Sågverk (mindre)

Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

26 inlägg 19604 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

4x4  
#543387
Arvid0 skrev:Jag har ett trak-met 600 standard. Ett polskbyggt Sågverk med överraskande bra komponenter (Siemens motor och relän mm) och kvalitet, rejält gods i ramen.
Har tidigare sågat med logosols ommärkta bandsågverk och solosåg.

Jag tror inte något bandsågverk är mer prisvärt än trak-met. Jag sonderade marknaden rätt rejält innan jag köpte mitt. Detta om man klarar sig utan support då de numer inte har en ÅF i Sverige. Kan hända att supporten funkar riktigt bra ändå, jag har inte behövt nyttja den.

Hydraulisk bandspänning och motorstyrd nivå-reglering som standard.

Har sågat 2-3 travar hittills och är väldigt nöjd.

Finns även i mobilt utförande så ta gärna och jämför, tror inte du blir missnöjd. Det enda skulle vara vikten i så fall.

http://www.trak-met.pl/sv/maszyny-do-tartakow


Vad fick du ge för sågen?
Den ser ju onekligen intressant ut!

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Arvid0  
#543461 49' + moms inklusive 2m förlängning, frakt och 10 blad.

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

majasally  
#569339 Ja då har man äntligen fått igång sågen, Logosols B751, som jag fick levererat i juli förra sommaren. Bestämde mig redan ifjol att vänta tills i år med att montera ihop den. Det var inte att tänka på att sätta den på båtvagnen.
Frågade Logosol hur länge det tar att montera ihop den o de sa typ effektivt på ca. 5 timmar. Nja håller inte med om det, jo kanske när man gjort ett par stycken så klarar man det på den tiden.
Har ställt upp den på grusplan tills jag bestämt var den gjutna plattan skall vara. Det är inte optimalt som det är nu eftersom man knuffar den lite fram o tebax o regnandet underminerar den.
Den första stocken som jag sågade skulle man inte kunna bygga en fågelholk av ens. [emoji28]
Sen gick det mycket bättre ganska snart o fick ett par stockar sågade första dagen.
Tänkte lägga in lite bilder men det verkar inte gå att göra... Undrar vad det beror på..

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

majasally  
#569346 Skall prova med bild.
Här är från första dagens montering. Bra beskrivning så det är inget att klaga på. Många bultar till rälsen o det gick på nån timme att göra.
Screenshot_20190603-205802.jpeg

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

majasally  
#569373 Summeringen av sågningen är att utan trailer så blir den kvar på gården. Alldeles för mycket jobb för att få den plant ute i skogen. Den väger också totalt ca 400 kg. Mycket nöjd med sågen i övrigt o kan gott rekommendera den.
använde i snitt 1 sågblad på 17-18 stockar. (våra dimensioner är lite mindre än era i söder.)

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571486 Kul att se! Skulle själv vilja ha ett sådant.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572279 Snart börjar du väl snegla på en hyvel åxå?

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

halvproffs  
#572317 Ser fint ut det där! Jag klöv upp 1×1" i byggsågen av gamla brädor första gången. Ska ju vara torra strön annars blir det lätt blå ränder där ströna ligger.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Vardon  
#572323 Och inte strö med bark kvar när man flyttat in virket då man får mjöl överallt

Avatar Fallback

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

majasally  
#572423 Slurfi
Ja, funderat har jag men det blir nog inte ännu. Får komma förbi o kolla på din nångång.
Halvproffs
Hade vart bra med den lösningen som du gjorde men det var sopslut med bräder. Sågade nya o försökte torka dem så gott det gick innan men får nog räkna med lite ränder.
Vardon
Precis, Har putsat bort all ev. bark som fanns med kniv o sopat allt på alla sidor innan stapling. Allt för att försöka undvika mögelsporer o mjöl

Användarvisningsbild

Re: Sågverk på trailer - Vilket ska man köpa?

Mangelu77  
#595375
Arvid0 skrev:49' + moms inklusive 2m förlängning, frakt och 10 blad.


Vilket kanonpris! :surp:
Finns en återförsäljare av detta sågverk i skellefteå, men betydligt dyrare http://www.bamseprodukter.se/?page_id=4166

Minns du vart du beställde ditt ifrån?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).