Traktorer och processorer

Bra, billig och smidig skogstraktor

26 inlägg 17033 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

Skogen i boden  
#570109 Köpte en belarus 562 inte testat när det är blött men i snö går den med fullt lass utan kedjor till den hänger på underredet . Testade att köra genom en hög plogkarm, hjälper inta att alla 4 snurrar om inget tar i marken

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

Palakangas  
#570113
Skogen i boden skrev:Köpte en belarus 562 inte testat när det är blött men i snö går den med fullt lass utan kedjor till den hänger på underredet . Testade att köra genom en hög plogkarm, hjälper inta att alla 4 snurrar om inget tar i marken

En kompis hade en ny sådan. Jag tyckte den tog sig fram bra i skog och mark. Bra att plöja med. Men växlarna har jag för mig var kluriga. Eller så var det på en av hans andra Belarus.

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

Skogen i boden  
#570120 Jo lite speciell växellåda . Men överlag ser den rätt lättskruvat ut om man skulle behöva..

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

Avslutat-02  
#570138
Skogen i boden skrev:Jo lite speciell växellåda . Men överlag ser den rätt lättskruvat ut om man skulle behöva..


Dessa maskiner är extremt lätta att skruva och billiga delar.

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

saekb  
#570245
Mangan skrev:
saekb skrev:Jag har en BM430 med servostyrning och grövre framaxel. Tycker ekipaget är mycket smidigt.

Vad har du lunningspulkan till??


Har den vid vinschning ofta tillsammans med brytblock. Många gånger är det lättare att använda den än att krångla med traktorn. Den är nog 30 år gammal. Ser nu att den behöver repareras.

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570276
saekb skrev:
Mangan skrev:
saekb skrev:Jag har en BM430 med servostyrning och grövre framaxel. Tycker ekipaget är mycket smidigt.

Vad har du lunningspulkan till??


Har den vid vinschning ofta tillsammans med brytblock. Många gånger är det lättare att använda den än att krångla med traktorn. Den är nog 30 år gammal. Ser nu att den behöver repareras.


Är det om du har svårt att nå med kranen, menar du? Eller om det ligger lite utspritt?

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

saekb  
#570302 [quote][/quote]

Har pulkan mest vid gallring för att slippa brossla 3meterbitarna så långt. Lägger dem i högar, som du gör. Har sett dina trevliga filmer. Kan ibland vara ganska långt mellan stickvägarna. Idag har jag huggit barkborreträd i en hyggeskant. Räckte ett par bitar med kranen sedan vinschade jag in (men utan pulka) resten av den kvistade grantoppen. Därefter aptering.

Användarvisningsbild

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

mikols  
#570953 Jag kör Belarus (572) med Piggkedjor på alla 4 hjulen och den kan nästan klättra upp i träd med fullt lass på kärran :). Jag tycker det är en rejäl skogstraktor som är väldigt lättskruvad. Vad gäller växellådan så är den lite speciell men det inte ett stort problem tycker jag. Markfrigången är helt otroligt bra för att inte tala om bränsleekonomin (Har en MF som går lite på gården och den drar betydligt mer än Bellan). Problemet är väl att det är allt fler som insett att man får mycket traktor för pengarna och dessutom går många med lite lägre pris på export så det kan va svårt att hitta en.

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

Avslutat-02  
#570960
mikols skrev:Jag kör Belarus (572) med Piggkedjor på alla 4 hjulen och den kan nästan klättra upp i träd med fullt lass på kärran :). Jag tycker det är en rejäl skogstraktor som är väldigt lättskruvad. Vad gäller växellådan så är den lite speciell men det inte ett stort problem tycker jag. Markfrigången är helt otroligt bra för att inte tala om bränsleekonomin (Har en MF som går lite på gården och den drar betydligt mer än Bellan). Problemet är väl att det är allt fler som insett att man får mycket traktor för pengarna och dessutom går många med lite lägre pris på export så det kan va svårt att hitta en.



Är det sån stor skillnad på den och på Volvo Bm 600-650 låda? Tycker den är lite dryg ibland med växlingen....

Men en belarus är ju en stridsvagn, en Centurion. Det går att hitta delar från armé skrotar i östblocket....
:-bd

Har en bekant som har två 820. De har man skruvat en hel del. Roliga traktorer som det går att fixa med själv.

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571005 Valmet 505- 605 är trevliga, kolla även gul/bruna Valmet 702-903.

Avatar Fallback

Re: Bra, billig och smidig skogstraktor

Avslutat-02  
#571011 Bara det inte är en 415M eller 615M.....
Skit jobbiga att skruva med sin hydrauliska låda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).