Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307825 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#568507 Inte dagens, men siste veckas service.

Rev bort sista 25 meter av ett staketgärde i en trädård där jag förnyade en bit tidigare.
Det gamla staketet har varit där sedan stax efter kriget, och mycket var ruttent, men
några bitar var förvånandsvärd bra.

Obehandlat genom många år, mestadels packat in i grenarna från en thuja, men
inte genomruttnad. Det gröna är inte tryckad, bara svamp.
Var dock inte bra nog till att hållen en hund på femtio aktiva kilo inne - den gick
genom som var det luft :lol:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#568690 Bara resten kvar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

halvproffs  
#568700 Själv brukar jag blåsa ren dem med tryckluften med jämna mellanrum. Hoppas verkligen inte att mina ser ut sådär. Brukar ta bort kåpan med kastskydd och kåpan med snöret och göra rent mekaniskt. Och naturligtvis toppkåpan för rengöring av filter och cylinder. Tryckluft är då en välsignelse för motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568721 Blåsa rent ett såg med tryckluft går fort sen behöver man blåsa rent sig själv med 😉

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#568731
halvproffs skrev:Själv brukar jag blåsa ren dem med tryckluften med jämna mellanrum. Hoppas verkligen inte att mina ser ut sådär. Brukar ta bort kåpan med kastskydd och kåpan med snöret och göra rent mekaniskt. Och naturligtvis toppkåpan för rengöring av filter och cylinder. Tryckluft är då en välsignelse för motorsågar.

Håller med.
Tryckluft är väldigt smidigt för att få bort det mesta av smutsen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#569686 Det blir et jäkla mycket timer som går med til service när man har lite maskiner.
3 traktorer, 1 grävmaskin, vedmaskin, skogsvagn, flistugg, betesputs, och en hög med annan utrustning som behöver oljebyten, smörjning justeringar/slipning och delebyte #:-s
Er ju nästan så man kunne ansatt en mann i 50% stilling för att hålla ordning på alt. :???:
Har fått bytt en del motorolja, och här på bilden er det oljebyte på drivnaven på grävaren .på gång.
Men det er et jädrans jobb att hålla alt av maskiner i toppen skick, man föler alltid det er något som skulle vore gjort. :oops:
Nästa vecka blir det byte av några underruller til grävaren och en simmerring som läckar lite mellan pump och växel på vedmaskinen, sen står det en grävskopa som ventar på en riktig svetsare…………………..
Hur i alla dager tänker man som vil köpa en grävmaskin til. :mrgreen:



Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#569889



Det ska synas att man renoverar. :d


Avatar Fallback

Re: Dagens Service

alias  
#569894
Erre skrev:
1559857400_img_20190530_200728_519.jpg

1559857470_img_20190530_200728_522.jpg

1559857443_img_20190530_200728_533.jpg

Det ska synas att man renoverar. :d
1559857461_dsc_0773.jpg

1559857455_dsc_0772.jpg


Är du säker på att bilderna ligger i rätt ordning? :wink:

Jag har aldrig varit med om att någon såg som passerat mina eller farsgubbens händer har blivit mindre kådig och skitig med tiden... :lol:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#569900
alias skrev:Är du säker på att bilderna ligger i rätt ordning? :wink:

Jag har aldrig varit med om att någon såg som passerat mina eller farsgubbens händer har blivit mindre kådig och skitig med tiden... :lol:

MVH
Alias


:mrgreen: :mrgreen:
Egentligen är dom sista bilderna från när sågen är ny. Men säg inte det till någon. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#570500 Klart.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#570671 Ja mere service.
Sista Valmeten fick ny olja+filter i dag samt rengjörning av luftfilter och koll av alla vätskor.
(kan vel inte vara mange andra traktorar som har avtappningen av motorolja FRAMFÔR framaxelen??
Tar några små nyck imellan annat arbete med service, annars blir man rejält less om alt ska gås över på en gång.
Men nu er snart alle maskiner klar för nya tag i minst 1 år til. 8)
Just nu håll jag på att svetsa på en grävskopa, men så kom regnet så det var bara dra inn svetsen i hus, och börja om en annan dag. :sad:


Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#570699 Vedlikehold må til,flere maskiner mere å vedlikeholde.hadde en bil på eu kontroll idag,litt å fikse der,så er det lastebilen som også må vises snart,så blir ikke arbeidsledig med det første.....

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#570799 Ja en lastebil er vel en del stress å ha privat(for det er vel det, eller har du firma?), da den må vises vært år, eller ?
Jeg har også en snart 20 år gammel seat 1,9td som må vises snart, og der vet jeg alleredet at det blir litt arbeid, men det setter jeg bort til kompis (pensjonert bil.mek), som reparer til en vettug pris. 8)
Han er forøvrig veldig god å ha i forbindelse ved rep,. traktorer og gravemaskiner også om /når det er nødvendig. :wink:
Men vanlig service og mindre (les enklere) rep, fikser jeg selv. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Førland  
#570904 nei har den privat,er veteran så den er billig å eie,eu hvert år er egentlig bare en fordel for det blir ikke så mye å fikse da :lol: .setter også bort bilskruing utover bremser og enkle ting,bytter i materialer,mye gøyere å holde på med noe jeg trives med enn å skru bil som jeg ikke intreserer meg for.men lastebilen fikser jeg selv .Hvordan går det med hallen?Vedbua mi ble toppløs i natt,hele taket blåste av,må ha vært noen enorme vindkast,den har stått siden 2012 .så nå er nye takplater bestillt og litt snekkerarbeid venter,arbeidsledig??ikke på en stund.............

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

stegmaster  
#570928 Aha, ja veteran da blir det litt annerledes. :-bd
Ja det blåste ganske friskt her også, men ikke noe som skulle forårsake slik skade. :surp:
Vedhallen går det sakte med, vi er snart klar med "grunnmuren", som lages av jernbanesviller.
Er meningen å montere den i løpet av en uke i fellesferien, men vil selvsagt gjøre ferdig så mye som mulig på forhånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).