Socialt (mer om oss)

USA- & Kanada-resor

140 inlägg 24797 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#570076
Slurfi skrev:
svampbob skrev:Nu ska vi bara räkna ut vad vi ska göra där

Är ni i södra Californien så rekommenderar jag både San Diego och Palm Springs.


Som vanligt har vi inte planerat mer än var startar och slutar vår resa. Grundplanen är att åka norrut efter kusten och eventuellt ända upp till Portland. Några stora träd kommer vi garanterat också att se.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570144
svampbob skrev:
Slurfi skrev:
svampbob skrev:Nu ska vi bara räkna ut vad vi ska göra där

Är ni i södra Californien så rekommenderar jag både San Diego och Palm Springs.


Som vanligt har vi inte planerat mer än var startar och slutar vår resa. Grundplanen är att åka norrut efter kusten och eventuellt ända upp till Portland. Några stora träd kommer vi garanterat också att se.

Självklart ska ni norrut, men jag vill ändå påpeka dessa två orter innan man vänder norrut.
Ni kommer att älska Oregon och Washington, alla parkerna är fina såklart och Sea Lion Cave är värt ett besök imho.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

aalg  
#570268 Här kommer ett förslag på en bra resrutt med mycket häftig natur. Har åkt delar av den tidigare och tycker det är en bra 3 veckors tripp.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#570288
aalg skrev:Här kommer ett förslag på en bra resrutt med mycket häftig natur. Har åkt delar av den tidigare och tycker det är en bra 3 veckors tripp.
1560070705_d534a30b-21ff-4aae-b542-864f1ff4bcf4.jpeg


Tackar det såg bra. Den södra sträckan inkl Zion åkte vi för några år sedan när vi tog en tur från Los Angeles till Dallas. Den norra biten från Portland och öster ut är Terra incognita för oss.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

MDin  
#570314
svampbob skrev:
aalg skrev:Här kommer ett förslag på en bra resrutt med mycket häftig natur. Har åkt delar av den tidigare och tycker det är en bra 3 veckors tripp.
1560070705_d534a30b-21ff-4aae-b542-864f1ff4bcf4.jpeg


Tackar det såg bra. Den södra sträckan inkl Zion åkte vi för några år sedan när vi tog en tur från Los Angeles till Dallas. Den norra biten från Portland och öster ut är Terra incognita för oss.
... Jag kan bara hålla med om att det är en bra rutt. Mycket att se efter vägen med lagom avstickare, exempelvis till Petrified forest och Hoover Dam. Körde Route 66 på -80 talet från Chicago till Los Angeles. I dag är stora delar borta när bebyggelser tar över. Numer träffar man bara på några sträckor ”Historisk väg.”
Yosemite är en upplevelse, när Apple hade den som operativsystem, fanns en bild av bergets ”tand”, då kunde jag peka på bilden å säga: ”Där har jag klättrat”.
[emoji1]

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#570318
MDin skrev:
svampbob skrev:
aalg skrev:Här kommer ett förslag på en bra resrutt med mycket häftig natur. Har åkt delar av den tidigare och tycker det är en bra 3 veckors tripp.
1560070705_d534a30b-21ff-4aae-b542-864f1ff4bcf4.jpeg


Tackar det såg bra. Den södra sträckan inkl Zion åkte vi för några år sedan när vi tog en tur från Los Angeles till Dallas. Den norra biten från Portland och öster ut är Terra incognita för oss.
... Jag kan bara hålla med om att det är en bra rutt. Mycket att se efter vägen med lagom avstickare, exempelvis till Petrified forest och Hoover Dam. Körde Route 66 på -80 talet från Chicago till Los Angeles. I dag är stora delar borta när bebyggelser tar över. Numer träffar man bara på några sträckor ”Historisk väg.”
Yosemite är en upplevelse, när Apple hade den som operativsystem, fanns en bild av bergets ”tand”, då kunde jag peka på bilden å säga: ”Där har jag klättrat”.
[emoji1]


Nu börjar jag bli sugen på att åka igen. Att det blev två USA resor så här nära inpå varandra beror nog mycket på att jag är så trött på mitt jobb. Förhoppningsvis blir det nya jobbutmaningar senare i höst och då kanske resa bort suget temporärt minskar.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571619 Ni som hyrt bil och åkt runt I Florida, hur har ni gjort med vägavgift/vägtullar?
Köpt till denna kostnad i hyran av bil?
Köpt i förväg eller i efterhand av uthyraren?
Vilka hyrfirmor är bra respektive mindre bra med avseende på detta?
Köpt eget Sunpass eller liknande?

Tacksam för tips 😁

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#571620
DanK skrev:Ni som hyrt bil och åkt runt I Florida, hur har ni gjort med vägavgift/vägtullar?
Köpt till denna kostnad i hyran av bil?
Köpt i förväg eller i efterhand av uthyraren?
Vilka hyrfirmor är bra respektive mindre bra med avseende på detta?
Köpt eget Sunpass eller liknande?

Tacksam för tips 😁


De gånger vi har hyrt i Florida och då via Alamo har Sunpass ingått. När vi har kommit utifrån in i Florida har vi nöjt oss med att undvika Toll roads och det har också funkat.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571668 Biltullarna i Florida som jag såg denna gång fotograferade regplåten, det fanns ingenstans att betala.
Förhoppningsvis ingick allt i bilhyran, jag har iaf inte fått nån räkning än
och det har gått en månad.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571722 Tack för svaren!
Har sökt lite info och hamnade bland annat här, https://www.florida.nu/betalvagar-florida/
Vissa uthyrningsbolag får ganska dåliga omdömen och läser man vad kunderna skriver så är det att vissa bolag som drar pengar en tid efter du lämnat bilen hos bolaget.
Dessutom skiljer det mycket i pris mellan de olika bolagen om man vill välja att vägavgifterna ska ingå i hyran.
Det verkar som de digitaliserat tullarna/avgifterna i stor grad.

Vet inte om man ska skaffa eget Sunpass eller liknande då det är som Slurfi säger, regplåten fotas och faktura går till uthyraren.
Det gäller att öppna "lädret", betala och se glad ut.

Denna info kanske kan vara bra för den som planerar åka till Florida framöver.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#571725
Slurfi skrev:Biltullarna i Florida som jag såg denna gång fotograferade regplåten, det fanns ingenstans att betala.
Förhoppningsvis ingick allt i bilhyran, jag har iaf inte fått nån räkning än
och det har gått en månad.


Vilket bolag hyrde du bilen av?

De gånger jag har hyrt i Florida har det ingått hos Alamo. När jag har hyrt i Atlanta och åkt söderut så har det inte suttit en Sunpass lapp i fönstret och jag har satt GPs:en på att undvika Tollroads och jag har tagit mig fram även då och aldrig fått några extraräkningar från hyrbilsfirmorna.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571994
svampbob skrev:
Slurfi skrev:Biltullarna i Florida som jag såg denna gång fotograferade regplåten, det fanns ingenstans att betala.
Förhoppningsvis ingick allt i bilhyran, jag har iaf inte fått nån räkning än
och det har gått en månad.


Vilket bolag hyrde du bilen av?

De gånger jag har hyrt i Florida har det ingått hos Alamo. När jag har hyrt i Atlanta och åkt söderut så har det inte suttit en Sunpass lapp i fönstret och jag har satt GPs:en på att undvika Tollroads och jag har tagit mig fram även då och aldrig fått några extraräkningar från hyrbilsfirmorna.

Enterprise, jag mailade just och frågade vad som gäller för det framgick inte tydligt i kontraktet.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572139
Hello, how do i pay for road tolls? Best regards, Slurfi

Enterprise Rent-A-Car, Miami Airport
Hello,
For the tolls here in South Florida, almost all of them are automatic and our vehicles are equipped with the Sunpass barcode. For everyday you go through a toll, we charge a 1 day base rate of $3.95. This $3.95 charge is only charged one time a day IF you go through a toll. If there is a day when you don't go through a toll, then you will not be charged anything. If you do go through one or more tolls in a day, then you are charged the one time daily fee of $3.95 and the amount of each toll you go through. If you have any other questions or concerns, the number for Toll Pass is (877) 765-5201. Please feel free to reply to this email with any other questions. Thank you for choosing Enterprise, have a wonderful day!
Laura Rockel
_______________________________
Hello, thanks for the answer.
One more question, When i return the car is all of the costs already charged my Visa card?
Or how long will it take before the full amount is taken from the Visa card?
Best regards, Slurfi

Enterprise Rent-A-Car, Miami Airport
Dear Customer,
You will see the charges for the tolls on your credit card 2 or 3 weeks after you return the car.
Best Regards,
Paulina Pereira
Enterprise Rent-A-Car
Miami International Airport


Så, det ingår till viss del i bilhyran och resten läggs på efteråt enligt ök.
För min egen del har det inte kommit nån kostnad på kreditkortet fastän det gått mer än en månad
så uppenbarligen blev det relativt billigt med biltullar, eller så kommer det senare.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#584263 I morgon kväll sitter jag förhoppningsvis i Kalifornien och dricker en öl i solnedgången. Det ska bli 18 härliga dagar utan jobb och måsten.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

uffejohan  
#584334 Var nånstans ska ni vara? Missa inte Napa Valley och Sonoma om ni är i trakterna. Massa aktiviteter runt deras vinskördar nu... Vårt favvoställe är Robert Mondavi’s vingård, värt en omväg!!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).