Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

16 inlägg 7069 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

Torbjörn Johnsen  
#568797 Malwa har byggt ihop en "barkborreprocessor" bestående av en Malwaskotare (560F) som utrustats med ett Hypro 755-aggregat på vagnen. Med extra påhängsvagn blir det en "halv" drivare som kan ta med sig det upparbetade virket ut direkt. Jag skriver halv eftersom konceptet bygger på manuellfällning.

1559342884_skärmavbild_2019-06-01_kl._00.47.38.png


Om man inte använder den extra vagnen går det att arbeta upp träden i första momentet och sedan lyfta av aggregatet och skota ut virket när processorjobbet är klart.

Tanken bakom den här maskinen är att kunna använda en lite maskin som enkelt tar sig fram i granskogen men som klarar att hantera grövre träd än vad en normal Malwa-skördare gör. Hyproaggregatet kan hantera träd upp till 50 cm diam. Det blir en maskin med låg flyttkostnad.

Under helgen har den provkörts i småländsk barkborreskog. Området inventerades först med drönare för att hitta angripna träd och dessa fälldes sedan med motorsåg. Malwan arbetade upp med processorn och körde ut direkt genom att lasta virket på extravagnen..

Här finns ett filmklipp från provkörningen:


Vad tror ni om den här idén? Jag utgår från att Malwa kommer att ha den med på SkogsElmia som börjar nu på torsdag så då finns möjlighet att ta reda på mer om konceptet.

Här hittar ni även specen för Hyproaggregatet.

Lite bilder:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

hlb  
#568798 Här kombineras utrustning som var och en är bra på sitt område. Malwan är suverän som beståndsgående. Hyprons största fördel är, som jag ser det, winschen med möjlighet att få ut hela trädet inkl grenar och virkeshögar till vägar med långt mellanrum. Här hade väl en vanlig traktor med griplastarvagn, som kan användas till så mycket annat, funkat. Dessutom mycket snabbare på väg, tror jag.
Har man en Malwa stående och ingen gnällig ekonom i släkten, fungerar säkert systemet väldigt bra som barkborrehämtare med minimala körskador.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568814 En gnällig ekonom hade nog jobbat på att få en omyndigförklarad när man köper dyra maskiner för helgarbete 😉

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568815 Stackars maskin.
Dom flesta angreppen är i hyggeskanter,alltså råder ingen platsbrist,dom flesta angripna träden är stora.
Vill man förstöra en maskin så är detta ett bra sätt.
Bättre med huggarvagn,vinsch och motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568828 Allt sånt går tungt, kört massor av stora vindfällor innan genom mitt Arbro skördaraggregat och nu är de barkborreträd.
Är dom för grova för arbron att fälla så blir de att fälla o ta första biten med Hva o resten med arbron, blir smidigare att skota ut de med.
Enstaka riktigt grova o grovkvistiga har jag fått ta enbart med Hva

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

Aleck  
#568862 Wow gäller ens några garantier om man använder sin maskin på det viset?

Att lasta tungt och långt virke så långt bak på en extravagn belastar kran, krantorn och midja något kopiöst! Det är garanterat att något kommer knäckas förr eller senare vid detta användningsområde.
Skulle nästan kalla det dumsnålt, men då är det inte ens billigt från början.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

Amatörhuggare 62  
#568869 Stock skall man jobba med,nära maskinerna. Massaved går ju längre ifrån. Men fallande massaved.
Blir rejält tungt d också.

Uj uj uj!

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

Williamm  
#568877
Aleck skrev:Wow gäller ens några garantier om man använder sin maskin på det viset?

Att lasta tungt och långt virke så långt bak på en extravagn belastar kran, krantorn och midja något kopiöst! Det är garanterat att något kommer knäckas förr eller senare vid detta användningsområde.
Skulle nästan kalla det dumsnålt, men då är det inte ens billigt från början.


Med tanke på att det är en maskin för att upparbeta träd angripna av barkborre, så får vi hoppas att den inte behöver användas så mycket att påfrestningarna ger sig till känna.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

hlb  
#568880 Barkborreträd är lättare än vanligt timmer.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568882 Kan minnas fel men 560c levereras med enkelteleskop för att de inte ska fresta för hårt när sködaraggregatet hänger på och då tänkt för mindre träd.
Här har ett dom dt och ska hantera grövre träd upp i hypron.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

Williamm  
#568922
hlb skrev:Barkborreträd är lättare än vanligt timmer.

jag menade att man får hoppas att det blir mindre barkborrar i sommar.

gnisten83 skrev:Kan minnas fel men 560c levereras med enkelteleskop för att de inte ska fresta för hårt när sködaraggregatet hänger på och då tänkt för mindre träd.
Här har ett dom dt och ska hantera grövre träd upp i hypron.


Det stämmer att 560c har en kortare kran för att orka lyfta ett aggregat på cirka 400kg + träd vid max räckvidd.

Det skulle kanske gå att använda Hypros kran som är gjord för att dra in träd till processorn (och Malwans kran att lasta). Men då måste man nog köra två rundor, en för att upparbeta och sedan en för att skota.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

källshult  
#568923 Har hört från en som kör malwa och rottne h8 i gallring och dom har fått renovera midjan och midjelåset orka inte hålla i tillräckligt med lång kran. Så han avråder att ha en lång kran på malwa

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

r93  
#568926
hlb skrev:Barkborreträd är lättare än vanligt timmer.


Det beror ju på när man tar dom.

Avatar Fallback

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568932 Får de med sig extravagnen på lvxflaket också? Eller blir det två rundor?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 560 TGH - barkborreprocessor med Hyproaggregat

Williamm  
#568997
källshult skrev:Har hört från en som kör malwa och rottne h8 i gallring och dom har fått renovera midjan och midjelåset orka inte hålla i tillräckligt med lång kran. Så han avråder att ha en lång kran på malwa


Jag har pratat med någon som kör Malwa, och han sa att de tidiga 560f har ett enkelt midjelås den andra generasionen har ett dubbelt midjelås.
Den första generasionen har ett problem: Redet vill tippa när man använder den långa kranen.
Jag har inte tittat på en Malwa med dubbelt midijelås, men jag tror att den funkar bättre med en lång kran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).