Socialt (mer om oss)

USA- & Kanada-resor

140 inlägg 24803 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562991 Lite om mobil telefoni i USA...
Det finns två stycken olika mobil-signalsystem
Normal GSM samt CDMA.
Det finns två stora operatörer som använder CDMA i USA, det är Verizon och Sprint. CDMA är i princip bara använt i USA och Ryssland, resten av världen använder enbart GSM.
GSM använder ett system som kallas Time Division Multiple Access eller TDMA.
CDMA betyder Code Division Multiple Access.
Skillnaden mellan de två är på vilket sätt systemen låter olika samtal delas på frekvensbandet. CDMA utveckaldes av de allierade under 2a världskriget.
Tidigare sas det att CDMA telefoner inte hade lösa SIM-kort. Så är det oftast inte idag. Dessutom så är de flesta telefoner som säljs olåsta (till en operatör) kapabla att användas för både GSM/TDMA och CDMA, vilket inte var fallet för tio år sedan.

Verizon har det i särklass största och bästa generella täckningsnätet i USA, även om andra operatörer typ ATT eller T-mobile etc kan ha täckning i vissa delar där Verizon inte täcker. Alla operatörer fungerar utmärkt i storstäderna medan det är stora skillnader i glesare befolkade områden.

Jag har för mig att t ex Telia samarbetar med Verzon när det gäller att låta turismen nyttja varandras närverk.
Om ni vill försäkra er om bästa möjliga täckning på 4G LTE i USA försäkra er om att er Svenska operatör använder Verizon som "roaming"-partner. Telia säljer veckopaket för 299SEK vilket blir 1200SEK för 1 månad. 1Gb surf per vecka går snabbt om vi sitter och kör navigering via mobilen online hela dagarna.

Tips: Ladda ner alla Google Maps kartor för de närmaste dagarna på hotellens WiFi , sen kan ni köra navigering "off-line" (data bortkopplat på telefonen). Ta gärna med en extra telefon utan SIM kort bara föra att ha som navigator. Hotellens WiFi är ofta begränsade på kvällarna då alla sitter och använder bandvidd.
Kolla med er telefonförsäljare hemma om er telefon klarar av att operera både GSM/TDMA och CDMA SIM-kort. I så fall kan man på Walmart köpa betalkort med möjlighet till refill online, t ex Straight Talk med 25Gb data för $45.
Straight Talk har avtal med de fyra största operatörena i USA att använda deras täckningsnät. Däremot så får inte Straight Talk högsta prioritet på nätet när bandvidden blir en flaskhals.

Ett annat system som jag själv använder för alla mina mobilsamtal till Sverige (har ingen fast telefon här) är Viber. Fungerar ungefär som WhatsApp fast med ett system som mera liknar hanteringen av din vanliga telefon. Skype fungerar också men Skype är mera tungrott då det inte använder telefonkontakterna utan länkar ihop folk via ett email-adress login. Facebook messenger fungerr lika bra som Viber och WhatsApp men kräver också att båda ändar har sammma system.
Med Viber (plus Facebook och WhatsApp) ringer man gratis via Internet till alla i din telefons kontaktlista som har Viber/Facebook/WhatsApp själva. Viber markerar dessa i din kontaktlista. Be dina vänner installera Viber där hemma innan ni reser iväg, alternativ att ni köper ViberOut. Men de där hemma behöver ändå Viber för att kunna ringa er billigt i USA.
För att ringa till alla andra telefoner inklusive mobiler så Viber har ett betalsystem som heter ViberOut. Jag betalar $8.99 per månad för obegränsade samtal över hela världen oavsett fast telefon, mobiltelefon eller avsaknad av internet i mottagande änden.

Tips: Gör alla telefonsamtal och textning via Viber/ViberOut på hotellet på mornarna. Medan folk i Sverige är vakna. Klockan 12.00 i Stockholm
är 06.00 i New York
03.00 i San Fransisco
Håll koll på tidszonerna när du reser. Man kan faktiskt om man skyndar sig vara i tre olika tidszoner under samma dygn.

Till sist, mycket bra och fullt kapabla olåsta mobiltelefoner är billiga i USA om man håller sig bort från Samsung och iPhone. Jag använder själv en $189 Moto G5. Frun har en nyare Moto G6 Play som är ännu bättre till samma pris. Nu finns även Moto G7 Play ute för runt $200. Finns att köpa bl a på Walmart. Rekommenderas starkt som reservtelefon. Jag har redan använt min på två resor till Sverige med Telia GSM Halibop-kort. Här i USA använder jag Verizon CDMA i samma telefon.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564878

Är på resa i Florida nu, har en Tahoe att färdas i och trivs bra. Jag och frugan har varit i Miami, Key West, Everglades och nu Naples på Gulfkusten, allt är dyrt och alldeles härligt.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564959
Mel's Diner

Mysig frukostlokal med fifties doo wop och allt.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565088
Chevelle

Var och kikade på en liten lördagsförmiddagsträff här i trakten, ett tiotal bilar när vi var där och pratglada gubbs.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565937
Club Lux Resort
Firre
Surf's up

Myser på här mellan Boca Raton och Miami

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566295
11 övernattningar
Chevy heltonnare med dubbelhjul och flatbädd
Alligatorer längs vägen genom Everglades
Mel's Diner
Finbilar, bla en McLaren
The Flamingo Motel, våran favorit
Upp piffad
Klassisk biodesign
Dragster museumet i Ocala
Daytona Speedway
Space X
Atlantis

Så hemma igen, som väntat en chock både att fara och komma hem.
Tydligen har vi inte missat så mkt här hemma, det har varit ett par rejäla snöblaffor
med ca tjugo cm snö men nu lagom till vi kom hem var allt borta förutom där det legat
stora högar, som nu är små. så det känns som vi for i exakt rätt tid.
Vi kom till Miami, sov en natt och for till Key West, därifrån upp via Everglades till Naples
på sydvästkusten, bodde på resans bästa ställe Flamingo Motel i Bonita Springs med nära
till Mel´s Diner där vi frukosterade rejält, sen via diverse stopp upp till Daytona Beach
och en sväng till Ocala, där vi såg ett kalhygge och en timmerbil. Det var enda skogsrelaterade
vi såg på hela resan men det var inte heller förväntat. Ner till Kennedy Space Center och därifrån
ner till Deerfield Beach, Fort Lauderdale.
Som tur var kunde vi hämta vår fina hyrbil, Chevrolet Tahoe LT på MIA och lämna på FLL
så det gick smidigare än vi befarat. Olika flygplatser pga Norwegian tjorvade men allt blev bra.
Vi hade tur med vädret, varmt och skönt förutom en dag med rejäla regnskurar och blåst.
Motellen var bra och inte så dyra, det billigaste gick på $55/natt och det var det bästa stället för oss.
Möjligen hade man kunnat strunta i att fara till Key West, men det är ju en sån där grej man vill bocka av.
Det hade eg räckt gott att bara fara ner alldeles till början av The Keys, till Key Largo och vända där.
Blir det nån fler resa till södra Florida så tror jag vi nöjer oss med Naples/Fort Myers-området för det
är helt klart det finaste stället. Trevligt folk och väldigt avslappnat och behagligt, lugnare trafik och öht
mer pensionärs-stil på alltihopa. Miami lockar inte till återbesök, alldeles för stort och mkt folk.
Som vanligt när man är i USA så ser man deras olikheter och deras utbud som tilltalar mig mkt, det känns
som att man kan bo där.
Det var kännbart höga priser på mat osv iom så låg krona, en middag för två gick på från enklaste på ca $25
till dyraste om jag minns rätt på nära $40 ink dricks.
En rejäl frukost i klassisk stil gick på kring $10 per person men då behövs ingen lunch den dagen.
Ett skrovmål kostar kring $9 på McDonalds.
Alla priser kan variera rätt mkt beroende på var och i vilken stad man är i så man får prova sig fram
till den nivån man känner sig nöjd med, ibland blir man positivt överraskad för det kan se riktigt påkostat
ut men sen visa sig mkt prisvärt, det hände bla i Deerfield Beach där vi trodde allt var jättedyrt men visade sig
hålla en en helt normal prisklass och standard. En helt lyckad resa att minnas länge.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#569849 Jag hade gjort allt klart idag för att åka till skogen och röja lite skulle bara gå in och hämta en flaska vatten. Där fanns det nybryggt kaffe och jag tänkte att dricka kaffe har jag väl tid med. När kaffet väl var uppdrucket så hade en 18 dagars USA resa blivit bokad. Vi åker i slutet på augusti och rutten blir Los Angeles - Denver.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Erre  
#569850 Det kan vara dyrt med kaffe ibland. :d

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#569907
Erre skrev:Det kan vara dyrt med kaffe ibland. :d


Det kan jag skriva under på. I Miami beach kostade en kopp 50-60kr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569912
halvproffs skrev:
Erre skrev:Det kan vara dyrt med kaffe ibland. :d


Det kan jag skriva under på. I Miami beach kostade en kopp 50-60kr.

Man får väl välja lite billigare åxå? En kopp kaffe på snabbmatställena ligger runt dollarn=10kr SEK

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#569917
Slurfi skrev:
halvproffs skrev:
Erre skrev:Det kan vara dyrt med kaffe ibland. :d


Det kan jag skriva under på. I Miami beach kostade en kopp 50-60kr.

Man får väl välja lite billigare åxå? En kopp kaffe på snabbmatställena ligger runt dollarn=10kr SEK


Möjligt att det fanns på McDonalds för det priset. Vi köpte kaffe på en stor känd fikakedja, har glömt namnet, och där var det hyfsat pris både på kaffe och en macka.
Det var gott att komma hem och göra kaffet själv må jag säga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

JörgenO  
#569930 Tack Slurfi för bra reseberättelse med karta (13 maj). Jag hade missat det inlägget

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#569963
Erre skrev:Det kan vara dyrt med kaffe ibland. :d


Nu ska vi bara räkna ut vad vi ska göra där förutom att dricka kaffe. Vi brukar oftast ha med oss små portionsförpackningar av Nescafe för att spetsa det amerikanska kaffet.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570042
svampbob skrev:Nu ska vi bara räkna ut vad vi ska göra där

Är ni i södra Californien så rekommenderar jag både San Diego och Palm Springs.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570043
JörgenO skrev:Tack Slurfi för bra reseberättelse med karta (13 maj). Jag hade missat det inlägget

Tack, har du nån fundering eller allmän fråga så hjälper jag gärna till.
Man hinner se så mkt när man färdas omkring i landet så det går inte att beskriva allt i en reseberättelse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).