Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Räkne exempel.

192 inlägg 51358 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569250 Det var att jag skulle göra hyggesanmälan, dimensionshuggning förbjuden och starta barkborre odling som jag tycker du har fel i.
Att du kan skogsbruk på vanligt vis bättre än mig, är jag inte förvånad över, men blädning vet jag inte hur mycket du kan om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#569254 Varför skulle det bli borreodling?
Det är väl främst när man inte plockar reda på vindfällen..... Vilket jag tror absolut att att Sveakatten gör.

Ett visst typ av skogsbruk ger ju inte en odling av borrar, det gör skötseln.

Sedan är vi alla olika och har olika kunskaper, därför är ju debatter på forumet bra.....

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569257 Att gå in och gallra i gammal granskog är att be om problem. Ju större uttag, allt större risk för vindfällen. Även om du tar bort vindfällena, missar man oftast de stående angripna träden. Du blir helt enkelt inte av med granbarkborren :???:

Har du otur hamnar du under § 10 kurvan och får ett åläggande om anläggande av ny skog.

Bländning tror jag inte förekommer i praktiskt skogsbruk. Möjligen att SLU har några försöksytor. Sedan att man kallar plock och höggallring för blädning är en annan sak. Generellt blir det nog stora tillväxtförluster dessutom. :surp:

Var det inte den blädade skogen som benämndes 5:3 :shock:

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#569258 Javisst kan det ju vara så, men frågan blir ju, om nu sveakatten gör som han tänkt.
Hur stor del kommer då att vara gran inslag?

Om den större delen är tall, så skulle jag köra på. För jag vet inte att borrarna gått på tall med tanke på deras namn.....Och om nu SvS skulle vilja komma och bråka, så har man då skickat in en ansökan innan man börjat så att allt är skärp och hängslen så spelar det väl ingen större roll om man får ett åläggande.

Mina tankar bara.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

isteskog  
#569259 5:3 skogen kunde vara igenväxt hagmark, fel trädslag, glesa ojämna bestånd och som i mitt fall: Dålig gran på sumpig, stenig tallmark! 🌲

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Palakangas  
#569260 Cirka 70% gran står det.

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569261 Det blir på sikt ett rent granbestånd om Sveakatten gör som han tänker, tallen kommer att lysa med sin frånvaro. Tallen är ett pionjärträdslag och gillar öppna ytor. Äldre tallar har en kraftig skorpbark och en högt belägen grönkrona och kan överleva en skogsbrand. Riktigt gamla tallar har ofta brandljud.

Granen med sin tunna bark och långa krona överlever inte en skogsbrand :sad:

Granen är ett sekundärträdslag och tränger på lämplig mark, på sikt undan alla andra trädslag 8)

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#569264 Va tusan pratar vi skogsbrand nu? Nyss var det ju avverkning och borrar?

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569353
Mellberg skrev:Tror knappast att jag har så mycket fel herr "Sveakatten" :d

Ett råd i all välmening. I skogliga sammanhang brukar man relatera till 1 hektar. Du hänvisar till totalsiffror för ett bestånd.

Du har här 300 m3sk/ha, efter höggallringen finns 165 m3sk kvar. Bonitet 6,5, men en så kraftig höggallring sänker tillväxten med ca 50% de första 10 åren. Virkesförråd 165 + 35 = 200 m3sk/ha. För att åter ha 300 m3sk/ha får du räkna med att det tar minst 30 år. Du skall samtidigt ha en inväxtning på 7 träd ha/år och inga avgångar bland de större träden :-ss

Med ett vanligt trakthyggesbruk kan du räkna med en tillväxt på 8 m3sk/ha. Om 30 år har du en ungskog som håller ca 250 m3sk/ha :ymparty:


Det var inte dåligt, håller din skog 250m3 efter 30 år?
Vad har du normalt vid slutavverkning och vilken procent timmer o massa har du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569360 På den bonitet du har och med dagens bästa plantor hamnar du på 200 - 250 m3sk efter ca 30 år.

Timmerandelen varierar mellan 50 - 65 %. Denna är starkt kopplad till bonitet och rötfrekvens. Bonitet 4 - 5 är vanlig och i fjol gav en slutavverkning 400 m3f/ha :grin:

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569375 Ok, men har du skog som är 30 år och innehåller 250m3?
Jag är lite skeptisk på dessa siffror, är ju inte i närheten på fallen jag har.
Vad var det för träslag där du fick 400m3?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569378 Nej, jag har för låga boniteter, men 150 m3sk/ha är nog möjligt. Har i alla fall 50 årig tall som ligger runt 300 m3sk/ha.

Avverkningen var gran och laserskanningen låg 100 m3 för lågt :surp:

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569382 Låter väl rätt bra för tallen, hur mäter du den?
Granen, vilken ålder var det på den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569429 Data från laserskanning, och uppräkning av tillväxten. Sedan köttögat #:-s Planen är gammal ca 25 år. Jag vet att jag inte är något föredömme, så ta inte efter mig :oops:

Detta är bondskog, så åldern spänner över 90 - 130 år. Har ägt skiftet i drygt 30 år nu och endast plockat vindfällen och borregranar, innan slutavverkningen :d

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569493 Behöver nog lite hjälp igen.
Hugger jag fall får jag ca 830 fub (Tror jag)
Ca pris 450kr = 374000kr kan det stämma tack vare klent och massa?
Hugger jag ner till med 29 i bröst höjd, får jag ca 265 to ca pris 650kr = 172000kr.?
Efter 10 år hugger jag ca 143 to får ca 93000kr.( fortfarande dagens pris)
Fortsätter sedan på det viset.
Kan siffrorna stämma? #:-s

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).