Öppna kategorin

Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

26 inlägg 5517 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

jan larsson  
#568830 HEJ

Skriv eller fråga här om sådant ni vet eller hört om.
skog, träd, skogsbruk, djur, insekter, beteende, nytt eller gammalt, mm.
för ni har säkert hört eller vet om saker som inte ingår i den vanliga läran om skog o dess invånare, mm. Jag är nyfiken och vill höra om det.

Och om ni med bestämdhet hävdar en sanning. Ha gärna belägg för den då.
Och snälla trät inte. För allt går inte att bestäma som sanning.

Detta blir spännande för jag anar stor variation.


Senast redigerad av jan larsson mån 03 jun 2019, 14:12, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

jan larsson  
#568831 Jag har sedan länge hört en siffra om en trädtopps hastighet mot marken vid fällning.
Jag nämner den inte än så får jag se om ni kommer fram till ungefär lika.

För att specifiera lite. Så ska det gälla en medellång normalväxt avverkningsmogen gran.
Det blev en fråga till för att veta utgångsläget. Vilken medellängd har en gran

   TS
Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Avslutat-02  
#568845
jan larsson skrev:Jag har sedan länge hört en siffra om en trädtopps hastighet mot marken vid fällning.
Jag nämner den inte än så får jag se om ni kommer fram till ungefär lika.

För att specifiera lite. Så ska det gälla en medellång normalväxt avverkningsmogen gran.
Det blev en fråga till för att veta utgångsläget. Vilken medellängd har en gran


Vilken medellängd en gran har måste väl bestämmas genom bla vilken bonitet beståndet har....🤔 Ålder? Diameter?

Bara för att ge ett svar: 200 km i timmen.

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Hema  
#568853 Nu gissar jag här, men drygt runt 30m, när de avverkas? Det ger iaf en fallsträcka/bana för toppen på 47,1m
1/4x(3,14x(2x30))

Så om det tar en sekund för trädet att nå backen, har vi en medelhastighet på 47,1m/s (x1,36 ger 64km/h), men nedslagshastigheten blir såklart betydligt högre.

Tycker 200km/h låter högt, men så långt ifrån är det kanske inte. 🤔

Tillägg: Ju större grönmassa (grot), desto mer kommer luften bromsa fallet. Kul o spåna hur som helst.

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

bgl  
#568860 Cirka 30km/h beroende på rismängden.
Jag fällde för ett par år sedan en 30m hög gran i kanten på en trädgård. När trädet började luta fick husägarens hustru se en ekorre som satt ca 20 m upp i trädet börja springa ner efter stammen. Fnatten hann ner samtidigt som trädet mjuklandade på sina grenar. Då hade han uppnått sin förmodade toppfart , tog de sista sprången när trädet var nästan horisontellt och landade nästan 10 m från stubben! Troligen tangerat längdhoppsrekord för en ekorre!
Han kunde alltså springa 20 m mellan grenarna på stammen på samma tid som det tog för trädet att falla.

Användarvisningsbild

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Bax  
#569237 @Hema , man gångrar med 3,6, inte 1,36.
47,1m/s x 3,6= 169,56 km/h.
1,36 används när man räknar om Watt till hästkrafter. 4kW x 1,36 = 5,5hp. (avrundat)

Så jag svarar också ca 200 knyck vid nedslaget.

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Avslutat-02  
#569239 Herre jäklar att ni kan räkna, på dessa sätt.
Själv tänker jag ut ungefär och svarar det som känns bra.

Väldigt imponerad av er... :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Hema  
#569266
Bax skrev:Hema , man gångrar med 3,6, inte 1,36.
47,1m/s x 3,6= 169,56 km/h.
1,36 används när man räknar om Watt till hästkrafter. 4kW x 1,36 = 5,5hp. (avrundat)

Så jag svarar också ca 200 knyck vid nedslaget.

Tack, jag vet inte vad jag tänkte på. :)

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

jan larsson  
#569271
vinterrojarn skrev:
Vilken medellängd en gran har måste väl bestämmas genom bla vilken bonitet beståndet har....🤔 Ålder? Diameter?

Bara för att ge ett svar: 200 km i timmen.


Gick lite fort med medellängden där väl. Medel är medel. Och just här bestämer vi nu för enkelhetens skull att det är 30 m.

Jag är ingen hejare på matte. Och kan inte ge ett korrekt svar.

Men om vi tänker logiskt.
Trädtoppen startar ju från noll. Och att toppen då ska ha nått en hastighet av ca. 200 km/t på en sträcka av ca. 47.1 m. Skulle väl ge en acceleration som får en dragracingtid att verka blek.

Den hastighet jag hört på olika håll några gånger är ca. 70 km/t. om det stämmer vet jag inte.

Nu blir jag riktigt på hal is.
Men blir det inte något med A Einsteins teori (eller om det var någon annan). Om densitet, volym, fall och acceleration.

Vilket är tyngst? Ett kilo bly eller ett kilo bommul. Och vilket faller snabbast ?.

Hur som erat tänk är intressant. Och kanske kommer någon med formler som vi flesta inte förstår. Och ger oss "rätt" svar.

Fortsätt med inlägg.
för ni har säkert hört eller vet om saker som inte ingår i den vanliga läran om skog o dess invånare. Jag är nyfiken och vill höra om det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Mellberg  
#569272 Ca 10 meter i sekunden vilket blir 35 - 45 km/tim 8)

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

axwell  
#569274 Nu är jag ev ute hal is men: Har för mig att fritt fallande föremål i vakuum accelererar med 9,81 m/s.

Tvivlar därför starkt på nedslaghastighet över 50 kmh.

En torraka däremot borde nå den dubbla hastigheten.

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

torbjorn_2150  
#569280 9.81 m/s2. dvs efter 1 sek 9.81 m/s efter 2 sek 9.81x4 m/s o.s.v. Men dett är som sagt i vacuum. I luft blir det ju stor skilnad på en blykula, och en fjäder med samma vikt.....

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569281 Frågan är vad som händer här, för toppen rör sig ju inte rakt nedåt, utan åt sidan i en cirkelbåge...

Användarvisningsbild

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Brozzlaren  
#569284 Det måste bli olika på varje gran, ingen är ju identisk. Antalet grenar, hur täta dom är, kottar i toppen. Måste vara omöjligt att räkna ut nedslagshastigheten, men skulle jag gissa får det bli 65km i timmen.

Avatar Fallback

Re: Onödigt vetande som berör skog, skogsbruk. Djur, mm.

Avslutat-02  
#569286 "Vilket är tyngst? Ett kilo bly eller ett kilo bommul."

släpp det på tårna så får du se...... =)) =)) =)) :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).