Tänkte försöka hitta en sån för låga moment om det går, jag har en modern klick-nyckel men använder inte den för jag upplever den som ojämn. En sån där gammal nyckel är lätt att kontrollera och visar alltid samma moment
meknisse skrev:Den heter kort och gott "momentnyckel med visare"
Pabene skrev:När skruvförband ska dras med ett visst moment är friktion den största felkällan. I tråden före denna handlar det om smörjfett. Om skruvar/muttrar dras helt torra, utan någon smörjning av gängorna, erhålls ett resultat. Om samma skruvar smörjs med tex motorolja erhålls ett helt annat resultat. Om samma skruvgängor skulle smörjas med MoS2-fett, såsom Molycote och liknande, blir friktionen i gängan så mycket mindre att skruven sannolikt brister av det värde du läser på momentnyckeln. I verkstadsmanualen för Triumph Tiger årsm 1955, skulle vevstaksöverfallens muttrar/skruvar dras så att de förlängdes 0,17 mm av åtdragningen, vilket skulle mätas med mikrometer. Senare i livet har jag lärt mig att det är den bästa metoden för att erhålla ett säkert/bästa resultat. (Skruvens förlängning måste givetvis beräknas för varje fall).
meknisse skrev:Pabene skrev:När skruvförband ska dras med ett visst moment är friktion den största felkällan. I tråden före denna handlar det om smörjfett. Om skruvar/muttrar dras helt torra, utan någon smörjning av gängorna, erhålls ett resultat. Om samma skruvar smörjs med tex motorolja erhålls ett helt annat resultat. Om samma skruvgängor skulle smörjas med MoS2-fett, såsom Molycote och liknande, blir friktionen i gängan så mycket mindre att skruven sannolikt brister av det värde du läser på momentnyckeln. I verkstadsmanualen för Triumph Tiger årsm 1955, skulle vevstaksöverfallens muttrar/skruvar dras så att de förlängdes 0,17 mm av åtdragningen, vilket skulle mätas med mikrometer. Senare i livet har jag lärt mig att det är den bästa metoden för att erhålla ett säkert/bästa resultat. (Skruvens förlängning måste givetvis beräknas för varje fall).
Jättebra metod, om man jobbar på nasa. Annars räcker det med olja. Om det är noga, så är det ofta angivet i en verkstadsmanual. I tex John deeres manual för 6068 motorer står det att topplockets skruvar ska doppas hela i motorolja, ej av multigradetyp, innan det får rinna av och monteras. Sedan dras bultarna först till ett angivet moment, sedan vinkeldragning i två steg.