ATV och UTV i skogen

Råd inför ATVköp för mindre gård

49 inlägg 28317 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#565894 Hej!
Jag är på jakt efter en atv för den mindre självhushållande gården o skog. Skall frakta dynga, skotta snö, harva mindre stycken mark och köras timmer. Budgeten ligger på 80k för atv'n.

Dessa är vad jag änsålänge funnit som verkar lovande:
Yamaha Kodiak 450 EPS
Polaris Sportsman 570 EPS
Suzuki KingQuad 400 FI

Timmervagnen tänkte jag denna ;
https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/v ... insch.html

Polarishandlare finns i närheten så det är ju ett plus. Har även provsuttit Sportsman570 och kändes bra. De andra har jag inte fått provsitta och får beställas online isåfall så det är mer tveksamt.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Robertberg  
#565897 Ska den bara brukas för arbete, dra vagnar och harva? eller blir det även en del mer persontransport? Såsom utflykter och kanske inventering av djur och liknande?

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#565899
Robertberg skrev:Ska den bara brukas för arbete, dra vagnar och harva? eller blir det även en del mer persontransport? Såsom utflykter och kanske inventering av djur och liknande?


Ja det stämmer och några utflykter kommer det att bli med familjen också. Vi hade först tänkt en traktor men det blev sedan beslutat om en atv då det blir smidigare för denna lilla gård vi har samt att vi kan åka till sjön i närheten med hela familjen osv. Vi får snart grisar så vore smidigt att kunna frakta dom mellan olika platser också. Beslutångest och ett ämne man inte är insatt i och mängder av info gör det inte lätt att välja, limiterad budget likaså .

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Robertberg  
#565901 Ja då låter det som att det är en fyrhjuling du ska ha. Minitraktor är ett bra alternativ till fyrhjuling när det gäller rent arbete, men när det gäller persontransport och utflykt så är fyrhjuling em bra kompromiss för dig.

Jag har inga större erfarenheter av olika märken, Är nöjd med både 420 Hondan vi har på gården och jobbets Can am 1000.

Huvudsaken är att man köper ett märke där man kan få bra service.

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565904 Honda med stel bakaxel är att föredra när man ska dra lass.

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#565905 Som vanligt rekommenderar jag traktorreggad Can-am Outlander Pro, 450-570, eller nya 650 om budget tillåter. Sök här på forumet, jag har skrivit en del om det jag upplever som plus och minus. Pro har lägre lågväxel än övriga och det behövs om du ska ha den till arbete. 450 räcker gott och väl, på en hjuling är det utväxling och fäste som avgör dragförmågan och inte motorstyrka.

Annars är Yamaha Grizzly alltid ett säkert kort vad gäller tillförlitlighet. Tyvärr måste man from 2018 upp på 700 för att få diffspärr, och med traktorreg blir de ganska dyra.

Edit 2019-06-08: Fick veta att man from årsmodell 2020 kan få även Grizzly och/eller Kodiak 450 med diffspärr. Okänt hur mycket extra de tar för detta.

Vad gäller vagn så köpte jag en sån här 2013:
https://mobil.blocket.se/annons/kronobe ... h/83542544

Ett av däcken torkade sönder i fjol och fick bytas, övriga tre är som nya. Winschen har fått bekänna färg men den hänger med efter 4-5 årsvedar så nog kan kineserna om de vill :-bd
Senast redigerad av Ent fre 07 jun 2019, 23:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Vilsten  
#566020 Köp vilket som helst av de etablerade märkena. Spelar inte så stor roll vilken utan ta den service verkstad som ger bästa intrycket.

Jag tycker närhet till återförsäljare och verkstad är viktigare än de skillnader som finns mellan olika märken.

De enda jag skulle undvika är en atv med helt öppen diff i framaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#567433 Tack för alla råd!
Det blev en Polaris Sportsman 570 eps -19 samt Bronco's timmervagn ifrån ytterocke production, det är nära och bra, vart lite dyrare än tänkt men vi är nöjda ändå. Det blir leverans imorgon :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#567481 Kul att det blev affär och hoppas du blir nöjd 👍 Berätta gärna om dina upplevelser av plus och minus med ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Torbjörn Johnsen  
#567485
johanS83 skrev:Tack för alla råd!
Det blev en Polaris Sportsman 570 eps -19 samt Bronco's timmervagn ifrån ytterocke production, det är nära och bra, vart lite dyrare än tänkt men vi är nöjda ändå. Det blir leverans imorgon :)


Det skulle vara intressant att se lite bilder på både ATVn men framför allt vagnen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#570124
Torbjörn Johnsen skrev:Det skulle vara intressant att se lite bilder på både ATVn men framför allt vagnen :-bd


20190608_174743.jpeg
20190531_094127.jpeg
20190524_185417.jpeg


Skall ta fler bilder när det blir tid. Änsålänge är jag mycket nöjd med hjulingen, har fått kört den både på väg och i skog, blivit körning i ös regn varav inga bilder tagna ute då. Blinkers var med och fungerande trots trängreggning o det skadar ju ej när man åker in till byn för visit på cafét :)

Den hamnade i arbete direkt vid leverans för uppsättning av grisstängsel sedan har vi transporterat flera gödsellaster.

Vi saknar fortfarande vinschfästet som gör att fjärrkontroldosan kan sitta fast under vinschen (slut hos leverantören)men jag ska försöka ordna något själv, så har inte fått dragit hem stockar än.

Jag är även osäker på hur jag ska lösa 12v kabeln
20190608_193420.jpeg
i vanliga fall kopplas den till hjulingsbatteriet men denna ska ju sitta på kranfästet o kabeln är inte direkt lång, står inget i manualen om det funkar med endast bilbatteriet o hoppa över inkoppling av den lille röda kabeln.

Köpte klämmor på jula, röda va för stor så var tvungen att slipa upp fästet på kabeln
20190608_193752.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#570126 Gick snabbt att sätta upp trådarna
20190524_205643.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#570129 Vagnen kan dras ut så att den kan ta längre stockar, tar fler bilder på den efter vi är klara med gödselkörningen då flaket tas bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

johanS83  
#570328 Fick det att fungera med bara bilbatteriet efter lite trix. Ska svetsa på en plåtskiva för batteriet nedanför gallret men sålänge får den sitta bakpå hjulingen. ska snickra ihop en låda för motorsåg, kombidunk o lite verktyg att sätta bak också när det blir tid över. Efter första turen så känns den mycket bra, väldigt följsam i terräng och kranen tackar min dåliga rygg för :)
20190609_184508.jpeg
20190609_185306.jpeg
20190609_185330.jpeg
20190609_182727.jpeg


Negativa jag kan tänka på är att hjulen på vagnen kunde varit 10-20cm längre ut på var sida ifrån ramen. Nu är det lätt att stockar hamnar på däcken om de är böjda eller har grenstumpar kvar

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd inför ATVköp för mindre gård

Ent  
#570330 Biltema har bra pris på batterilådor och snabbkopplingspolklämmor. Om man har fjärrstyrning till winschen ligger mottagaren och stjäl ström så med tiden töms batteriet om man inte kopplar loss det efter användning. Då är snabbklämmorna väldigt smidiga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).