Skogsröjning

F-skatt och röjning

46 inlägg 12211 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

F-skatt och röjning

fs480  
#569641 Är det så att om man har F-skatt och ska röja åt t ex skogsbolag och skogsägarförening så måste man ha en anställd också?
Om jag inte har möjlighet att anställa någon, hur gör jag då?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569644
fs480 skrev:Är det så att om man har F-skatt och ska röja åt t ex skogsbolag och skogsägarförening så måste man ha en anställd också?
Om jag inte har möjlighet att anställa någon, hur gör jag då?


Det skulle gå bra om jag gjorde om till AB.
Då räknas jag som anställd, sedan har du frun eller annan anhörig i bolagsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

Arvid0  
#569646
fs480 skrev:Är det så att om man har F-skatt och ska röja åt t ex skogsbolag och skogsägarförening så måste man ha en anställd också?
Om jag inte har möjlighet att anställa någon, hur gör jag då?


varför skulle du vara tvungen att ha anställd om du har f-skatt och ska röja åt skogsbokag? har de krav på att du/ni ska vara minst två ute?

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

fs480  
#569647 Det är tydligen facket som bestämt att man måste ha minst en anställd, även om man bildar AB.

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569648 Japp, men gör ett AB och tillsätt en styrelse så är det lugnt.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

Arvid0  
#569664
fs480 skrev:Det är tydligen facket som bestämt att man måste ha minst en anställd, även om man bildar AB.
jag tror jag behöver mer info. vilket fack kräver att du har minst en anställd och varför? vad har facket att säga till om om du driver eget och inte har någon anställd? och vad spelar det då för roll om du har ab eller ej? jag kanske har missat en tråd eller info om detta så länka gärna

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

anersimyra  
#569667 Du behöver starta ett AB för att bedriva verksamhet där avtalet mellan fack och arbetsgivare säger att detta krävs. Men då du själv är anställd av ditt AB så är förstås kriteriet för en st anställd uppfyllt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569669 Det är väl gamla skogs och träfacket, Gsi eller va fan skiten heter.....

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569672 Om inte uppdragsgivaren har avtal med facket så är det lugnt.

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569676
Skogsola skrev:Om inte uppdragsgivaren har avtal med facket så är det lugnt.


Va? Det är ju dem som ställt kravet på uppdragsgivaren mest troligt.....🤔

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569679
anersimyra skrev:Du behöver starta ett AB för att bedriva verksamhet där avtalet mellan fack och arbetsgivare säger att detta krävs. Men då du själv är anställd av ditt AB så är förstås kriteriet för en st anställd uppfyllt.. :-bd

Mängden av dumheter som sprids när det gäller att bli och vara egen företagare tycks vara outsinlig
Kör du med ditt företag, "facket" kan du glömma.
Anställ ingen, men samarbeta med många. Det där tramset med "kollektivavtal" är vi snart av med.

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Avslutat-02  
#569682 Jag fick då veta att min uppdragsgivare riskerade 50.000 kr i avgift från facket på varje faktura jag skickade, om jag inte fixade AB.

Jag valde att sluta jobba där istället, hade jobb ändå.

Så jag tror inte vi är av med fackets makt.
Det är fel regering för det.

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

anersimyra  
#569684 Nu finns ett avtal mellan GS facket och arbetsgivarorganisationen vare sig man vill eller inte, och där avtalet är rådande ska entreprenören ha ett AB. Har du tänkt dig att arbeta på arbetsplatser där detta avtal råder så ska du självfallet registrera ett AB och ingenting annat. För övrigt tillkom kravet på AB för att stävja prisdumpning i skogsbranschen, men det är dessvärre inget som avspeglas på dagens priser.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: F-skatt och röjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569688
anersimyra skrev:Nu finns ett avtal mellan GS facket och arbetsgivarorganisationen vare sig man vill eller inte, och där avtalet är rådande ska entreprenören ha ett AB. Har du tänkt dig att arbeta på arbetsplatser där detta avtal råder så ska du självfallet registrera ett AB och ingenting annat. För övrigt tillkom kravet på AB för att stävja prisdumpning i skogsbranschen, men det är dessvärre inget som avspeglas på dagens priser.. :shock:

Säkert helt riktigt, men lika oändligt dumt ändå.

Avatar Fallback

Re: F-skatt och röjning

Amatörhuggare 62  
#569689 Blev värre vid nyår.

Och inte bara i skogen.
Utan även gula sektorn.
Är ju en del som hyr ut sig.
Till maskinförare, medan
Spannmålen växer.
Men nu står en del grävmaskiner.
Man ska vara anställd.

Fri företagsamhet???
Levande landsbygd.
Jo jo

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).