Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Räkne exempel.

192 inlägg 51360 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569513 Tror det blev lite fel här
Senast redigerad av Mellberg ons 05 jun 2019, 07:00, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#569523
Mellberg skrev:Tror inte att något stämmer och det gör ju inte du heller =))

Skärp dig ^#(^

Blev det där inlägget verkligen i rätt tråd?

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569533
vinterrojarn skrev:
Mellberg skrev:Tror inte att något stämmer och det gör ju inte du heller =))

Skärp dig ^#(^

Blev det där inlägget verkligen i rätt tråd?


Det blev i fel tråd
Senast redigerad av Mellberg ons 05 jun 2019, 07:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569546 Blev ju en intressant diskussion, full?
:ymparty: :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#569559 Konstigt inlägg i denna fundering,,,,🤔.
Men han verkar vara lite "okammad"😉.

Eller va det jag som skulle ha varit drucken?

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569570
sveakatten skrev:Behöver nog lite hjälp igen.
Hugger jag fall får jag ca 830 fub (Tror jag)
Ca pris 450kr = 374000kr kan det stämma tack vare klent och massa?
Hugger jag ner till med 29 i bröst höjd, får jag ca 265 to ca pris 650kr = 172000kr.?
Efter 10 år hugger jag ca 143 to får ca 93000kr.( fortfarande dagens pris)
Fortsätter sedan på det viset.
Kan siffrorna stämma? #:-s


Räknar om till hektar. volym 290 m3sk, tillväxt 6.5 , rotnetto 360 kr och föryngring 10.000 kr/ha
netto ha idag blir då 94.400 kr
netto om du väntar 10 år ca 117.800 kr. Värdetillväxten är ca 2,3 %

Du tänker gallra ut ca 92 m3sk/ha, vilket är 31 % av volymen och du räknar med att få 533 kr/m3sk
Värde ha 49.000, vilket verkar för högt, högre timmer andel kanske gör att du kan få ut 400 kr/m3sk, då blir värdet ca 37.000 kr. motsvarande värde om 10 år blir då 50 m3sk och ett värde på 20.000 kr.

Du behöver alltså en tillväxt på 5 m3sk/ha och år, Detta motsvara 77% av boniteten. Jag tror att du tappar minst 40 % i tillväxt de första 10 åren. Då kan du bara hugga 40 m3sk om du vill hålla ett virkesförråd på 200 m3sk/ha efter varje uttag.

Väntar du istället i 20 år mellan uttagen kanske tillväxtminskningen ligger på 30 % och du kan då hugga 91 m3sk/ha och få ut ett värde på ca 36.000 kr.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569602 Tack för hjälpen :-bd :-bd .
Tror jag förstått det mesta av det du skrivit.
Jag utgick från priset jag fick i vintras på virket, blir något liknande på detta område.
Fick 633kr m3to, i vintras, blir det ca 430kr m3sk?
Sen har jag kollat på detta försök + att jag varit dit och tittat i verkligheten, och ser ingen större skillnad på marken.
knutsson_b_och_nasen_l_140325.pdf

Skulle det stämma så skulle jag kunna ligga på en till växt mellan 50 - 70m3sk på 10 år.
Så på 60m3sk blir det 24000 på 10 år.
Kalhuggning inkomst 94000.
Röjning som minus post.
Gallring möjligen +-0.
Efter 100 år kalhuggning 94000, + index.

Bläda ca 40000.
Efter 10 år bläda ca 25000
Efter 10 år bläda ca 25000+ index
Efter 10 år bläda ca 25000+ index.
Och så vidare, verkar det så tokigt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Vedproducent  
#569642 Bara att gratulera. 2500 kr per hektar och år i avkastning är dubbelt mot vad det normalt är i Södra Sverige :-bd

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569656 Mycket möjligt att jag har fel, men hittar det inte.
Men någon av er kan väl titta på tabellen nummer 8, tror jag det var, där fick jag fram tillväxten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569674 633 kr m3to, är toppmätt volym, denna volym brukar även redovisas i m3fub. Dividera med 0.82 så har du volymen i m3sk.

Om du avverkar alla träd över en viss diameter gör du en dimensionshuggning. Vid blädning skall strukturen bibehållas och det tolkar jag som att du hugger i alla diameterklasser som ger gagnvirke.

I Silansfors var antalet träd grövre än 8,5 cm från början drygt 300, vid senaste blädningen 2012 var stamantalet drygt 700. Skogen är nu mycket tätare och en stor del av tillväxtökningen beror på den goda inväxningen.

Att beräkna löpande tillväxten till 3 % av virkesförrådet, kanske går att göra även på enskiktad skog. Får leta tabeller i PS :d

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569693 Ok så då ligger jag på ca 520kr m3sk?
Som jag läser det så här dom i Siljansfors en medel dia på 27 cm i sin avverkning, då kan det inte vara så mycket smått dom tagit, när jag var upp och tittade på området såg man heller inte några små stubbar.
Att skogen blir tätare, tror inte du att det beror på att dom stora träden kommer bort?
Vad jag förstår så här dom ökat virkesförrådet och därmed tillväxten, så kan jag hålla upp förrådet så borde väl jag kunna ta ut 5- 6 m3sk per år? Om förhållandena är någotsånär lika.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Torbjörn Johnsen  
#569696
Mellberg skrev:633 kr m3to, är toppmätt volym, denna volym brukar även redovisas i m3fub. Dividera med 0.82 så har du volymen i m3sk.


Omräkningstalet från m3to ub till m3sk är 0,63. (0,82 är till m3fub) :geek:

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569697 Ok, då stämmer det nog bättre, tyckte det lät mycket.
Tack för ni hjälper mig med detta, är svårt att ta beslut när jag blir så osäker på om jag tolkar deras siffror rätt.
Men vore intressant att prova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Vedproducent  
#569699
sveakatten skrev:Ok, då stämmer det nog bättre, tyckte det lät mycket.
Tack för ni hjälper mig med detta, är svårt att ta beslut när jag blir så osäker på om jag tolkar deras siffror rätt.
Men vore intressant att prova.

Så är ju det priset för timmervolymen bara. Massavedspriset är ju betydligt lägre och en hyfsad del går ju dit. Troligtvis en större del än annars då upprepade blädningar ger större rötfrekvens på sikt. Sen ska den ökade avverkningskostnaden dras av också. Men största problemet är tillväxtförlusten som du normalt sett får. Jag vet att det finns något försök som visar på oförändrad tillväxt men det är långt ifrån representativt. Vanligtvis kan du nog dra av en tredjedel i tillväxt. Men Lars kan detta så mycket bättre och kan få fylla i med bättre siffror.

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Vedproducent  
#569700 Här finns det mycket information att läsa om blädning i bifogad länk.
https://www.skogskunskap.se/cd_4ae089/c ... iginal.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).