Skogsröjning

F-skatt och röjning

46 inlägg 12320 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569812
anersimyra skrev:Det tidigare regelverket var totalt absurt. När en kamrat ansökte om f skatt så angav han fem blivande kunder men fick ändå avslag. :shock:


Ja det var som att man hellre skulle gå på a-kassa än vara driftig och köra sitt eget race :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

fs480  
#569821 Ni som röjer åt skogsägarföreningen, Holmen, SCA mm, kan ni göra det utan att ha någon anställd?
Ni tillåts det av dessa skogsbolag?

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569823
fs480 skrev:Ni som röjer åt skogsägarföreningen, Holmen, SCA mm, kan ni göra det utan att ha någon anställd?
Ni tillåts det av dessa skogsbolag?


Jag är inte tillåten att röja utan certifiering och AB. Oavsett bolag/förening.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569825
fs480 skrev:Ni som röjer åt skogsägarföreningen, Holmen, SCA mm, kan ni göra det utan att ha någon anställd?
Ni tillåts det av dessa skogsbolag?


Nej och det är facket som sätter stopp där. Skogsfacket tycker att man inte kan vara en seriös företagare om man inte har anställda och bolagen har inte styrkan att förhandla bort det stycket så de fogar sig.
I röjning är det bra om man är några stycken tycker jag, och man kunde iaf förut få dispans från den regeln under första säsongen som ny röj-entreprenör så för den som har röjning som huvudsysselsättning är det nog inga problem men det är värre för dem som kan tänka sig att hoppa in som f-skattare nån gång ibland, de sätter facket stopp för...

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569834
Mettämies skrev:
fs480 skrev:Ni som röjer åt skogsägarföreningen, Holmen, SCA mm, kan ni göra det utan att ha någon anställd?
Ni tillåts det av dessa skogsbolag?


Nej och det är facket som sätter stopp där. Skogsfacket tycker att man inte kan vara en seriös företagare om man inte har anställda och bolagen har inte styrkan att förhandla bort det stycket så de fogar sig.
I röjning är det bra om man är några stycken tycker jag, och man kunde iaf förut få dispans från den regeln under första säsongen som ny röj-entreprenör så för den som har röjning som huvudsysselsättning är det nog inga problem men det är värre för dem som kan tänka sig att hoppa in som f-skattare nån gång ibland, de sätter facket stopp för...[/quote

Det är de jävlarna duktiga på ändå, oavsett om man är ny eller ej, sista åren röjde jag genom ett annat AB för att slippa bråka med dem.... #:-s #:-s

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

fs480  
#569861 Hur lätt är det om man bor på mindre ort och vill jobba med röjning, och det finns ingen att jobba med p g a lite folk på orten.
Sen kan det vara svårt att få ihop dubbelt med röjobjekt om man är två, mer att hålla reda på o s v. Kan man inte få facket att fatta???

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569864 Hur skulle det gå till?

Nu tänker jag vara lite sån, men facket är en organisation som en gång i tiden ville ha rättvisa på arbetet och lika värde, men det var då, nu är facket en organisation som suger ut märgen ur företag och sponsrar S med blodspengar, lever gott för medlemmarnas pengar, gör inget tillbaka.
De kan gama och bråka för minsta sak, men ändå svälja elefanter i nästa stund.

Nä är det några som måste upptill kamp så är det företagarna, och vissa trodde säkert att C och L skulle hjälpa till, men nä, de är knähundar, och livrädda för facket.

Upp till kamp...

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

röjjare  
#570411 Är väl lite så att fria f-skattare sällan är medlemmar i facket och därför håller facket hårt på denna regel.
Egennytta mao.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

T Landström  
#570413 Lite som byggnads som kräver hängavtal för att timmarna som lärlingarna gör ska räknas fullt ut.

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#570417 Facket håller hårt på alla sina tokigheter, för annars skulle ingen vilja vara medlem och ingen arbetsgivare skulle bry sig, men det som är det största felet är att vissa partier verkar tro och tycka att det är okej, att facken verkar som en statlig myndighet.
Vilka de inte är, utan utsugare....

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

fs480  
#570431 Vem vill vara medlem när dom driver en sån linje. Gynnar inte landsbygd och småskalighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#570443
fs480 skrev:Vem vill vara medlem när dom driver en sån linje. Gynnar inte landsbygd och småskalighet.


Säg vilket fack som gynnar småskalig verksamhet eller landsbygd??

De vill ha pengar och status, inte långsiktiga relationer till alla andra förutom till S.

Att vara medlem i facket, är det verkligen som förr? Nä knappast... De godkännner dåliga anställningsformer mm.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570447 Man kan även starta ett KB eller HB man behöver alltså inte ha ett AB.
Är osäker hur det ser ut nu men själv fick man iallafall inte jobba åt bolagen ifall man enbart hade en enskild firma utan anställda. Blev KB för min del de första åren och hade några anställda redan från starten.

Är främst det att facket anser att det liknas med en anställning varav de iaf ej tidigare godtog att man jobbade själv via en enskild firma åt ett av de större bolagen. Har man många olika kunder borde det dock gå att få igenom...

Men det är klart de flesta vill värna om sina egna intressen....

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

fs480  
#570463 Om man har KB eller HB då kan man jobba utan att måsta ha nån anställd? Även om Norra eller bolagen har kollektivavtal? Beroende på hur man bor så kan det vara svårt att hitta någon att anställa, sen behöver man dubbla skogsobjekten vid att anställe en person och det kan också vara svårt.

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#570470
fs480 skrev:Om man har KB eller HB då kan man jobba utan att måsta ha nån anställd? Även om Norra eller bolagen har kollektivavtal? Beroende på hur man bor så kan det vara svårt att hitta någon att anställa, sen behöver man dubbla skogsobjekten vid att anställe en person och det kan också vara svårt.



Jag fick då krav om AB och anställd, certifiering och hängavtal.

Det var billigare att bara köra åt privata skogsägare direkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).