Skogsnyheter

SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

48 inlägg 7258 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Fredrik Reuter  
#569234 Skogskoncernen SCA meddelar precis att de köpt 10.000 hektar skog i Estland, detta till en köpeskilling om 420 miljoner kronor. Köpet sker genom att SCA köper 100% av aktierna i bolaget Forestum Group AB. Skogen finns på öarna Dagö och Ösel och virkesförrådet uppgår till 1,3 miljoner kubikmeter.

Läs mer: https://www.sca.com/sv/om-oss/Investera ... i-estland/

SCA (och Nordiska skogsbolag i allmänhet) är i köpartagen i baltländerna, tidigare annonserades att SCA köper 10 000 hektar i Lettland



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#569235 Jaha, är detta ännu ett sätt att hålla nere virkespriserna i Sverige?

Det är klart skogen växer som tusan där borta...🤔🤔

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Fredrik Reuter  
#569236 Köpet innebär att SCA betalar 323 kr/m3sk för skogen i Estland. Halva priset mot vissa skogsfastigheter i Sverige med samma bonitet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Fredrik Reuter  
#569238
vinterrojarn skrev:Jaha, är detta ännu ett sätt att hålla nere virkespriserna i Sverige?


Tja, det kan man nog anta.
Personligen tror jag att de känner sig tvingade till att köpa på sig stående råvara eftersom de investerar så hårt i massabruk. Med de investeringar som nu gjorts så exponerar de sig om råvaruleverantörerna (skogsägarna) lokalt skulle få för sig att hålla igen på avverkningarna. För att hålla tvåsiffriga vinstmarginaler (som börsen vill) så kan man då jämna ut genom att avverka hårt på egen skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#569241 Vad jag tänker är ju detta: varje onsdag och fredag kommer det båtar i Från Riga till Vallvik, lastade med 1000 kbm barrmassa och 3000 kbm med barrflis i varje lass.
Nu fick jag höra att stora Enso har ställt 2 av sina avverknings grupper häromkring på obestämd tid.
Virkesköparen har lön, men får inte köpa in för tillfället.

Luktar detta inte lite illa, då man går och köper skog där borta? Nu var detta över stora Enso, men kan en så kan väl en annan?

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Fredrik Reuter  
#569245 Ja, det är ju ett klassiskt sätt att hålla ner bulkpriset, man köper dyrt på marginalen och behöver inte yppa ett ord om att man behöver virke. Men det kan man nog inte belasta skogsbolagen för, de driver sina företag och gör affärer med andra företag (skogsägarna) och försöker givetvis göra så mycket vinst det bara går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

rokon  
#569247
vinterrojarn skrev:Vad jag tänker är ju detta: varje onsdag och fredag kommer det båtar i Från Riga till Vallvik, lastade med 1000 kbm barrmassa och 3000 kbm med barrflis i varje lass.
Nu fick jag höra att stora Enso har ställt 2 av sina avverknings grupper häromkring på obestämd tid.
Virkesköparen har lön, men får inte köpa in för tillfället.

Luktar detta inte lite illa, då man går och köper skog där borta? Nu var detta över stora Enso, men kan en så kan väl en annan?

Luktar illa? Fick lära mig redan som barn när vi med bil passerade trakter med en massa fabrik , det luktar pengar, inte i en nedsättande ton.
Historien med import av råvara för massaindustrin låg redan i planeringen när som exempelvisvis Wallenbergsfären gav sig in i branschen, de startade Baltiska trävarubolaget med avsikt att importera billig massaved från Ryssland.

Det som fick dem på andra tankar var den ryska revolutionen varvid de i stället började köpa in skogsmark i norra Sverige bland annat här på trakten i Norrbotten där jag bor. Nu har det kommunistiska systemet i öst gått i graven så helt logiskt att detta med inköp i öst nu tar fart.

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#569248 Javisst är det så, och ingen tror jag har något emot detta heller, det enda som jag invänder mig emot är att åtminstone på detta forum så har det varit en enorm prisskillnad på öst virke och vårat vid försäljning. Vi i Sverige verkar ha fått väldigt dåligt betalt för våran råvara.

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Camaro1969  
#569273 jag tänkte att detta var en gammal nyhet, de har ju redan berättat avsikten att köpa 10000 hektar i lettland, av latvian forest.

men såg nu det var estland.. och det var ju ett helt annat köp.

20000 hektar där i baltikum... kan ju va bra=)

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#569279 Vi hoppas, men som cynisk och konspiratoriskt så tror jag detta är oss de sämre.....men jag har gärna fel.

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Contårta  
#569365
vinterrojarn skrev:Nu fick jag höra att stora Enso har ställt 2 av sina avverknings grupper häromkring på obestämd tid.
Virkesköparen har lön, men får inte köpa in för tillfället.


De måste ju stå om industrierna har fullt på sina lager...

Avatar Fallback

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Avslutat-02  
#569367 Ja, absolut min fundering var mera av den sorten, vad kommer detta att nedbringa?

Ännu sämre priser? Japp.
En ostabil framtid? Troligen.

Att ställa två grupper så pass tidigt, och dessutom ha en köpare hemma på obestämd tid, är en farlig utsikt för vad som komma skall.

Jag må vara cynisk, men lågkonjunktur är på väg med tunga och hårda steg.....

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Fredrik Reuter  
#573177 Nu köper SCA 10.000 hektar till i Lettland.

SCA förvärvar huvuddelen av Sundin Mezs SIA av det svenska onoterade bolaget Livland Skog AB. Sundin Mezs SIA äger skogs- och marktillgångar i Lettland. Köpeskillingen uppgick till cirka 260 miljoner kronor, 24,2 miljoner Euro, på skuldfri bas.

Förvärvet omfattar cirka 9 600 hektar, varav 8 500 är skogsmark. Den stående virkesvolymen är 900 000 kubikmeter.

SCA har tidigare i år förvärvat 10 000 hektar skog i Lettland och 10 000 i Estland.

- Baltikum är en del av vår råvarubas, säger Jonas Mårtensson, affärsområdeschef Skog. Vi är sedan länge verksamma som virkesköpare i området och en egen skogsresurs stärker vår verksamhet i regionen.

Affären beräknas vara avslutad i mitten av tredje kvartalet.


Läs mer: https://www.sca.com/sv/om-oss/Investera ... -lettland/

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Camaro1969  
#573179 se där ja... snart sänks priset på virke här hemma =)

Användarvisningsbild

Re: SCA köper 10.000 hektar skog i Estland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573225
Camaro1969 skrev:se där ja... snart sänks priset på virke här hemma =)

Ja vist är det helt åt helvete. 30 000 ha som säkert ger 90 000-110 000 fub om året i extra volym. Även om allt är prima barrved vilket jag tvivlar då de har mycket björk och gråal i dessa länder. Så ger detta Örstrand med deras nya linje som tuggar i sig ca 9 000 fub om dagen ett tillskott på nästan tio dar. 🙄


Så det påverkar nog en hundring fubben om man vill räkna på det. 😂😂

OBS detta är ironi för er som tror att dessa inköp påverkar priset på hemma plan. Men dessa volymer är viktiga när det kniper. Väder och vägar påverkar mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).