Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Räkne exempel.

192 inlägg 51354 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Räkne exempel.

sveakatten  
#568924 Har ett område som ser ut så här.
1559418278_20190601_213954.jpg

Bröst höjd, antal och kubik.
Jag funderar på att hugga ner det till 25-27 i bröst höjd och låta resten vara.
Då kan jag förhoppningsvis komma till baka och göra lika om 10 år och få ut ca200 m3.
Och försätta på det viset framåt, om skogen står kvar.
Borde inte det vara vettigt för en som hugger och kör själv, istället för att få så mycket massa, om jag skulle göra ett fall?
Och slippa plantering, röjning och gallring ( det mesta åtminstone) :d



   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

alias  
#568928
sveakatten skrev:Har ett område som ser ut så här.
1559418278_20190601_213954.jpg

Bröst höjd, antal och kubik.
Jag funderar på att hugga ner det till 25-27 i bröst höjd och låta resten vara.
Då kan jag förhoppningsvis komma till baka och göra lika om 10 år och få ut ca200 m3.
Och försätta på det viset framåt, om skogen står kvar.
Borde inte det vara vettigt för en som hugger och kör själv, istället för att få så mycket massa, om jag skulle göra ett fall?
Och slippa plantering, röjning och gallring ( det mesta åtminstone) :d


I mina öron så låter det här som ett högriskprojekt. Du utgår från drygt 1000 m3sk (på hur stor yta?) och ca 3500 stammar (om jag har räknat rätt) och har tänkt att ta ut ca 45 % av volymen fördelat på ca 550 stammar.

Med ett uttag på ca 45 % i form av höggallring av äldre skog så låter det som att bjuda in både storm och insekter, samtidigt som du sannolikt sänker den löpande tillväxten högst väsentligt (hur hög är den löpande tillväxten idag enligt t.ex. skogsbruksplan eller annan skattning?).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#568929
sveakatten skrev:Har ett område som ser ut så här.
1559418278_20190601_213954.jpg

Bröst höjd, antal och kubik.
Jag funderar på att hugga ner det till 25-27 i bröst höjd och låta resten vara.
Då kan jag förhoppningsvis komma till baka och göra lika om 10 år och få ut ca200 m3.
Och försätta på det viset framåt, om skogen står kvar.
Borde inte det vara vettigt för en som hugger och kör själv, istället för att få så mycket massa, om jag skulle göra ett fall?
Och slippa plantering, röjning och gallring ( det mesta åtminstone) :d


Tjenare 🐈....

Jag har en liten fundering: eller kanske fler vi får se. Men vad är det för trädslag vi diskuterar? Är det gran? Nä, gör på annat sätt.
Är det tall? Ja, men då är det inte så dumt..🤔.

Eller är det blandat? Det går sisådär, med granen iallafall.

Jag tar en öl till och tänker på detta lite grann, trevlig kväll 👍

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#568953
alias skrev:
sveakatten skrev:Har ett område som ser ut så här.
1559418278_20190601_213954.jpg

Bröst höjd, antal och kubik.
Jag funderar på att hugga ner det till 25-27 i bröst höjd och låta resten vara.
Då kan jag förhoppningsvis komma till baka och göra lika om 10 år och få ut ca200 m3.
Och försätta på det viset framåt, om skogen står kvar.
Borde inte det vara vettigt för en som hugger och kör själv, istället för att få så mycket massa, om jag skulle göra ett fall?
Och slippa plantering, röjning och gallring ( det mesta åtminstone) :d


I mina öron så låter det här som ett högriskprojekt. Du utgår från drygt 1000 m3sk (på hur stor yta?) och ca 3500 stammar (om jag har räknat rätt) och har tänkt att ta ut ca 45 % av volymen fördelat på ca 550 stammar.

Med ett uttag på ca 45 % i form av höggallring av äldre skog så låter det som att bjuda in både storm och insekter, samtidigt som du sannolikt sänker den löpande tillväxten högst väsentligt (hur hög är den löpande tillväxten idag enligt t.ex. skogsbruksplan eller annan skattning?).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Ja, det är kanske för mycket att ta ut direkt.
Området är ca 3.5Ha.
Blandat tall o gran, skulle gissa 30- 70 på tall o gran.
Bonitet tror jag var ca 6.5 enligt plan.
Jag tycker det är synd att kasta bort ca 1000 träd som är under 9cm i bröst höjd, blir ju knappt massa av dom.
Tappar ju en massa år där.
Likaså dom under 25, blir väl nästan 40%massa av dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#568957 Jag funderade lite till igår.

Och egentligen vad är det värsta som kan hända? Beståndet blåser omkull?

Ja, men avverka och lägg in en anmälan om avverkning i fall att.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

JensSkoog  
#568968 Det du har är ju faktiskt en fullskiktad skog, om jag inte är ute å cycklar totalt.
Skulle ju vara intressant om du gör som du planerar, och senn om tio år
gör en värdering av hur lönt det var.
Men, enligt alt jag har läst här på Skogsforum, så vil du förlora i tillväxt. :???:

Håller med dig till 100 i att det känns illa att "kasta bort" 1000
träd även om dom bara är plockpinn. :cry:

Skulle vara intressant att göra en visit om några år och se hur det
gått om du följer din urspringliga plan, @Sveakatten :grin:

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#568973 Du måste göra en anmälan om föryngringsavverkning, annars bryter du mot lagen :-ss Vad säger ev rågrannar, om du startar upp en borreodling #:-s Dimensionshuggning är förbjudet enligt lag :mrgreen:

Gör så här i stället \:d/

Börja med att röja bort allt som inte ger en massavedsbit :surp:

Nu har du tre alternativ som jag ser det :d

1. Ett kalhygge, markberedning och plantering med turbogranplantor 2100 st/ha. Tillväxten ökar med ca 25%

2. Ett kalhygge, men du lämnar fröträd av tall ca 150 - 200 st. Markberedning plantering av gran ca 1700 st/ha . Du får
ett inslag av ca 30% tall i det framtida beståndet. Tillväxten ökar med ca 15%

3. Du hugger bort alla träd som ger 1 massabit och inväntar bättre priser. Sen är det bara att välja alternativ 1 eller
två :-bd

Enkelt eller hur 8)

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

isteskog  
#568994 Dimensionshuggning är tillåten så länge du inte kommer under §10-kurvan. Gäller som Lars L brukar säga: Du måste ha tillräckligt mycket stammar i de klenare dimensionerna och inte göra för stort uttag bland de grova träden. Hör med Lars L så får du goda råd när det gäller blädning! Lycka till! 🌲

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569037 Ja, han hinner kanske skriva färdigt boken tills det är dags. :-bd :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569099
Mellberg skrev:Du måste göra en anmälan om föryngringsavverkning, annars bryter du mot lagen :-ss Vad säger ev rågrannar, om du startar upp en borreodling #:-s Dimensionshuggning är förbjudet enligt lag :mrgreen:

Gör så här i stället \:d/

Börja med att röja bort allt som inte ger en massavedsbit :surp:

Nu har du tre alternativ som jag ser det :d

1. Ett kalhygge, markberedning och plantering med turbogranplantor 2100 st/ha. Tillväxten ökar med ca 25%

2. Ett kalhygge, men du lämnar fröträd av tall ca 150 - 200 st. Markberedning plantering av gran ca 1700 st/ha . Du får
ett inslag av ca 30% tall i det framtida beståndet. Tillväxten ökar med ca 15%

3. Du hugger bort alla träd som ger 1 massabit och inväntar bättre priser. Sen är det bara att välja alternativ 1 eller
två :-bd

Enkelt eller hur 8)

Blev inte många rätt där Mellberg :d
Du börjar låta som en Ulf1 fast åt andra hållet =)) .

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#569104 =)) =)) Då är det ju iallafall positivt... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

svampbob  
#569106
isteskog skrev:Dimensionshuggning är tillåten så länge du inte kommer under §10-kurvan. Gäller som Lars L brukar säga: Du måste ha tillräckligt mycket stammar i de klenare dimensionerna och inte göra för stort uttag bland de grova träden. Hör med Lars L så får du goda råd när det gäller blädning! Lycka till! 🌲


Jag vill minnas att Lars för ett tag sedan redovisade ett försök som visade vid vilken grundyta som tall slutade självföryngra. Tror det var kring 12-14 m2. Om man räknar om det till medelhöjd och lägsta tillåtet virkesförråd så borde det gå att få fram den högsta medelhöjden där man håller sig inom lagen och samtidigt kan själv föryngra tall. Jag bortser från alternativet fröträdsställning.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#569207 ["JensSkoog"]Det du har är ju faktiskt en fullskiktad skog, om jag inte är ute å cycklar totalt.
Skulle ju vara intressant om du gör som du planerar, och senn om tio år
gör en värdering av hur lönt det var.
Men, enligt alt jag har läst här på Skogsforum, så vil du förlora i tillväxt. :???:

Håller med dig till 100 i att det känns illa att "kasta bort" 1000
träd även om dom bara är plockpinn. :cry:

Skulle vara intressant att göra en visit om några år och se hur det
gått om du följer din urspringliga plan, Sveakatten :grin:[/quote]



Nja, förlorar i tillväxt, är jag lite tveksam till.
Om du läser "Jämförelse trakt och blädning" så ser du att blädningen ligger kring 600-700m3 på Lars försöksruta på 100 år, du ser ju också att kalhuggningen dom gjorde först var på 213m3,(alltså vad normal slutavverkning ger) Lars tror ju på 530m3 med dom nya plantorna, men det är jag tveksam till efter att ha sett skogen där uppe.
Att blädningen har blivit nervärderad, tror jag beror på att dom som gjort försöken förut har legat alldeles för lågt på kvarvarande skog.( kring 60-80m3)
Varför detta inte kommer fram vet jag inte, kan ju vara för kort tid som Lars försök varat, men han kanske tar med det i boken han skriver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

Avslutat-02  
#569233 Att du skulle förlora i tillväxt tror jag inte ett dugg på.

Men vänta och se vad Lars skriver om du vill ha det på papper.

Använd ditt eget huvud och gör det som känns bra, jag tror då iallafall på din idé.
Kör på. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#569240 Tror knappast att jag har så mycket fel herr "Sveakatten" :d

Ett råd i all välmening. I skogliga sammanhang brukar man relatera till 1 hektar. Du hänvisar till totalsiffror för ett bestånd.

Du har här 300 m3sk/ha, efter höggallringen finns 165 m3sk kvar. Bonitet 6,5, men en så kraftig höggallring sänker tillväxten med ca 50% de första 10 åren. Virkesförråd 165 + 35 = 200 m3sk/ha. För att åter ha 300 m3sk/ha får du räkna med att det tar minst 30 år. Du skall samtidigt ha en inväxtning på 7 träd ha/år och inga avgångar bland de större träden :-ss

Med ett vanligt trakthyggesbruk kan du räkna med en tillväxt på 8 m3sk/ha. Om 30 år har du en ungskog som håller ca 250 m3sk/ha :ymparty:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).