Gallring

AD-blue som Rotstop?

9 inlägg 5911 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

AD-blue som Rotstop?

bård  
#568961 Er det noen som har erfaring med ad-blue som erstatning for rotstopp.
Tenker da på virkning mot råte,problemer med rust eller andre problem.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: AD-blue som Rotstop?

Fredrik Reuter  
#568982 Menar du att ersätta rotstop med AdBlue i skördaren?
Jag vet inte, men spontant borde det fungera både i maskinen och som effekt på stubbarna.
Intressant!

Användarvisningsbild

Re: AD-blue som Rotstop?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568986 Jag tror att detta har varit uppe för diskussion innan, men då någon som gått och manuellhuggit och ville ha något som var snabbt och smidigt att använda, och billigare än rotstopp.

Tror dock inte jag sett att någon provat och kan redogöra för resultat....

Användarvisningsbild

Re: AD-blue som Rotstop?

Fredrik Reuter  
#568988 En tankevurpa av mig.
Att bara ersätta Rotstop med AdBlue är högst troligt att be om att grejerna kommer rosta ... fort.

Jag kan ha fel men vill minnas att det finns någon avhandling om att Urea (AdBlue) är mycket effektivare vid rotrötebehandling än Rotstop. Nackdelen är att allt som kan rosta, rostar. Fort.

Användarvisningsbild

Re: AD-blue som Rotstop?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568992 Om det du säger stämmer så är det alltså en bra ide att hälla Adblue i en plastsprayflaska och dutta på lite på varje stubbe när man är och manuellhugger i varmt väder....

Användarvisningsbild

Re: AD-blue som Rotstop?

Höglandserik  
#569029 Jag jobbade på SLU med att manuellgallra ett ganskogsförsök för några sommrar sen. Vi sprayade Ad-blue på alla stubbarna efter instruktioner från forskningsledaren, vi hade plastsprayflaskor i bältet. Lite karamellfärg tror jag vi hade i också för att se var vi sprayat.

Tror att detta var uppe till diskussion i tidningen skogen och då hävdade någon att det inte funkade. Skulle vara kul att få klarhet i detta en gång för alla.

Användarvisningsbild

Re: AD-blue som Rotstop?

Traktordave  
#569069 Så här svarar man på skogssverige.se:
https://www.skogssverige.se/kan-adblue- ... ot-rotrota
(Fungerar mot rotröta men ej godkänt användningsområde)

Avatar Fallback

Re: AD-blue som Rotstop?

bård  
#569087 Har tengt å prøve det på hoggeren. Synes prisen på rotstop har blitt veldig høy.

   TS
Avatar Fallback

Re: AD-blue som Rotstop?

Hanatorp  
#569134 Jag har Ad-blue tillgängligt när jag förstagallrar manuellt för att förhindra att rotröta sprider sig. Jag har en smal pensel med vinkel som jag penslar med på snittet och har vätskan i en burk. Det löner sig nog bara i bestånd som har lite rotröta. Hur det fungerar maskinellt har jag ingen aning.
Vid äldre gallring eller kubbsortiment brukar jag bara avverka när det är 0 grader eller lägre och då anväder jag inte Ad-blue.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).