Avverkning (slutavverkning)

Prissättning gällande röjning åt elbolag

55 inlägg 10333 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568820 Den största skogsvårds firman här avlönar sin bästa röjare, ca 24.000 kr i månaden, han har 25 år i yrket.

Lågt eller inte, men där ligger lönen ungefär.

Sedan vad du tar ut själv som företagare är ju lite skillnad, då du inte bara jobbar med skogsvården utan även admin,hämta grejer mm det är ju mer arbete och mera arbetade timmar, och ger om man går efter timmar högre lön.

Men visst håller jag med att vid det läget är 30.000 kr helt rätt.

Men långt ifrån alla får ut detta.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

röjar kalle  
#568940 Du skall inte under några omständigheter debitera under 500 kr i timmen + moms.Annars är det bättre hitta annat jobb välgörenhet det håller frälsis på med.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Beavern  
#568955 Börjar på någotvisförstå att det kryllar utav utländsk arbetskraft ute i våra skogar. Rätta mig om jag har fel. Tar jag ut 200kr/tim i lön och jobbar 150tim/mån. Så är lönekostnaden 340kr/tim. Alltså allt över 340kr/tim går till utrustning och utbildning. Tar jag ut 450kr/tim så har jag alltså 110kr/tim kvar att ytbilda mig och köpa utrustning för. Då har jag 30.000kr/mån i lön (även satt av för semester, och sjuklön så jag kan vara sjuk med lön) samt 16500kr att spendera på utbildning/material varje månad. Kom då ihåg att då har jag bara debiterat 150tim oxå. Har 26tim till vård av utrustning och administration. Nu tar jag förgivet att bilen debiteras utanför timpengen.
Stack jag ut hakan för långt nu? [emoji51][emoji8]

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568956 Nä,då det är helt riktigt. Jag började tycka att vissa summor i timmen, var väldigt svåra att fakturera, men en fundering är vad vi pratar om för jobb? Eller tänker ni er en summa för allt i timmen?

Jag specar hellre upp röjning för sig och huggning för sig.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Beavern  
#568960 Ja, i min bok bör huggning vara dyrare än röjning.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568967
Beavern skrev:Ja, i min bok bör huggning vara dyrare än röjning.


Precis....

Men det verkar vara så att det ska vara ett pris på allt.

Frågan jag får då är, vad fakturerar det bolaget nätbolaget?

Man kan ju inte få mer än det.
Sen vill väl de tjäna en 150 kr i timmen på trådstartaren......?

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568978
röjar kalle skrev:Du skall inte under några omständigheter debitera under 500 kr i timmen + moms.Annars är det bättre hitta annat jobb välgörenhet det håller frälsis på med.


Så du fakturerar dina skogsvårds kunder minst 500 kr i timmen vid röjning? Plantering?

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Beavern  
#568980 Sen vill väl de tjäna en 150 kr i timmen på trådstartaren......?[/quote]

Mmm de är ju huvudentreprenörens levebröd. 150kr/tim är nog i underkant. Har svårt att tro att huvudentreprenören bara byter pengar med ledningsägaren.

Önskan vore ju att skogsjobb i stort blev mer högstatus och bättre betalt. Dock ser verkligheten inte sådan ut.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568983 Nä men om vi då leker lite med verkligheten.

500 kr i timmen ska våran vän ha.
Sedan ska huvudentreprenören tjäna ca 300 kr säger vi i timmen med admin och allt.

Då måste de fakturera minst 800-900 kr i timmen.

Då ligger den ersättningen på samma som jag lejer en gallring skördare här.

Det är inte hållbart eller verkligt.
Men den som vill får gärna försöka, så fortsätter jag att stångas med privata som knappt betalar 350 kr i timmen. Och ska du dessutom ha betalt för bilen utanför detta, lycka till. De finns ett få tal, men det är ett få tal.
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 02 jun 2019, 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

TrioBrake  
#568984 Så vad bör man ligga på när det kommer till huggning då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568993 Jag har tagit 500 kr i timmen. Men det är jag det och det är där en marknad knappt finns.....

Men runt 500-700 kr skulle jag kunna tänka mig.

Men då gäller det att det händer saker om dagarna. Annars är skördare mer kostnadseffektivt.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

röjar kalle  
#569013
vinterrojarn skrev:
röjar kalle skrev:Du skall inte under några omständigheter debitera under 500 kr i timmen + moms.Annars är det bättre hitta annat jobb välgörenhet det håller frälsis på med.


Så du fakturerar dina skogsvårds kunder minst 500 kr i timmen vid röjning? Plantering?
Det var många år sen jag jobbade med skogsvård.Håller bara på med svåra trädfällning ar bättre lönsamhet i sån verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#569016 Ja, där håller jag med fullständigt.
Det är inget vidare inom skogsvårds branschen, tyvärr.

Ja, då ska man ha bra betalt, vid sådana jobb.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

röjar kalle  
#569018 Sen är det triobrake skall hålla på med är avancerad trädfällning efter kraftledningar bland hus säkert också.Han skall ha utbildning och utrustning för ändamålet då är inte 500 kr i timmen plus moms något över pris.Det är ingen skogsröjning det är frågan om långt ute i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

anersimyra  
#569019
Beavern skrev:Börjar på någotvisförstå att det kryllar utav utländsk arbetskraft ute i våra skogar. Rätta mig om jag har fel. Tar jag ut 200kr/tim i lön och jobbar 150tim/mån. Så är lönekostnaden 340kr/tim. Alltså allt över 340kr/tim går till utrustning och utbildning. Tar jag ut 450kr/tim så har jag alltså 110kr/tim kvar att ytbilda mig och köpa utrustning för. Då har jag 30.000kr/mån i lön (även satt av för semester, och sjuklön så jag kan vara sjuk med lön) samt 16500kr att spendera på utbildning/material varje månad. Kom då ihåg att då har jag bara debiterat 150tim oxå. Har 26tim till vård av utrustning och administration. Nu tar jag förgivet att bilen debiteras utanför timpengen.
Stack jag ut hakan för långt nu? [emoji51][emoji8]

Utöver lönekostnaden så har du som sagt övriga kostnader som ska täckas. Utbildning och materiel är i sammanhanget en försvinnande liten del av de fasta kostnaderna, har man egen gård/fastighet så slipper man allra troligast kostnader för garage och lokaler, men det är ” oändligt ” mycket mer som dessa 16.500:- kronorna ska räcka till.. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).