbete, men det kan nog bli en utdragen historia i år istället...

MVH
Alias


Låter klokt! Tror att denna del kommer klara sig tämligen bra, dels ligger fastigheterna på "rätt sida" samt att Gudrun löst stor del av problemen genom att fälla det mesta av den äldre granskogen där skador ofta ses.

I ett 55-årigt granbestånd som fick en lucka i Gudrun/Per har det varje år blivit ett antal kubik barkborreträd, det är även där det är mest i år.

Förra året blev det totalt 35 m3 levererat "barkborretimmer" men då var en del av det prima timmer. Nu har vi lite mer mark men hittills ser det snarare ut som att det kommer bli mindre.

Men som sagt, man får hålla lite koll på bestånden men hittills så känns det faktiskt ganska lugnt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

alias  
#570167
sveakatten skrev:Usch, det låter inget vidare, får nog gå ut och kolla igen.
Är det några särskilda område jag ska titta på först?


Äldre grandominerad skog (50 + år).

Skog som bör ha stressats extra mycket av förra årets torka brukar vara bra att börja med, t.ex. högt belägna områden och områden med grövre textur såsom sand/grus i backen eller med grunda jordjup (ofta intill bergidagen).
Även lågt belägna områden såsom dikade mossmarker där granarna är vana vid att klara vattenförsörjningen med ett grunt rotsystem kan bli extra stressade av den långvariga torkan som torkade ut även denna typ av mark.

Har du tidigare hyggeskanter, stormluckor eller tidigare barkborreangrepp så är även dessa platser bra att börja söka vid.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

sveakatten  
#570226 Tack för tipsen :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Amatörhuggare 62  
#570247 Fliset på Elmia drog mycket barkborre. Abg s tält var fullt av dom. I går morse. Och granbiten i Sydvedmontern. Var fullborrad i går innan regnet kom. Så i dom trakterna, är det nog dax. Att ut å spana.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570306 Berdrövligt när så stora träd blir angripna, visserligen röta i den men skitjobbigt grovkvistig o inte i närheten vad Arbron klarar av :sad:

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Amatörhuggare 62  
#570311 @Erre
Är det tredjesvärmningen i höstas.
Som visar sig nu.
Eller nyborrad ?

Riktigt vass kedja,och välspänd.
Såna där grenar, är inte roliga.

Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#570317 Du menade @gnisten83 nu va @Amatörhuggare 62
🤔

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#570320 Men jag får väl bidra med mina bilder.
80 årigt bestånd.
1560097823_dsc_0841.jpg

1560097837_dsc_0847.jpg

1560097831_dsc_0843.jpg

40 årigt bestånd
1560097848_dsc_0839.jpg

1560097855_dsc_0838.jpg

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570323
Amatörhuggare 62 skrev:@Erre
Är det tredjesvärmningen i höstas.
Som visar sig nu.
Eller nyborrad ?

Riktigt vass kedja,och välspänd.
Såna där grenar, är inte roliga.

Mvh Amatörhuggare 62

Om du menade mej så är de årssvärmning som jag slåss med nu.
Missbedömde grovleken så jag gjorde inget instick framifrån så de blev en tapp kvar i mitten....18” var visst lite kort ibland.
Skördardatorn sa 78stockar o 80 massaved men de är inte hela sanningen när de grövsta togs med 357an

@erre, är de många träd angripna?

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Erre  
#570324 Nej. Inte vad jag har hittat hittills iallafall. Ett tiotal kanske.
Nära ställen där vi hade angrepp ifjol. Men det kanske är nu snart som det börjar visa sig.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Amatörhuggare 62  
#570327
Erre skrev:Du menade @gnisten83 nu va @Amatörhuggare 62
🤔


Sorry jag tänkte fel. Men var rädda om er, i Barkborreskogen.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570331
Erre skrev:Nej. Inte vad jag har hittat hittills iallafall. Ett tiotal kanske.
Nära ställen där vi hade angrepp ifjol. Men det kanske är nu snart som det börjar visa sig.

Verkar så, där bilderna är ifrån har jag huggit mer dubbel så många jämfört med vad jag såg när jag kollade för en vecka sen

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570987 Efter att de kom 60mm regn häromdagen är de svårt att se spår av gbb, vad göra nu?

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

ÅsaNisse  
#571050 Är ju självmarkerande med bruna barr. Innan dess är det ju ingen panik att fälla en massa skog. Det kan vara många granar som klarar ett moderat angrepp nu i år när vädret för en gång skull är " lagom" och granarnas kåda flödar friskt.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571051 Skall man inte hugga ner dom innan barkborren dragit vidare? Hinner det alltid bli bruna barr då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).