Motorsåg och handhållet

Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

12 inlägg 4113 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

rallymarkus  
#569564 Hej på er alla, Jag är en prylgalen ved amatör som snöat in på batterisåg för årets vedhantering.
I dagsläget kör jag med en stihl ms170, lite klen men funkar för mig.
Den sågen kommer jag ta upp och lämna i stugan, där ingen el finns.

Jag har kollat på
Milwaukee M18 batterisåg med 12ah batteri men på endast 18 volt
Husqvarna 536 med bli200 batteri
Stihl MSA200
sågarna ligger i ungefär samma prisklass.

Milwaukee sågen har ju en fördel med att batteriet passar alla deras andra verktyg som jag (inte har för tillfället) använder ofta som skruvdragare muttermaskiner mm
Men alla andra sågar jobbar ju på minst 36 volt istället för 18?

Det jag läst och kollat allt som finns på tuben så verkar husqvarnas vara bäst sågmässigt



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569568 Vad har du för ved? Hur mycket och storlek?

Avatar Fallback

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

rallymarkus  
#569569 Det är blandat björk o tall o lite gran.
Inte nå grova storlekar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

Torbjörn Johnsen  
#569574 Om du har tillgång till el...kanske en elsåg med sladd istället? Tyvärr tar batterierna på en batterisåg slut väldigt fort när man bara kapar hela tiden...

Avatar Fallback

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

rallymarkus  
#569579 En elsåg har jag redan, men brukar klabba uoo direkt och klyva eftersom.
Så kör man med 2 batterier borde det fungera bra.

Nån som har använt mileaukes såg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569583 Hur mycket ved gör du av med? Grejar du med veden mer än nån timme åt gången?
Grovt i mitt tycke är över över 70cm i diameter..
Har du över 10-15cm bör du nog fundera om detta funkar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569588 För att batterisågar (och andra batterimaskiner) ska fungera under längre arbetspass, fordras en balans mellan batteriförbrukning och laddningstid.

Alltså om du förbrukar ett batteri på t.ex. 20 minuter, så behöver du också kunna ladda batteriet på max 20 minuter, givet att du har ett andra batteri av samma storlek. Då kan du köra i princip non stop (givet att du har möjlighet att ladda där du kapar veden).

Om det däremot tar 40 minuter att ladda batteriet, men bara 20 minuter att komsumera batteriet, så får du en ofrivillig vilopaus på 20 minuter, medans du väntar på att det andra batteriet laddas klart... Det blir snabbt trist.

Sedan fungerar ju både Stihls och Husqvarnas batterier till respektive märkes övriga 36V-maskiner. Fast här har väl Stihl tyvärr numera två olika batteristandarder, så där gäller det att se upp.

Själv har jag Husqvarnas 536 LiXP och den funkar bra till klena jobb, där diametern understiger ca 20 cm. Även Husqvarnas övriga 36V-maskiner fungerar bra till rätt objekt, men det är ju sällan samma klipp i dem som i en större bensinare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

rallymarkus  
#569590 Kör ju nu med minsta stihlen ms170, men kanske man ska kolla på husqvarnas såg.
Undra vad mer volt i batteriet gör för nytta?
Står emellan milwaukey och husqvarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569600 Då skulle jag ta Husqvarna 535 iXP alla dagar i veckan. Millwaukee är ju väldigt tung och har dessutom en väldigt låg kedjehastighet i jämförelse.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692219 Blev det någon batterisåg för trådskaparen?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

rallymarkus  
#692233 Har glömt skriva här ser jag.
Ja det blev husqvarna sågen, och jag blev så nöjd att jag även skaffade batteriröjsågen och en batterigräsklippare.
Så nu har jag snabbladdare och 2 batterier, används mest hemma på gården så jag hinner ladda upp innan det jag använder är slut.

Men nu har ju husqvarna en nyare modell av såg, givetvis vill man ju ha en sån istället 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa en motorsåg på batteri vilken modell

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692397 Japp, 540 iXP är ett rejält steg upp i kapacitet (och tyvärr även vikt), jämfört med 535 iXP (536 LiXP).
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).