Avverkning (slutavverkning)

Prissättning gällande röjning åt elbolag

55 inlägg 10344 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prissättning gällande röjning åt elbolag

TrioBrake  
#568727 Hej hej!
Osäker om tråden hamnade rätt... Isåfall får mod flytta den.

Då det ser ut som att jag kommer inleda ett samarbete med det lokala elbolaget där jag erbjuder röjning vid deras ledningar samt trädfällning. Så undrar jag lite angående prissättning osv. Jag har en tanke om att erbjuda dom jourjobb dessutom, om man föreställer sig TEX att ett träd faller på ledningen en söndag kväll så ska dom kunna ringa mig och få trädet upparbetat.

Så ni som har erfarenhet vad är en rimlig timkostnad för "Normala arbetstider där man röjer och fäller" men också "Jourjobb"



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Fredrik Reuter  
#568733 Hej,
Det är företag då gissar jag (som fakturerar elbolaget)?

Priset per timme beror mycket på dina egna förutsättningar och förhandlingskraft, men jourtillägg så har jag får några år sedan hört tillägg på 240%, vet inte hur det lirar med dagens nivåer.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

TrioBrake  
#568736 Det är jag som är företaget som fakturerar ett annat företag som har ett rullande kontrakt med elbolaget :)

Edit: Jag står för maskiner såsom motorsåg, röjsåg bensin osv

   TS
Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568743 Normal timtaxa, ca 350-400 kr exklusive moms i timmen. Vid röjning.

Trädfällning, alla kort/behörigheter så ca 450-500 kr exklusive moms i timmen.

Gör en kalkyl och kolla lite......

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

anersimyra  
#568759 Minst 450 exkl moms bör man ligga på om man tänker sig att ta ut en vettig lön..🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Bax  
#568766 Ja, har du alla kort och behörigheter samt ESA för att kunna göra kopplingar så bör du ligga där.
Men detta är ju inte ett ensamarbete så du kanske följer en utbildad montör (?)

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Contårta  
#568768
anersimyra skrev:Minst 450 exkl moms bör man ligga på om man tänker sig att ta ut en vettig lön..🤑🤑🤑


Är inte det lite i överkant? Eller hur stor lön tycker du är vettig per månad?

Som någon annan skrev, cirka 400 kr med ESA, grönt kort osv. Det är ca 50-lappen över vad du får en röjare för här i Mellansverige.

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568775 Frågan över lönen är väl inte det man först tänker på, utan hur mycket är det möjligt att fakturera?

Jag plockar ut 350 kr exklusive moms i timmen för röjning av kund.

För övrigt arbete, 450 kr exklusive moms i timmen.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568778 ja frågan är ju vad man kan fakturera...

En erfaren röjare med väldigt hög produktivitet bör en kund vara nöjd ifall den bara behöver betala 400 kr/h för
En oerfaren röjare för 340 kr/h lär kunden inte vara lika nöjd över, då den erfarna röjaren för 400 kr/h hinner det dubbla per arbetsdag...

Vet inte om det är stor konkurrens inom jobben på de mindre kraftledningarna men torde inte vara speciellt hög och därmed borde möjligheterna till en helt okej timlön finnas...

Jobbar du dock som underentreprenör vill säkert mellanhanden ha en liten andel också vilket kan leda till rätt höga timlöner... (men men nätägarna är duktiga på att ta betalt så nog har de flesta råd :o )

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

TrioBrake  
#568781 Olika bud, som vanligt #:-s
Min tanke är att man ska fakturera kunden samma summa oavsett om jag röjer eller fäller träd vid ledningen. Vilket jag iallafall tror att vi alla tjänar på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568784
TrioBrake skrev:Olika bud, som vanligt #:-s
Min tanke är att man ska fakturera kunden samma summa oavsett om jag röjer eller fäller träd vid ledningen. Vilket jag iallafall tror att vi alla tjänar på?


Man kan ju också se det så att vid arbete med motorsåg, så kommer högre kostnader än vid arbete med röjsåg.

Men där gör man som man vill.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

anersimyra  
#568796
Contårta skrev:
anersimyra skrev:Minst 450 exkl moms bör man ligga på om man tänker sig att ta ut en vettig lön..🤑🤑🤑


Är inte det lite i överkant? Eller hur stor lön tycker du är vettig per månad?

Som någon annan skrev, cirka 400 kr med ESA, grönt kort osv. Det är ca 50-lappen över vad du får en röjare för här i Mellansverige.

Har man tänkt sig en normal skogsarbetarlön så är 450:- kr/tim ett minimum vilket även de mer framträdande ” lågprisbolagen ” numera insett och ligger på mellan 470-480 vid just avslutade upphandlingar..🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Beavern  
#568801 Vad är en ”normal skogsarbetarlön”?

Avatar Fallback

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

Avslutat-02  
#568803
Beavern skrev:Vad är en ”normal skogsarbetarlön”?


Verkar vara så mycket som möjligt.... =))

Annars får de flesta anställda röjare häromkring ca 24.000 kr månaden.

Huggare vet jag ej då vi inte har någon som endast hugger.

Sedan skall det väl tilläggas att vid fakturering av ett annat bolag så kan du fakturera hur mycket som helst, men vid fakturering av privata skogsägare så kan då inte jag få ut mer än 350 kr exklusive moms i timmen....högst 400 kr. Men ingen här har dessa priser, och ju högre pris alla ska ha ju högre slut summa ska slutkunden betala.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning gällande röjning åt elbolag

anersimyra  
#568818
Beavern skrev:Vad är en ”normal skogsarbetarlön”?

Tja..🤔 med några år kvar till pension och dryga fyrtio år i yrket i bagaget så tycker jag nog att en lön på runt 30.000:- i månaden är rimligt. Men är man ensamföretagare utan anställda så får man med 350:- i timman nöja sig med runt 15.000:- i månaden och möjligen runt 20.000:- vid en debitering runt 400 strecket..🤑

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).